• 1
  • 2
2019-08-10, 07:53
Medlem
Ett återkommande begrepp i en del trådar är "de fyra stora" (universiteten i Sverige), vilket i sig är ett ganska märkligt begrepp som såvitt jag förstår verkar vara ett flashback-påhitt snarare än något som är allmänt utbrett och accepterat.

Därför undrar jag hur ni egentligen resonerar när ni definerar "de fyra stora" och vilka ni ser som de fyra stora.

Flest studenter?
Nationell ranking?
Internationell ranking? (vilket ämnesområde? sammanvägt? avseende utbildning eller forskning?)
Grupptryck på flashback?
Citera
2019-08-10, 08:17
Medlem
Är du säker på att du inte har missuppfattat begreppet? Begreppet refererar vanligtvis till revisionsbyråer och inte till universitet. Jag följer de flesta trådar i detta forum och har nog aldrig stött på detta begrepp kopplat till universitet.
Citera
2019-08-10, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
Är du säker på att du inte har missuppfattat begreppet? Begreppet refererar vanligtvis till revisionsbyråer och inte till universitet. Jag följer de flesta trådar i detta forum och har nog aldrig stött på detta begrepp kopplat till universitet.

Då har du inte läst så noga. Bara från den senaste tiden:

(FB) Vilka har pluggat Industriell Ekonomi på ett av de fyra stora och har ej jobb?
(FB) Angående mindre populära högskolor.
(FB) Diskussioner om tekniskt basår
(FB) Känner mig vilsen efter ett år på universitetet och i behov av vägledning

Ett begrepp så generellt som det kan givetvis förekomma även i andra sammanhang också, men nu var frågan i sammanhanget lärosäten.
Citera
2019-08-10, 08:45
Medlem
lrreversibles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Då har du inte läst så noga. Bara från den senaste tiden:

(FB) Vilka har pluggat Industriell Ekonomi på ett av de fyra stora och har ej jobb?
(FB) Angående mindre populära högskolor.
(FB) Diskussioner om tekniskt basår
(FB) Känner mig vilsen efter ett år på universitetet och i behov av vägledning

Ett begrepp så generellt som det kan givetvis förekomma även i andra sammanhang också, men nu var frågan i sammanhanget lärosäten.

Är inte det här en ickefråga? Det säger väl sig självt att en examen från KTH eller Chalmers väger tyngre än en från Mälardalens högskola, eller mittuniversitetet? Större skola, etablerad sedan länge, känd internationellt osv. Vet inte vad du vill diskutera. Eller menar du att Jönköpings tekniska högskola är likvärdig KTH?
Citera
2019-08-10, 09:03
Medlem
Citat:
Ett återkommande begrepp i en del trådar är "de fyra stora" (universiteten i Sverige), vilket i sig är ett ganska märkligt begrepp som såvitt jag förstår verkar vara ett flashback-påhitt snarare än något som är allmänt utbrett och accepterat.

Därför undrar jag hur ni egentligen resonerar när ni definerar "de fyra stora" och vilka ni ser som de fyra stora.

Flest studenter?
Nationell ranking?
Internationell ranking? (vilket ämnesområde? sammanvägt? avseende utbildning eller forskning?)
Grupptryck på flashback?

Titta bara på antagningspoängen så ser du vilka som är dem "fyra stora". Det är något allmänt och accepterat. Principen är att alla vill gå på dem 4 skolorna, och det är väldigt sällan som någon går på en annan skola självmant, alltså inte pga den inte kom in på "dem fyra stora". Alla jag känner som går på BTH och liknande ville från början in på LTH KTH LiTH och CTH men kom inte in.

Så det är ingen flashback grej, folk irl refererar bara inte till det som dem "fyra stora". Men alla är djupt medvetna om att dem skolorna är överlägsna och att det egentligen är över om du inte kom in på någon av dem och ska gå "luleå tekniska universitet".

