Citat:
Ursprungligen postat av
jaffarbin
r du sker p att du inte har missuppfattat begreppet? Begreppet refererar vanligtvis till revisionsbyrer och inte till universitet. Jag fljer de flesta trdar i detta forum och har nog aldrig sttt p detta begrepp kopplat till universitet.
Begreppet nmns ofta hr p Flashback och rr uteslutande de tekniska universiteten. Lund, Chalmers, KTH samt Linkping r de som hr till de fyra stora. Vad jag har frsttt det som r det endast ingenjrsutbildningarna som r relevanta. En utbildning frn KTH kommer vga tyngre n en utbildning frn BTH, det r ett faktum.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xectic
Kan ngon konkret nmna de fyra stora? Jag har iallafall tidigare inte hrt begreppet, men har definitivt uttryckt mig att universitet som SU, UU och LU r stora och mer meriterande.
Lund, Chalmers, KTH och Linkping. De r svrslagna inom tekniska utbildningar. En kombination av skolornas rykte men ven vilka masterutbildningar de erbjuder, gr dem mer prestigefyllda n exempelvis rebro. UU r prestigefyllt och de erbjuder ven tekniska utbildningar. Vet inte hur nivn r p dem men har svrt att tro att de skulle hlla en lg niv. UU kommer kanske p plats 5.
De fyra stora har ven visats ha hgre krav p sina studenter medan vissa andra skolor har mycket enklare matematik och s vidare. Det finns ngon trd hr p Flashback som behandlar mnet.