Citat:
Ursprungligen postat av
jaffarbin
Är du säker på att du inte har missuppfattat begreppet? Begreppet refererar vanligtvis till revisionsbyråer och inte till universitet. Jag följer de flesta trådar i detta forum och har nog aldrig stött på detta begrepp kopplat till universitet.
Begreppet nämns ofta här på Flashback och rör uteslutande de tekniska universiteten. Lund, Chalmers, KTH samt Linköping är de som hör till de fyra stora. Vad jag har förstått det som är det endast ingenjörsutbildningarna som är relevanta. En utbildning från KTH kommer väga tyngre än en utbildning från BTH, det är ett faktum.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xectic
Kan någon konkret nämna de fyra stora? Jag har iallafall tidigare inte hört begreppet, men har definitivt uttryckt mig att universitet som SU, UU och LU är ”stora” och mer meriterande.
Lund, Chalmers, KTH och Linköping. De är svårslagna inom tekniska utbildningar. En kombination av skolornas rykte men även vilka masterutbildningar de erbjuder, gör dem mer prestigefyllda än exempelvis Örebro. UU är prestigefyllt och de erbjuder även tekniska utbildningar. Vet inte hur nivån är på dem men har svårt att tro att de skulle hålla en låg nivå. UU kommer kanske på plats 5.
De fyra stora har även visats ha högre krav på sina studenter medan vissa andra skolor har mycket enklare matematik och så vidare. Det finns någon tråd här på Flashback som behandlar ämnet.