Citat:
Ursprungligen postat av
Andelslott
Ja det var en fars!
Först får vi veta att värdena för stjärnornas avstånd i Tychosium går att ändra på som man vill. Kul! Kan jag uppdatera ljusets hastighet i vacuum eller jordens dragningskraft också lite hur jag vill för att få det att stämma med min egenhändigt hopsnickrade kosmologi? Oj - glömde att
det är just det Cui Bono gör!
Sedan kommer några av dessa evighetslånga diskussioner med AI, som ju i praktiken går ut på att Simon och Patrik diskuterar med sig själva och väljer ut bara de få meningar de håller med om, helt utan kontext. Som vi redan sett här läser patrixx inte ens svaren han genererar.
Och sedan kommer det här bombnedslaget:
YOU DON'T SAY???

Simon kommer garanterat att lägga upp ytterligare femti sidor med mumbo-jumbo-matte och AI-gegga, och alla kommer att inrätta sig i leden igen, men det är ju kul att det skälver lite en sekund i alla fall.
Jag försökte för flera år sedan få dem att förstå att de började i fel ände. Det gäller främst Simon då, eftersom det är hans modell i grunden. Patrik är mer "duktig idiot" i sammanhanget eftersom han stödjer allt Simon tar fram och lägger till det i simulatorn. Men Simon håller sig undan och då blir istället Patrik hans talesman.
Jag har sett liknande tankegångar för ca. 30 år sedan då kreationister hävdade att ljusets hadtighet inte är konstant och på så viss kunde de fastställa jordens ålder till 6000 år, som bibeln säger. Det var en civilingenjör vid namn Christer Renard, vill jag minnas, som helt sonika utgick från att tiden började för 6000 år sedan och gjorde sedan en godtycklig mjuk anpassning för hur c varierat från då tills nu. Alltså, jordens ålder är 6000 år, vilket skulle bevisas (VSB) , som man brukade avslua mattebevis inom grundkursen i algebra på universitet/högskola 😅
Hela Tychosmodellen är ju ett otroligt starkt bevis på att Simon inte alls är skolad inom seriös forskning. Ja, det är kul att spekulera och testa olika hypoteser, men om de inte håller när de prövas på riktigt då får man tugga i sig det och börja om. Nej, istället är det Simon som vet bäst och känner sig missförstådd och ledsen. "Varför är det ingen som ser det jag ser?" 😪