• 1
  • 2
2019-08-10, 07:53
Medlem
Ett terkommande begrepp i en del trdar r "de fyra stora" (universiteten i Sverige), vilket i sig r ett ganska mrkligt begrepp som svitt jag frstr verkar vara ett flashback-phitt snarare n ngot som r allmnt utbrett och accepterat.

Drfr undrar jag hur ni egentligen resonerar nr ni definerar "de fyra stora" och vilka ni ser som de fyra stora.

Flest studenter?
Nationell ranking?
Internationell ranking? (vilket mnesomrde? sammanvgt? avseende utbildning eller forskning?)
Grupptryck p flashback?
Citera
2019-08-10, 08:17
Medlem
r du sker p att du inte har missuppfattat begreppet? Begreppet refererar vanligtvis till revisionsbyrer och inte till universitet. Jag fljer de flesta trdar i detta forum och har nog aldrig sttt p detta begrepp kopplat till universitet.
Citera
2019-08-10, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
r du sker p att du inte har missuppfattat begreppet? Begreppet refererar vanligtvis till revisionsbyrer och inte till universitet. Jag fljer de flesta trdar i detta forum och har nog aldrig sttt p detta begrepp kopplat till universitet.

D har du inte lst s noga. Bara frn den senaste tiden:

(FB) Vilka har pluggat Industriell Ekonomi p ett av de fyra stora och har ej jobb?
(FB) Angende mindre populra hgskolor.
(FB) Diskussioner om tekniskt basr
(FB) Knner mig vilsen efter ett r p universitetet och i behov av vgledning

Ett begrepp s generellt som det kan givetvis frekomma ven i andra sammanhang ocks, men nu var frgan i sammanhanget lrosten.
Citera
2019-08-10, 08:45
Medlem
lrreversibles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
D har du inte lst s noga. Bara frn den senaste tiden:

(FB) Vilka har pluggat Industriell Ekonomi p ett av de fyra stora och har ej jobb?
(FB) Angende mindre populra hgskolor.
(FB) Diskussioner om tekniskt basr
(FB) Knner mig vilsen efter ett r p universitetet och i behov av vgledning

Ett begrepp s generellt som det kan givetvis frekomma ven i andra sammanhang ocks, men nu var frgan i sammanhanget lrosten.

r inte det hr en ickefrga? Det sger vl sig sjlvt att en examen frn KTH eller Chalmers vger tyngre n en frn Mlardalens hgskola, eller mittuniversitetet? Strre skola, etablerad sedan lnge, knd internationellt osv. Vet inte vad du vill diskutera. Eller menar du att Jnkpings tekniska hgskola r likvrdig KTH?
Citera
2019-08-10, 09:03
Medlem
Citat:
Ett terkommande begrepp i en del trdar r "de fyra stora" (universiteten i Sverige), vilket i sig r ett ganska mrkligt begrepp som svitt jag frstr verkar vara ett flashback-phitt snarare n ngot som r allmnt utbrett och accepterat.

Drfr undrar jag hur ni egentligen resonerar nr ni definerar "de fyra stora" och vilka ni ser som de fyra stora.

Flest studenter?
Nationell ranking?
Internationell ranking? (vilket mnesomrde? sammanvgt? avseende utbildning eller forskning?)
Grupptryck p flashback?

Titta bara p antagningspongen s ser du vilka som r dem "fyra stora". Det r ngot allmnt och accepterat. Principen r att alla vill g p dem 4 skolorna, och det r vldigt sllan som ngon gr p en annan skola sjlvmant, allts inte pga den inte kom in p "dem fyra stora". Alla jag knner som gr p BTH och liknande ville frn brjan in p LTH KTH LiTH och CTH men kom inte in.

S det r ingen flashback grej, folk irl refererar bara inte till det som dem "fyra stora". Men alla r djupt medvetna om att dem skolorna r verlgsna och att det egentligen r ver om du inte kom in p ngon av dem och ska g "lule tekniska universitet".

