Citat:
Ursprungligen postat av
Andelslott
Det kommer du förstås aldrig att få, för Cui Bono bygger inte på resonemang eller fakta. Som andra kulter bygger de på två vanföreställningar: förföljelsemani och storhetsvansinne. Förföljelsemani, eftersom de tror att en hemlig sekt av vetenskapsmän har styrt hela världshistorien i tusentals år, och dolt alla riktiga fakta. Storhetsvansinne, eftersom de tror att de är så mycket smartare än alla andra att de är de enda i hela världen som kan se igenom detta bländverk och förstå hur det verkligen ligger till.
Med den utgångspunkten spelar det inte någon roll om data som skall bevisa deras teser inte finns (Lanka) eller hämtats med metoder som enligt dem inte existerar (satellit). Vanföreställningarna är det allt överskuggande i deras världsbild, och allt annat måste passas in i dem.
Naturligtvis är det svårt att föreställa sig att generationer av vetenskap inte handlat särskilt mycket om vetenskap. Och jag tror absolut inte att de flesta vetenskamän medvetet ljuger. De accepterar de dogmer de får lära och forskar utifrån dessa. Och skulle de ifrågasätta vissa av dem så blir de inte längre accepterade och får inga anslag. Och är du läkare och ifrågasätter cancer-gen teorin, kolesterolhypotesen eller gud förbjude virologi, så förlorar du din legitimation och därmed möjlighet att tjäna ditt uppehälle och betala av dina studieskulder.
Och apropå det här med generationer av vetenskap så kan man se hur historien upprepar sig. Vad gäller medicin så delades det ut Nobelpris för lobotomi 1949 och arsenik, kvicksilver och åderlåtning var vanliga behandlingar en bra bit in på 1800-talet.
Inom astronomi så skedde ju mycket som vi vet under 1600 och 1700-talet. Och den semi-tychosiska modellen var den mest accepterade fram till Newton. Men sedan hände något och som går att konstatera om man sätter sig in ämnet så var det inte var pga av goda vetenskapliga belägg. Alla experiment, observationer har envist motbevisat en heliocentrisk konfiguration av Solsystemet.
Och nej, jag tror definitivt inte att jag är smartare än någon annan och definitivt inte vad gäller astronomi att jag är smartare än de som vigde sina liv åt att studera denna, som Tycho Brahe, Christian Sörensen m.fl.
Och till skillnad från helgonet Newton som fått lagar som naturligtvis var kända långt innan honom uppkallade efter sig så har jag kunnat se att deras resonemang stämmer med verkligheten.
Så nej jag tror inte att jag är smartare än någon annan. Inte ens de som levde för hundratals år sedan.