2026-06-16, 21:56
  #4837
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Kan också konstatera att även om patrixx tydligen inte vågar sticka in näsan här längre så postar han länken till ”Contagion”-bloggen (som han inte läst) med 8 stycken hundra år gamla artiklar (som han inte läst) flera gånger i veckan på Reddit. Kanske dags att fräscha upp argumenten lite.

Ok, han är lite desperat att få ut sitt "falska" budskap. Senast jag kollade på Reddit var hans försök att övertyga inte särskilt populära. Ska kolla där igen och se vad som hänt.
Citera
2026-06-16, 22:05
  #4838
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Ok, han är lite desperat att få ut sitt "falska" budskap. Senast jag kollade på Reddit var hans försök att övertyga inte särskilt populära. Ska kolla där igen och se vad som hänt.

Ja, ”Åk tillbaka till medeltiden” är väl ungefär det snällaste som sägs om honom på Reddit…
Citera
2026-06-16, 23:46
  #4839
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Ja, ”Åk tillbaka till medeltiden” är väl ungefär det snällaste som sägs om honom på Reddit…

Han fick sina fiskar varma i den tråd jag läste och med all rätt. Han påstod att vacciner och virus baseras på en religiös övertygelse och inte på vetenskap. Men det var fel ställe att vädra den åsikten på.
Citera
2026-06-17, 10:45
  #4840
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
garanterat bättre än dig i skolan. du måste ha varit klassens tråkmåns.
Berätta gärna lite mer utförligt vad som utgör vetenskaplig metod. Gärna med källhänvisningar. Det räcker inte med en "upprepbar" eller "falsifierbar". Det krävs mer. Kan du tex ta med skillnad i kvantitativ och kvalitativ metodik? Gärna skillnad mellan empiriska observationer och rationella slutledningar samt skillnader i nominalistisk och realistisk metod.

Här får du ett exempel på hur jag gjorde: https://www.pugio.se/d-sociobiologi-i-svensk-media/
Citera
2026-06-25, 16:15
  #4841
Medlem
Här var det lugnt och skönt! Värmeslag? Nej just det, klimatförändringar är ju också en bluff (Enligt RCB).
Citera
2026-06-25, 17:04
  #4842
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Här var det lugnt och skönt! Värmeslag? Nej just det, klimatförändringar är ju också en bluff (Enligt RCB).

Misstänker att de håller sig borta från detta forum eftersom det blir för mycket debatt och ifrågasättande. De trivs bättre på Cluesforum och Tychos Forum, där alla håller med varandra. Har själv blivit utkastad från det senare tre gånger, bara för att jag inte lallat med. Senast för ett par dagar sedan.

Jag undrar vad syftet med dessa forum är när man inte vill debattera på allvar eller sprida sina teorier. Det är ekokammare och återvändsgränder där utbildning diskvalificerar medlemskap 😅
Citera
2026-06-25, 17:48
  #4843
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Misstänker att de håller sig borta från detta forum eftersom det blir för mycket debatt och ifrågasättande. De trivs bättre på Cluesforum och Tychos Forum, där alla håller med varandra. Har själv blivit utkastad från det senare tre gånger, bara för att jag inte lallat med. Senast för ett par dagar sedan.

Jag undrar vad syftet med dessa forum är när man inte vill debattera på allvar eller sprida sina teorier. Det är ekokammare och återvändsgränder där utbildning diskvalificerar medlemskap 😅

Jag tittade in på Cluesforum och även där är det ganska tyst. Märkligt faktiskt eftersom det ju borde finnas en enorm mängd ”bluffar” att ”avslöja”, så som kriget i Iran (alla krig är ju påhittade), rymdresa med Artemis (kommentar överflödig), värmebölja i Europa (som sagt) och inte minst att ett av världens högst (över)-värderade företag främst drar in pengar via satellit-internet… ja det sista är ju på sätt och vis en riktig bluff, i alla fall vad gäller värderingen av SpaceX!
Citera
2026-06-25, 21:40
  #4844
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Jag tittade in på Cluesforum och även där är det ganska tyst. Märkligt faktiskt eftersom det ju borde finnas en enorm mängd ”bluffar” att ”avslöja”, så som kriget i Iran (alla krig är ju påhittade), rymdresa med Artemis (kommentar överflödig), värmebölja i Europa (som sagt) och inte minst att ett av världens högst (över)-värderade företag främst drar in pengar via satellit-internet… ja det sista är ju på sätt och vis en riktig bluff, i alla fall vad gäller värderingen av SpaceX!

Cluesforum är ju för bedrövligt, för att inte säga pinsamt. Ta exempelvis tråden om raketers framdrift i vakuum. Lekstuga, minst sagt. De flesta som skriver har inte en susning om fysik och gissar, föreslår och skrattar/hånar de få som försöker på riktigt.

Men, vad spelar det för roll? Det kommer aldrig att ha något som helst inflytande på världen utanför sidan.

Tychos Forum är också knepigt, som jag skrev för ett par inlägg sedan. Vad vill man? Den som kommer med kritik eller ifrågasättande "stör" och måste obönhörligen kastas ut 😅 Sedan postar oraklet Simon tråd efter tråd med AI-konversationer där hans slutsats oftast är densamma, "Tychos är här för att stanna" och "heliocentrismens dagar är räknade" 😪😅
Citera
Igår, 13:15
  #4845
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Jag tittade in på Cluesforum och även där är det ganska tyst. Märkligt faktiskt eftersom det ju borde finnas en enorm mängd ”bluffar” att ”avslöja”, så som kriget i Iran (alla krig är ju påhittade), rymdresa med Artemis (kommentar överflödig), värmebölja i Europa (som sagt) och inte minst att ett av världens högst (över)-värderade företag främst drar in pengar via satellit-internet… ja det sista är ju på sätt och vis en riktig bluff, i alla fall vad gäller värderingen av SpaceX!

