2019-08-10, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xectic
Kan ngon konkret nmna de fyra stora? Jag har iallafall tidigare inte hrt begreppet, men har definitivt uttryckt mig att universitet som SU, UU och LU r stora och mer meriterande.

En del skulle nog sga KTH, CTH, LTH och LiU. Andra skulle byta ut LiU mot KI. Det r lite olika.
Citera
2019-08-10, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av two-norm
De fyra stora refererar till de fyra stora TEKNISKA hgskolorna. Dvs KTH, Chalmers, LTH och Linkpings tekniska hgskola.

Okej, s vad anvnds som parameter fr att gra dessa till de fyra strsta? Antal studenter? Forskningsranking? Utbildningsranking? Ngot annat?
Citera
2019-08-10, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
UU r prestigefyllt och de erbjuder ven tekniska utbildningar. Vet inte hur nivn r p dem men har svrt att tro att de skulle hlla en lg niv. UU kommer kanske p plats 5.

UU:s TekNat-fakultet r strre n LTH bde avseende antal studenter och anstllda. Ser man p sammanvgda rankingvrden ligger LTH ngot hgre inom teknik och UU ngot hgre inom naturvetenskap. Skillnaderna r dock s pass sm att de i princip borde kunna betraktas som likvrdiga fr en utomstende.

Okej, jag r jvig eftersom jag arbetar p UU. Och nej, jag r inte bitter ven om det r lite mrkligt att UU huvudsakligen frknippas med humaniora och medicin samtidigt som de har en stor teknik- och naturvetenskaplig del.
Citera
2019-08-10, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Okej, s vad anvnds som parameter fr att gra dessa till de fyra strsta? Antal studenter? Forskningsranking? Utbildningsranking? Ngot annat?

Nivn och kvalitn p deras utbildning. Samt nivn p deras studenter och vad dem jobbar med. Det r i princip dem enda skolorna som r vrda att g gllande ingenjrskap.
Citera
2019-08-10, 12:12
Medlem
Citat:
Jag har aldrig hrt talas om det utanfr Flashback.

Dessutom r det osant att de har i srklass hgst antagningspong.
Dem har i srklass hgst antagningspong gllande civ Ing, bara att titta p antagningstatistiken.
Citera
2019-08-10, 12:19
Medlem
henkegs avatar
Det rder ingen tvekan om att det geografiska lget spelar in. En storstad kommer alltid att ha mer att erbjuda bde i termer av kultur och uteliv. Det r ocks s att gstfrelsare r mer vanligt frekommande p dessa mer centralt belgna hgskolor av samma anledning.

Vad man dock inte tar hnsyn till nr man ser betyg som en betydande variabel r att man baserar hela pstendet p premissen att alla haft samma frutsttningar att f ett hgt betyg, vilket givetvis inte stmmer. Det rder betygsinflation i sverige och samma prestation kan ge olika betyg beroende p bde lrarens tolkning av betygssystemet men ocks oundvikligen p dennes personliga tycke om eleven. Lite kuriosa r ocks att vissa gymnasieskolor erbjuder olika typer av prvningar som komplement till nationella provet fr att ge ett hgre betyg, vilket jag personligen var helt ovetande om tills jag ftt hra det frn kurskamrater p universitetet d det inte erbjudits p min egen skola; ngot som var nog fr mig att tappa tilliten till betygssystemet.

Jag har inte erfarenheten av att ha gtt p bde en lgre och hgre ansedd hgskola, men jag har kollegor som gr p KTH och vi har diskuterat detta flitigt. Jmfr man tentor s r innehllet i stort sett detsamma, och det finns bde bra och dliga lrare p bda hll. Jag har ocks kurskamrater som gtt p KTH tidigare men som bytt fr att kunna lgga mer fokus p studierna snarare n det som hnder omkring. Jag tror drfr att valet kokar ner till vilken typ av studiemilj man behver fr att kunna trivas under studietiden, och inte vilken exceptionellt begvad mnniska man r fr att man lyckats f hga betyg under gymnasietiden. Visserligen kan man dra argumentet att hgskoleprovet finns tillgngligt hr, men detta reflekterar ju inte ndvndigtvis kvaliteten hos en framtida ingenjr.
Citera
2019-08-10, 12:47
Medlem
vojnes avatar
Citat:
UU:s TekNat-fakultet r strre n LTH bde avseende antal studenter och anstllda.