BTW dem som säger att arbetsgivare inte tittar på skolan är oftast dem som jobbar lågstatus ingenjör jobb och inte gick på dem fyra stora.
Citera
2019-08-10, 09:53
Medlem
Xectics avatar
Kan någon konkret nämna de fyra stora? Jag har iallafall tidigare inte hört begreppet, men har definitivt uttryckt mig att universitet som SU, UU och LU är ”stora” och mer meriterande.
Citera
2019-08-10, 09:53
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:

Flest studenter?
Nationell ranking?
Grupptryck på flashback?
Men herre gud din idiot. Kanske är det de fyra stora med tanke på den forskning som bedrivs där? Kanske beroende på dom fyra universitets-sjukhusen. Hur är det med allmänbildningen? Detta skulle alltså vara påhitt för att du inte gått där? Men absolut. Det är säkert ett uttryck som myntats på flashback av två autistiska incels...

Men vad skall man säga om nästa inlägg där det frågas om ts inte avser revisionsbyråer???

Det är svårt att tro att folk inte trollar. Förstår ni hus svårt det är att leva som särbegåvad bland idioter?
Citera
2019-08-10, 09:59
Medlem
two-norms avatar
De fyra stora refererar till de fyra stora TEKNISKA högskolorna. Dvs KTH, Chalmers, LTH och Linköpings tekniska högskola. Det är därför endast när man jämför civilingenjörsutbildningar som det är ett relevant uttryck. Skolor som Handelshögskolan i Stockholm och karolinska institutet tillhör därför inte de fyra stora trots att de tillhör den absoluta toppen av högskolor i Sverige. Detta då de inte utbildar ingenjörer.

Ibland pratar man också om de stora tre då Linköping inte alltid anses lika prestigefullt som de andra tre.
Citera
2019-08-10, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Men herre gud din idiot. Kanske är det de fyra stora med tanke på den forskning som bedrivs där? Kanske beroende på dom fyra universitets-sjukhusen. Hur är det med allmänbildningen? Detta skulle alltså vara påhitt för att du inte gått där? Men absolut. Det är säkert ett uttryck som myntats på flashback av två autistiska incels...

Men vad skall man säga om nästa inlägg där det frågas om ts inte avser revisionsbyråer???

Det är svårt att tro att folk inte trollar. Förstår ni hus svårt det är att leva som särbegåvad bland idioter?

Fast om de "fyra stora" handlar om universitetssjukhus så skulle väl KI vara givet medan CTH skulle gå hem och lägga sig?
Citera
2019-08-10, 11:28
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin

Begreppet nämns ofta här på Flashback och rör uteslutande de tekniska universiteten. Lund, Chalmers, KTH samt Linköping är de som hör till de fyra stora. Vad jag har förstått det som är det endast ingenjörsutbildningarna som är relevanta. En utbildning från KTH kommer väga tyngre än en utbildning från BTH, det är ett faktum.

Citat:
Ursprungligen postat av Xectic
Kan någon konkret nämna de fyra stora? Jag har iallafall tidigare inte hört begreppet, men har definitivt uttryckt mig att universitet som SU, UU och LU är ”stora” och mer meriterande.

Lund, Chalmers, KTH och Linköping. De är svårslagna inom tekniska utbildningar. En kombination av skolornas rykte men även vilka masterutbildningar de erbjuder, gör dem mer prestigefyllda än exempelvis Örebro. UU är prestigefyllt och de erbjuder även tekniska utbildningar. Vet inte hur nivån är på dem men har svårt att tro att de skulle hålla en låg nivå. UU kommer kanske på plats 5.

De fyra stora har även visats ha högre krav på sina studenter medan vissa andra skolor har mycket enklare matematik och så vidare. Det finns någon tråd här på Flashback som behandlar ämnet.
Citera
2019-08-10, 12:02
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.01.

Rubrikkorrigering i förtydligande syfte.
Tidigare rubrik: "De fyra stora"

/Mod.
Citera
2019-08-10, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenderFoot
Det är något allmänt och accepterat.

Jag har aldrig hört talas om det utanför Flashback.

Dessutom är det osant att de har i särklass högst antagningspoäng.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in