Apropå Tychosmodellen och Tychos Forum börjar snaran runt Simon dras åt, i och med att han erkänner att 42633‑skalningsfaktorn för stjärnavstånd kommer från en egenhändigt konstruerad relation mellan solsystemets ”hastighet” och jordens påstådda PVP‑rörelse.

Han inser nu att faktorn inte kan vara konstant och måste ”revideras”.

Detta är exakt vad som händer när man försöker tvinga in observationer i en modell som inte stämmer. Man måste införa justeringar ad hoc.

Det här är inget jag själv hittar på. Man kan själv läsa om det i följande tråd:

https://forum.tychos.space/t/resolving-proxima-centauri-telescopically-based-on-tychos-parallax-measurements/695

Om inte Simon syr ihop detta med övriga delar av modellen faller den samman, enligt mitt sätt att se på det. Lite oväntat att han och Patrik plötsligt visar ödmjukhet och inser att något är allvarligt fel med Tychos.
Citera
Igår, 20:20
  #4846
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Apropå Tychosmodellen och Tychos Forum börjar snaran runt Simon dras åt, i och med att han erkänner att 42633‑skalningsfaktorn för stjärnavstånd kommer från en egenhändigt konstruerad relation mellan solsystemets ”hastighet” och jordens påstådda PVP‑rörelse.

Han inser nu att faktorn inte kan vara konstant och måste ”revideras”.

Detta är exakt vad som händer när man försöker tvinga in observationer i en modell som inte stämmer. Man måste införa justeringar ad hoc.

Det här är inget jag själv hittar på. Man kan själv läsa om det i följande tråd:

https://forum.tychos.space/t/resolving-proxima-centauri-telescopically-based-on-tychos-parallax-measurements/695

Om inte Simon syr ihop detta med övriga delar av modellen faller den samman, enligt mitt sätt att se på det. Lite oväntat att han och Patrik plötsligt visar ödmjukhet och inser att något är allvarligt fel med Tychos.

Ja det var en fars!

Först får vi veta att värdena för stjärnornas avstånd i Tychosium går att ändra på som man vill. Kul! Kan jag uppdatera ljusets hastighet i vacuum eller jordens dragningskraft också lite hur jag vill för att få det att stämma med min egenhändigt hopsnickrade kosmologi? Oj - glömde att det är just det Cui Bono gör!

Sedan kommer några av dessa evighetslånga diskussioner med AI, som ju i praktiken går ut på att Simon och Patrik diskuterar med sig själva och väljer ut bara de få meningar de håller med om, helt utan kontext. Som vi redan sett här läser patrixx inte ens svaren han genererar.

Och sedan kommer det här bombnedslaget:

Citat:
I think many agree that there is a problem with our closest star being at the distance of Jupiter since you would reasonably see a disc in a good telescope if that was the case.

YOU DON'T SAY???

Simon kommer garanterat att lägga upp ytterligare femti sidor med mumbo-jumbo-matte och AI-gegga, och alla kommer att inrätta sig i leden igen, men det är ju kul att det skälver lite en sekund i alla fall.
__________________
Senast redigerad av Andelslott Igår kl. 20:23.
Citera
Igår, 21:22
  #4847
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Ja det var en fars!

Först får vi veta att värdena för stjärnornas avstånd i Tychosium går att ändra på som man vill. Kul! Kan jag uppdatera ljusets hastighet i vacuum eller jordens dragningskraft också lite hur jag vill för att få det att stämma med min egenhändigt hopsnickrade kosmologi? Oj - glömde att det är just det Cui Bono gör!

Sedan kommer några av dessa evighetslånga diskussioner med AI, som ju i praktiken går ut på att Simon och Patrik diskuterar med sig själva och väljer ut bara de få meningar de håller med om, helt utan kontext. Som vi redan sett här läser patrixx inte ens svaren han genererar.

Och sedan kommer det här bombnedslaget:



YOU DON'T SAY???

Simon kommer garanterat att lägga upp ytterligare femti sidor med mumbo-jumbo-matte och AI-gegga, och alla kommer att inrätta sig i leden igen, men det är ju kul att det skälver lite en sekund i alla fall.

Jag försökte för flera år sedan få dem att förstå att de började i fel ände. Det gäller främst Simon då, eftersom det är hans modell i grunden. Patrik är mer "duktig idiot" i sammanhanget eftersom han stödjer allt Simon tar fram och lägger till det i simulatorn. Men Simon håller sig undan och då blir istället Patrik hans talesman.

Jag har sett liknande tankegångar för ca. 30 år sedan då kreationister hävdade att ljusets hadtighet inte är konstant och på så viss kunde de fastställa jordens ålder till 6000 år, som bibeln säger. Det var en civilingenjör vid namn Christer Renard, vill jag minnas, som helt sonika utgick från att tiden började för 6000 år sedan och gjorde sedan en godtycklig mjuk anpassning för hur c varierat från då tills nu. Alltså, jordens ålder är 6000 år, vilket skulle bevisas (VSB) , som man brukade avslua mattebevis inom grundkursen i algebra på universitet/högskola 😅

Hela Tychosmodellen är ju ett otroligt starkt bevis på att Simon inte alls är skolad inom seriös forskning. Ja, det är kul att spekulera och testa olika hypoteser, men om de inte håller när de prövas på riktigt då får man tugga i sig det och börja om. Nej, istället är det Simon som vet bäst och känner sig missförstådd och ledsen. "Varför är det ingen som ser det jag ser?" 😪
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in