• 2
  • 3
2019-08-10, 14:25
Medlem
Det r kan tnka av historiska skl det talas/talades om "De fyra stora" universiteten - Uppsala, Lund, Stockholm och Gteborg.
KTH, Karolinska Institutet och Chalmers rknas/rknades inte in eftersom de r specialinriktade i mnen och forskning och dessa r i alla fall betydligt senare tillkomna n Uppsala och Lund.
P sista decennierna har Ume universitet vuxit fram som nummer 5 och nnu litet senare Sdertrn dito som 6.
Taget p en hft och knsla kanske Linkping r nummer 7.
Detta skrivet utan slagningar p Wiki.
Citera
2019-08-10, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vojne
"Problemet" med UU r att de inte har utbildningar/forskning inom stora delar av ingenjrsvetenskapen.

Inga CI-utbildningar inom bygg/vg och vatten/samhllsbyggnad eller maskinteknik. Ingen CI i indek (ven om det ndras frn nsta hst, som jag skrev hr). Ingen arkitektutbildning, vilket LiU/LiTH heller inte har.

Nej, men inom alla de inriktningar dr de faktiskt har utbildningar s har de ocks forskningsverksamhet. Sen att inte allt finns p alla lrosten r nog bara ett sundhetstecken.
Citera
2019-08-10, 14:59
Medlem
-Firben-s avatar
Hur str sig LTU gentemot "de fyra stora" enligt flashback ?
Tnkte mest p rymdteknik.
r det KTH -> CTH -> LTH -> LiTH ---> LTU ?
Citera
2019-08-10, 15:33
Medlem
Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Det finns tv universitet: Lund och Uppsala. Det finns ngra bra specialskolor: KTH, Chalmers, Karolinska och Handels.

Allt annat r bygdehgskolor, Thamuniversitet, pysselsttande tgrder och liknande.

Ja s var det skert p 60-talet farfar.
Citera
2019-08-10, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Firben-
Hur str sig LTU gentemot "de fyra stora" enligt flashback ?
Tnkte mest p rymdteknik.
r det KTH -> CTH -> LTH -> LiTH ---> LTU ?
Ngot snt ja. Kan dock tnka mig att LTU frhoppningsvis har ngon koppling till dom som gr raketuppskjutningar i Kiruna som ligger i ngra timmar bort. Rymdteknik verlag r ganska tajt men diffust omrde vilket gr att det finns f inom omrdet. Aerospace (flyg och rymdteknik) r vl lite bredare och allmnt knt. Kan tnka mig att KTH slr hgst iaf inom sverige. Fuglesang som programansvarig p masterniv r inte fy skam.
Citera
2019-08-10, 15:41
Medlem
Fyra stora tekniska hgskolorna r vl det man brukar prata om: KTH, LTH, CTH, LiTH (ingen srskild ordning i tanke). Sen s finns det ju ett gng andra bra lrosten. Om jag minns rtt r endast CTH och HHS de enda nmnvrda lrostena som r privata.
Citera
2019-08-10, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalibur
Japp, men de hller p och bygger ut nu. Universitetet verkar satsa i dagslget frmst inom IT, dr de har valt att satsa 1,2 miljarder kronor fr att bygga en byggnad intill ngstrm som ska inrymma det informationstekniska centrumet.

Bygget av hus 10 handlar snarare om att man vill utrymma ITC-omrdet och d mste IT-institutionen f en ny hemvist. Eftersom de inte fick plats i ngstrm fick det bli ett nytt hus istllet. ven Aulan och lektionssalar som idag anvnds p ITC kommer att f nya motsvarigheter i det nya huset.
Citera
2019-08-10, 16:06
Medlem
Scaliburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Bygget av hus 10 handlar snarare om att man vill utrymma ITC-omrdet och d mste IT-institutionen f en ny hemvist. Eftersom de inte fick plats i ngstrm fick det bli ett nytt hus istllet. ven Aulan och lektionssalar som idag anvnds p ITC kommer att f nya motsvarigheter i det nya huset.

Vad kommer hnda med polacksbacken d, dr dagens ITC r?
Citera
2019-08-10, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalibur
Vad kommer hnda med polacksbacken d, dr dagens ITC r?

Som jag har frsttt det kommer hus 1, 2 och 4 att byggas om till fretagsby, eventuellt skulle ngon myndighet vara intresserad av att flytta in. Hus 3 hller p och renoveras s att en gymnasieskola kan flytta in dr till hsten 2020 eller s.
Citera
2019-08-11, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Det finns tv universitet: Lund och Uppsala. Det finns ngra bra specialskolor: KTH, Chalmers, Karolinska och Handels.

Allt annat r bygdehgskolor, Thamuniversitet, pysselsttande tgrder och liknande.

Hller med. Sjlv har jag bara lst p ett par av srskolorna du nmner och det r vl bra utbildning dr men man knner inte den akademiska historiens vingslag direkt.
Citera
2019-08-17, 16:51
Medlem
PeanutButterJellys avatar
http://www.shanghairanking.com/ARWU2019.html

Karolinska > UU > SU > LTH.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto