2019-10-28, 20:18
  #4009
Medlem
pirimiris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Korrekt. En inre kamp där fixeringen tog överhand till slut. Han har mycket god självkontroll vilket talar emot antisociala/excentriska drag som är vanligt hos mördare i övrigt. Räddhågsen och ångestfylld ville han ha kontroll och lurade med sin kompis till en avskild plats där ingen skulle störa. Där bad han kompisen blunda och han var fast besluten att kompisen skulle dö, annars hade han bara gått på och hoppats på det bästa. Nej han är inte frisk den här grabben

Köper inte ”själv”-kontroll utifrån FUP. Får känslan av att han inte har något ”jag”. Det är andra som har facit. Hans bröder vet vad som ska läsas, hur ”intelligenta” samtal låter, osv. De böcker han nämner, Främlingen och Brott och straff är djupt existentiella. Det han säger, och hur han säger, detta med ”... eller så kan jag mörda någon och leva”, känns som att han har anammat fiktionens huvudkaraktärer. Dessa karaktärer har inte (bara) sin egna existentiella ångest att förhålla sig till, med den slump, samvetskval och brist på facit som egenmäktigt förfarande av en annan människas liv innebär. De har, handgripligen, flätat samman sitt och en medmänniskas öde. Huvudkaraktärerna har gjort det värsta tänkbara, och har i den bemärkelsen ”kontroll”.

Jag tror att JL försökte skapa kontroll/utforska existensens yttersta gränser och finna sig själv i detta yttersta. Jag tror att han aldrig har haft utrymme att tänka sina egna tankar, riktigt (bröderna, föräldrarna och skolan har facit över fakta, värderingar, regler). Det verkar som att han inte begriper att det inte finns någon författare, polisväsende eller psykiatri som har ”facit” över vad han gjort och varför.
Citera
2019-10-28, 20:32
  #4010
Medlem
pirimiris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
Jag tror inte han hade allvarlig psykisk störning eller psykos. Lite störd är han givetvis, men han funkade ju ganska bra i övrigt. Tror han fått de där filmerna på hjärnan och njöt lite av se dem och ville själv känna hur det kändes att utföra det. Och han köpte väl en såg också? Jag har inte läst FUP så noga, frågar de honom varför han köpte just en såg? Har någon i tråden spekulerat i detta?

Han tänkte säkert stycka liket men sen när han huggit så fattade han att han är ute och cyklar och att det han gjort är riktigt fel. Han ballade ut helt enkelt och kunde inte slutföra sina planer, så han ringde 112 istället, lite förhastat tror jag. Jag tror han är riktigt farlig och hoppas han sitter inne resten av livet.

Han verkar förklara sina inköp genom att brainstorma kring vad varje enskilt verktyg har för användningsområde. Typ ”sax för att klippa, eller skära” sågen kanske.. de brukar användas för att dela (saker?) med(?).

Det verkar som att han har försökt optimera sina möjligheter, så att han skulle kunna gå efter känsla, liksom. Som om verktygen för ”planen” = planen, och inget mer ingående.
Citera
2019-10-28, 20:37
  #4011
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pirimiri
Han verkar förklara sina inköp genom att brainstorma kring vad varje enskilt verktyg har för användningsområde. Typ ”sax för att klippa, eller skära” sågen kanske.. de brukar användas för att dela (saker?) med(?).

Det verkar som att han har försökt optimera sina möjligheter, så att han skulle kunna gå efter känsla, liksom. Som om verktygen för ”planen” = planen, och inget mer ingående.
Han sa att saxen skulle användas till förpackningen till kniven - det brukar vara ett pyttelitet "buntband" runt kniven som den sitter fast i paketet med. Sågen hade han tänkt för att - usch, hatar att skriva ner det - såga upp ben och armar med. Han sa det inte på det sättet, det blev svammel där. Men polisen förtydligade det i en ställd fråga. Och så kameran då - troligen hade han inga pengar kvar. Så det skulle nog bli en Kim Wall-kopiering.
Citera
2019-10-28, 21:00
  #4012
Medlem
pirimiris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Att sitta och le och finna nöje i att människor plågas är ett big no no. Hade föräldrarna sett det så är jag säker på att de hade känt en stor larmsignal. De visste inte. Sen kan jag tänka att en kille som presterar så bra i skolan, liksom hans äldre bröder, har fått dom att känna sig trygga. Nu verkar det som om det enda som fanns var att han var lite "nördig" och en "plugghäst" med höga betyg. Fy fan vilken sits.

