2019-08-10, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xectic
Kan någon konkret nämna de fyra stora? Jag har iallafall tidigare inte hört begreppet, men har definitivt uttryckt mig att universitet som SU, UU och LU är ”stora” och mer meriterande.

En del skulle nog säga KTH, CTH, LTH och LiU. Andra skulle byta ut LiU mot KI. Det är lite olika.
Citera
2019-08-10, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av two-norm
De fyra stora refererar till de fyra stora TEKNISKA högskolorna. Dvs KTH, Chalmers, LTH och Linköpings tekniska högskola.

Okej, så vad används som parameter för att göra dessa till de fyra största? Antal studenter? Forskningsranking? Utbildningsranking? Något annat?
Citera
2019-08-10, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
UU är prestigefyllt och de erbjuder även tekniska utbildningar. Vet inte hur nivån är på dem men har svårt att tro att de skulle hålla en låg nivå. UU kommer kanske på plats 5.

UU:s TekNat-fakultet är större än LTH både avseende antal studenter och anställda. Ser man på sammanvägda rankingvärden ligger LTH något högre inom teknik och UU något högre inom naturvetenskap. Skillnaderna är dock så pass små att de i princip borde kunna betraktas som likvärdiga för en utomstående.

Okej, jag är jävig eftersom jag arbetar på UU. Och nej, jag är inte bitter även om det är lite märkligt att UU huvudsakligen förknippas med humaniora och medicin samtidigt som de har en stor teknik- och naturvetenskaplig del.
Citera
2019-08-10, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Okej, så vad används som parameter för att göra dessa till de fyra största? Antal studenter? Forskningsranking? Utbildningsranking? Något annat?

Nivån och kvalitén på deras utbildning. Samt nivån på deras studenter och vad dem jobbar med. Det är i princip dem enda skolorna som är värda att gå gällande ingenjörskap.
Citera
2019-08-10, 12:12
Medlem
Citat:
Jag har aldrig hört talas om det utanför Flashback.

Dessutom är det osant att de har i särklass högst antagningspoäng.
Dem har i särklass högst antagningspoäng gällande civ Ing, bara att titta på antagningstatistiken.
Citera
2019-08-10, 12:19
Medlem
henkegs avatar
Det råder ingen tvekan om att det geografiska läget spelar in. En storstad kommer alltid att ha mer att erbjuda både i termer av kultur och uteliv. Det är också så att gästföreläsare är mer vanligt förekommande på dessa mer centralt belägna högskolor av samma anledning.

Vad man dock inte tar hänsyn till när man ser betyg som en betydande variabel är att man baserar hela påståendet på premissen att alla haft samma förutsättningar att få ett högt betyg, vilket givetvis inte stämmer. Det råder betygsinflation i sverige och samma prestation kan ge olika betyg beroende på både lärarens tolkning av betygssystemet men också oundvikligen på dennes personliga tycke om eleven. Lite kuriosa är också att vissa gymnasieskolor erbjuder olika typer av prövningar som komplement till nationella provet för att ge ett högre betyg, vilket jag personligen var helt ovetande om tills jag fått höra det från kurskamrater på universitetet då det inte erbjudits på min egen skola; något som var nog för mig att tappa tilliten till betygssystemet.

Jag har inte erfarenheten av att ha gått på både en ”lägre” och ”högre” ansedd högskola, men jag har kollegor som går på KTH och vi har diskuterat detta flitigt. Jämför man tentor så är innehållet i stort sett detsamma, och det finns både bra och dåliga lärare på båda håll. Jag har också kurskamrater som gått på KTH tidigare men som bytt för att kunna lägga mer fokus på studierna snarare än det som händer omkring. Jag tror därför att valet kokar ner till vilken typ av studiemiljö man behöver för att kunna trivas under studietiden, och inte vilken exceptionellt begåvad människa man är för att man lyckats få höga betyg under gymnasietiden. Visserligen kan man dra argumentet att högskoleprovet finns tillgängligt här, men detta reflekterar ju inte nödvändigtvis kvaliteten hos en framtida ingenjör.
Citera
2019-08-10, 12:47
Medlem
vojnes avatar
Citat:
UU:s TekNat-fakultet är större än LTH både avseende antal studenter och anställda.

Det vill jag minnas att även TekNat-fakulteten på LiU är. Men betänk att LTH enbart är den tekniska fakulteten. På LU finns även en separat naturvetenskaplig fakultet.
Citera
2019-08-10, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vojne
Det vill jag minnas att även TekNat-fakulteten på LiU är. Men betänk att LTH enbart är den tekniska fakulteten. På LU finns även en separat naturvetenskaplig fakultet.

Ja, det är sant. Men eftersom LTH har egna institutioner för fysik, kemi och biomedicin är de relativt jämförbara med TekNat på UU även om det som ligger inom den naturvetenskapliga fakulteten på LU delvis ligger inom TekNat på UU.
Citera
2019-08-10, 13:20
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
UU är prestigefyllt och de erbjuder även tekniska utbildningar.

"Problemet" med UU är att de inte har utbildningar/forskning inom stora delar av ingenjörsvetenskapen.

Inga CI-utbildningar inom bygg/väg och vatten/samhällsbyggnad eller maskinteknik. Ingen CI i indek (även om det ändras från nästa höst, som jag skrev här). Ingen arkitektutbildning, vilket LiU/LiTH heller inte har.
Citera
2019-08-10, 13:49
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Det finns två universitet: Lund och Uppsala. Det finns några bra specialskolor: KTH, Chalmers, Karolinska och Handels.

Allt annat är bygdehögskolor, Thamuniversitet, pysselsättande åtgärder och liknande.
Citera
2019-08-10, 14:07
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Därför undrar jag hur ni egentligen resonerar när ni definerar "de fyra stora" och vilka ni ser som de fyra stora.

Flest studenter?
Nationell ranking?
Internationell ranking? (vilket ämnesområde? sammanvägt? avseende utbildning eller forskning?)
Grupptryck på flashback?

Den fetade, sista punkten, är väldigt bidragande. Jag har själv examen från ett "toppuniversitet" men ute i arbetslivet är det knappt att någon bryr sig om vad jag pluggat, alla fokuserar enbart på erfarenhet. Inte ens när jag var nyexad var valet av lärosäte särskilt viktigt, alla frågade redan då enbart om mina extrajobb, internships mm. snarare än mina studiemeriter.

Däremot ska man inte sticka under stol med att det i många fall är svårt att fixa relevanta extrajobb parallellt med studietiden om man väljer att plugga på vissa skolor, att t.ex. plugga i Skövde/Blekinge/Östersund är kanske inte optimalt om man vill bygga ett CV redan under studierna. Men som sagt, det är väldigt få om ens någon som bryr sig om vilken skola man gått på i verkligheten, till skillnad från Flashback.
Citera
2019-08-10, 14:09
Medlem
Scaliburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vojne
"Problemet" med UU är att de inte har utbildningar/forskning inom stora delar av ingenjörsvetenskapen.

Inga CI-utbildningar inom bygg/väg och vatten/samhällsbyggnad eller maskinteknik. Ingen CI i indek (även om det ändras från nästa höst, som jag skrev här). Ingen arkitektutbildning, vilket LiU/LiTH heller inte har.

Japp, men de håller på och bygger ut nu. Universitetet verkar satsa i dagsläget främst inom IT, där de har valt att satsa 1,2 miljarder kronor för att bygga en byggnad intill ångström som ska inrymma det informationstekniska centrumet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in