Det vill jag minnas att ven TekNat-fakulteten p LiU r. Men betnk att LTH enbart r den tekniska fakulteten. P LU finns ven en separat naturvetenskaplig fakultet.
Citera
2019-08-10, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vojne
Det vill jag minnas att ven TekNat-fakulteten p LiU r. Men betnk att LTH enbart r den tekniska fakulteten. P LU finns ven en separat naturvetenskaplig fakultet.

Ja, det r sant. Men eftersom LTH har egna institutioner fr fysik, kemi och biomedicin r de relativt jmfrbara med TekNat p UU ven om det som ligger inom den naturvetenskapliga fakulteten p LU delvis ligger inom TekNat p UU.
Citera
2019-08-10, 13:20
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
UU r prestigefyllt och de erbjuder ven tekniska utbildningar.

"Problemet" med UU r att de inte har utbildningar/forskning inom stora delar av ingenjrsvetenskapen.

Inga CI-utbildningar inom bygg/vg och vatten/samhllsbyggnad eller maskinteknik. Ingen CI i indek (ven om det ndras frn nsta hst, som jag skrev hr). Ingen arkitektutbildning, vilket LiU/LiTH heller inte har.
Citera
2019-08-10, 13:49
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Det finns tv universitet: Lund och Uppsala. Det finns ngra bra specialskolor: KTH, Chalmers, Karolinska och Handels.

Allt annat r bygdehgskolor, Thamuniversitet, pysselsttande tgrder och liknande.
Citera
2019-08-10, 14:07
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Drfr undrar jag hur ni egentligen resonerar nr ni definerar "de fyra stora" och vilka ni ser som de fyra stora.

Flest studenter?
Nationell ranking?
Internationell ranking? (vilket mnesomrde? sammanvgt? avseende utbildning eller forskning?)
Grupptryck p flashback?

Den fetade, sista punkten, r vldigt bidragande. Jag har sjlv examen frn ett "toppuniversitet" men ute i arbetslivet r det knappt att ngon bryr sig om vad jag pluggat, alla fokuserar enbart p erfarenhet. Inte ens nr jag var nyexad var valet av lroste srskilt viktigt, alla frgade redan d enbart om mina extrajobb, internships mm. snarare n mina studiemeriter.

Dremot ska man inte sticka under stol med att det i mnga fall r svrt att fixa relevanta extrajobb parallellt med studietiden om man vljer att plugga p vissa skolor, att t.ex. plugga i Skvde/Blekinge/stersund r kanske inte optimalt om man vill bygga ett CV redan under studierna. Men som sagt, det r vldigt f om ens ngon som bryr sig om vilken skola man gtt p i verkligheten, till skillnad frn Flashback.
Citera
2019-08-10, 14:09
Medlem
Scaliburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vojne
"Problemet" med UU r att de inte har utbildningar/forskning inom stora delar av ingenjrsvetenskapen.

Inga CI-utbildningar inom bygg/vg och vatten/samhllsbyggnad eller maskinteknik. Ingen CI i indek (ven om det ndras frn nsta hst, som jag skrev hr). Ingen arkitektutbildning, vilket LiU/LiTH heller inte har.

Japp, men de hller p och bygger ut nu. Universitetet verkar satsa i dagslget frmst inom IT, dr de har valt att satsa 1,2 miljarder kronor fr att bygga en byggnad intill ngstrm som ska inrymma det informationstekniska centrumet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in