Frågan är just VARFÖR de inte visste. Varför har ingen i familjen någon som helst aning om andra faktorer i hans liv (hur han tänker, vad han tänker på, vad han som människa (jmf prototyp) än att han var duktig, alltså, att han fogade sig?
Citera
2019-10-28, 21:08
  #4013
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirimiri
Frågan är just VARFÖR de inte visste. Varför har ingen i familjen någon som helst aning om andra faktorer i hans liv (hur han tänker, vad han tänker på, vad han som människa (jmf prototyp) än att han var duktig, alltså, att han fogade sig?


De har inte haft en kärleksfull relation till honom. Tror han lidit brist på känslor, kroppskontakt, samtal med mera.
Citera
2019-10-28, 21:09
  #4014
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pirimiri
Frågan är just VARFÖR de inte visste. Varför har ingen i familjen någon som helst aning om andra faktorer i hans liv (hur han tänker, vad han tänker på, vad han som människa (jmf prototyp) än att han var duktig, alltså, att han fogade sig?
Ingen av de ungdomar som visste, eller blev visade klippen, berättade för någon vuxen. Han använde också mobilen. Dvs den mobil som han fick när han blev 15. Tror det var då han fick den.

Jag kan också tänka mig, enligt egna erfarenheter, att pojkar generellt är lite mindre pratsamma än flickor när det gäller att öppna sig för föräldrarna. Min egen dotter var som en öppen bok med det mesta i tonåren, medan sonen var tystare. Ingen rände ute på nätterna. (Kan tillägga att jag är väldigt stolt över de båda - det går väldigt bra för dom).
Citera
2019-10-28, 21:11
  #4015
Medlem
Konstigt att de inte tycks ha hållt förhör med J.L's lärare. Bland förhörsunderlaget finns utöver poliser och föräldrar/bror bara ett gäng 15-åringar... En lärare, eller mentor heter det kanske nu, som haft honom mycket i skolan skulle säkert kunna ge en djupare eller mer nyanserad bild. Särskilt eftersom högstadielärare ju har extensiv erfarenhet av just ångdomar i den specifika åldern som JL och PP var i - de kan på ett annat sätt än föräldrar jämföra hur "normal" en särskild 15-åring ter sig gentemot det stora flertalet de träffar dagligen.
Citera
2019-10-28, 21:13
  #4016
Medlem
pirimiris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han sa att saxen skulle användas till förpackningen till kniven - det brukar vara ett pyttelitet "buntband" runt kniven som den sitter fast i paketet med. Sågen hade han tänkt för att - usch, hatar att skriva ner det - såga upp ben och armar med. Han sa det inte på det sättet, det blev svammel där. Men polisen förtydligade det i en ställd fråga. Och så kameran då - troligen hade han inga pengar kvar. Så det skulle nog bli en Kim Wall-kopiering.

Ja, buntbanden la jag märke till, men det verkade som att han ”tittade” på sin minnesbild av de olika objekten och beskrev vad han ”kanske, eller, ja, kanske, alltså, eventuellt” kan ha tänkt. Och i sax-fallet mindes han antagligen vad han faktiskt använde den till (klippa ”det där som kniven satt fast i”), men han antar vid andra tillfällen (när minnesbilden för tillfället inte är tillgänglig) att han kanske, alltså ville skära eller hugga, kanske.
Citera
2019-10-28, 21:21
  #4017
Medlem
[quote=Mimmirider|69134411]

Många är högpresterande då de trivs i skolans strukturerade verksamhet där de vet vad de kan förvänta sig. De är bra på fakta och detaljer, men kan inte läsa mellan raderna och utläsa sociala koder, om inte vuxna hjälper och förklarar varför människor gör si eller så. Varför man bör göra, eller undvika att handla si eller så och hur detta uppfattas. De behöver alltså vuxna tolkar, som översätter världen och hjälper dem avkoda socialt språk, beteende och förstå språkets relevans som ett socialt verktyg.