BTW dem som sger att arbetsgivare inte tittar p skolan r oftast dem som jobbar lgstatus ingenjr jobb och inte gick p dem fyra stora.
Citera
2019-08-10, 09:53
Medlem
Xectics avatar
Kan ngon konkret nmna de fyra stora? Jag har iallafall tidigare inte hrt begreppet, men har definitivt uttryckt mig att universitet som SU, UU och LU r stora och mer meriterande.
Citera
2019-08-10, 09:53
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:

Flest studenter?
Nationell ranking?
Grupptryck p flashback?
Men herre gud din idiot. Kanske r det de fyra stora med tanke p den forskning som bedrivs dr? Kanske beroende p dom fyra universitets-sjukhusen. Hur r det med allmnbildningen? Detta skulle allts vara phitt fr att du inte gtt dr? Men absolut. Det r skert ett uttryck som myntats p flashback av tv autistiska incels...

Men vad skall man sga om nsta inlgg dr det frgas om ts inte avser revisionsbyrer???

Det r svrt att tro att folk inte trollar. Frstr ni hus svrt det r att leva som srbegvad bland idioter?
Citera
2019-08-10, 09:59
Medlem
two-norms avatar
De fyra stora refererar till de fyra stora TEKNISKA hgskolorna. Dvs KTH, Chalmers, LTH och Linkpings tekniska hgskola. Det r drfr endast nr man jmfr civilingenjrsutbildningar som det r ett relevant uttryck. Skolor som Handelshgskolan i Stockholm och karolinska institutet tillhr drfr inte de fyra stora trots att de tillhr den absoluta toppen av hgskolor i Sverige. Detta d de inte utbildar ingenjrer.

Ibland pratar man ocks om de stora tre d Linkping inte alltid anses lika prestigefullt som de andra tre.
Citera
2019-08-10, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Men herre gud din idiot. Kanske r det de fyra stora med tanke p den forskning som bedrivs dr? Kanske beroende p dom fyra universitets-sjukhusen. Hur r det med allmnbildningen? Detta skulle allts vara phitt fr att du inte gtt dr? Men absolut. Det r skert ett uttryck som myntats p flashback av tv autistiska incels...

Men vad skall man sga om nsta inlgg dr det frgas om ts inte avser revisionsbyrer???

Det r svrt att tro att folk inte trollar. Frstr ni hus svrt det r att leva som srbegvad bland idioter?

Fast om de "fyra stora" handlar om universitetssjukhus s skulle vl KI vara givet medan CTH skulle g hem och lgga sig?
Citera
2019-08-10, 11:28
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin

Begreppet nmns ofta hr p Flashback och rr uteslutande de tekniska universiteten. Lund, Chalmers, KTH samt Linkping r de som hr till de fyra stora. Vad jag har frsttt det som r det endast ingenjrsutbildningarna som r relevanta. En utbildning frn KTH kommer vga tyngre n en utbildning frn BTH, det r ett faktum.

Citat:
Ursprungligen postat av Xectic
Kan ngon konkret nmna de fyra stora? Jag har iallafall tidigare inte hrt begreppet, men har definitivt uttryckt mig att universitet som SU, UU och LU r stora och mer meriterande.

Lund, Chalmers, KTH och Linkping. De r svrslagna inom tekniska utbildningar. En kombination av skolornas rykte men ven vilka masterutbildningar de erbjuder, gr dem mer prestigefyllda n exempelvis rebro. UU r prestigefyllt och de erbjuder ven tekniska utbildningar. Vet inte hur nivn r p dem men har svrt att tro att de skulle hlla en lg niv. UU kommer kanske p plats 5.

De fyra stora har ven visats ha hgre krav p sina studenter medan vissa andra skolor har mycket enklare matematik och s vidare. Det finns ngon trd hr p Flashback som behandlar mnet.
Citera
2019-08-10, 12:02
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.01.

Rubrikkorrigering i frtydligande syfte.
Tidigare rubrik: "De fyra stora"

/Mod.
Citera
2019-08-10, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenderFoot
Det r ngot allmnt och accepterat.

Jag har aldrig hrt talas om det utanfr Flashback.

Dessutom r det osant att de har i srklass hgst antagningspong.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in