Bra skrivet, allt i inlägget. Tänker också att de fetade ovan spelade in - att sitta sysslolös hela sommaren som han hade gjort, utan stabiliteten och rutinen i daglig skolgång, var nog inte bra för honom. Inte ens ett sommarjobb hade han, inga uppstrukturerade dagar med fulltidsskola på dagen och massa läxor på kvällen. Inte så många vuxna han träffade heller, om man jämför med dagar fulla av lärare. Det kan ha gjort att han "tappade kontakten" med det sunda tänkandet och "normala" tankegångar - när han inte hade kontakt med olika vuxna dagarna igenom som kunde spegla dessa åt honom.
Citera
2019-10-28, 21:22
  #4018
Medlem
pirimiris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ingen av de ungdomar som visste, eller blev visade klippen, berättade för någon vuxen. Han använde också mobilen. Dvs den mobil som han fick när han blev 15. Tror det var då han fick den.

Jag kan också tänka mig, enligt egna erfarenheter, att pojkar generellt är lite mindre pratsamma än flickor när det gäller att öppna sig för föräldrarna. Min egen dotter var som en öppen bok med det mesta i tonåren, medan sonen var tystare. Ingen rände ute på nätterna. (Kan tillägga att jag är väldigt stolt över de båda - det går väldigt bra för dom).

Jag tror att jag förstår hur du tänker kring dina barn. Du poängterar skillnader i behov och uttryck. Du verkar känna dem. Jag uppfattar det som att JLs familj har läst någon bok om ”barn” och nöjt sig med ”fasta tider är bra”, ”sätt gränser”, ”planera in kvalitetstid”. Lydigt = lyckat barn. Punkt.
Citera
2019-10-28, 21:33
  #4019
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pirimiri
Jag tror att jag förstår hur du tänker kring dina barn. Du poängterar skillnader i behov och uttryck. Du verkar känna dem. Jag uppfattar det som att JLs familj har läst någon bok om ”barn” och nöjt sig med ”fasta tider är bra”, ”sätt gränser”, ”planera in kvalitetstid”. Lydigt = lyckat barn. Punkt.
Det är ju inte så illa med fasta tider, kvalitetstid och gränser. Eller? Det hade jag med mina. Det där med sällskapsspel var det dock lite dåligt med hos mig. Dock - datorer fanns inte när mina barn växte upp - de kom senare. För att inte tala om mordfilmer.

Nej, om det skulle vara så hos familjen Lindbl*m, så tycker åtminstone inte jag att de gjort något fel. Och att vaka över en femtonåring vad han kollar i mobilen - känns inte helt rätt. Däremot kan man prata med dom vad som är lämpligt eller mindre lämpligt. Killen kanske kikade på porr - hu så pinsamt för honom om föräldrarna sett det. En grabb måste få ha sitt privatliv.

Med ovan i tanken - hur skulle de gjort? Kan det vara så att JL var totalskruvad och ändå lyckades flyga under radarn? Han bröder var ju ett facit på (så vitt vi vet) att föräldrarna gjort ett bra jobb. Läkarstudent och en Kina-stipendiat. Inte illa faktiskt.

Tror aldrig vi kommer få reda på hur det förhåller sig med familjelivet - och ärligt talat: många ungar har haft det skitsvårt men ändå blivit väldigt bra människor. Ett mysterium detta. Jag begriper ingenting.
Citera
2019-10-28, 22:51
  #4020
Avstängd
karlinges avatar
Kan man inte bara låsa in det här missfostret i samma cell som Edwin Gyllenswan, båda nakna och ge dom varsin kniv över natten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in