2019-10-27, 00:53
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 09GR
Läser man FUP så inser man att denna person visa många tecken på pyskopat.

Som jag trott innan så är det inte nyttigt för sådana personer att kolla på gore videos och liknande som finns på internet.
Finns de länk till FUP?
Citera
2019-10-27, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.T70
Jag tror du blandar ihop deras sms, Adams är väldigt korrekta och lillgamla, Jacks är korta och liknar mer en tioårings.
Adam svarar på samma sätt när Jacks mamma messar honom på natten och undrar om han vet var Jack är.
Adam svarar redigt när Jacks mamma sms:ar, det håller jag med om, men i övrigt så är det Jacks sms som är de omständliga och korrekta.
Citera
2019-10-27, 02:37
Medlem
Kedoslavs avatar
Har läst hela FUP nu, killen lider förmodligen av asperger och någon psykossjukdom och vid tillfället han utförde de här så var han väl inte klar i huvudet iheller. De som slår mig mest är hurfan kan inte hans föräldrar ha sett eller märkt att det är nåt fel på Jack? Liksom de sladdret i förhören och utseendet talar mycket om att han lider av någon grav störning, de behöver man inte vara psykolog eller raketforskare för att kunna se. Killen va minderårig när han utförde de här dådet och straff myndig, men jag kan ändå tycka att föräldrarna har nåt förbannat jävla ansvar o hålla koll på sin son och hans handlingar. Påföljden? LRV med särskild utskrivningsprövning skulle jag gissa. Bästa hade ju varit om man hade låst in Johan och hans fru som fått för sig att Jack va "nördig" av sig och inte sett något fel som vilken kry människa som helst hade kunnat genomskåda hur enkelt som helst. Ska bli intressant och läsa RPU när den är tillgänglig för allmänheten.
Citera
2019-10-27, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Jag har ingen insyn men misstänker att ECT kommer vara en del av behandling. Den gör mycket i hjärnan. Personer som varit bindgalna blir lugna.

Har sett personer före och efter avslutad behandling. Effekten har varit förvånansvärd.
Varför skulle Jack behandlas med ECT? Han verkar ju inte bindgalen direkt. Däremot verkar han ju ganska så lugn, men empatistörd och känslokall. ETC behandling används ju främst vid riktigt svår depression.
Senast redigerad av stearling_morrison 2019-10-27 kl. 06:08.
Citera
2019-10-27, 07:30
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Personer med Asperger syndrom känner ingen empati för andra människors lidandet.

Så är det. Och rödhåriga har ingen själ.
Citera
2019-10-27, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det fanns ingen RPU innan. Det fanns inga inblandade psykiatriker. Och dessutom är inte föräldrarna psykiatriker - de är lärare. Och dessutom inte tankeläsare.

Ja, de tankarna kom upp i samband med att han började umgås med mordplaner. Det var inte tankar om självmord för att han mådde dåligt pga psykisk ohälsa. Det handlade om att han skulle ta livet av sig efteråt. Eller möjligen skada folk också. Men det var för otäckt att döda Peter, så han övergav planerna att begå fler mord eller skada fler.

Det handlar inte om att han skulle ta livet av sig efteråt!
Han funderade om han skulle ta livet av sig eller att mörda någon och leva!

Jag är inte heller psykolog , men jag har arbetat med barn och även andra åldrar på människor.

Om jag inte minns fel så har föräldrarna jobbat med barn och eller tonåringar.
Citera
2019-10-27, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Klart han behöver och har behövt, troligen fler i familjen som ev behöver någon form av terapi.

Han får säkert hjälp redan nu. Troligen är han kvar på sluten psykiatrisk avdelningen och kommer transporteras mellan TR och Psykiatri dagligen under förhandling i TR.

Att RPU är hemlig spelar ingen roll den är inte hemlig för TR eller för förundersökningsledaren eller åklagare och försvar eller hans föräldrar kanske inte för Peters föräldrar heller. De om några har rätt att ta del av allt för att kunna gå vidare och få ett avslut om det nu går att få ett avslut.

Delar av denna kommer läcka ut vad det lider. Det kommer stå i domen som förhoppningsvis inte är sekretessbelagd.

Tack att någon förstår vad det handlar om.
Ja, de behöver få veta allt och ett avslut...om det går?
Citera
2019-10-27, 09:08
Medlem
Jack gör anspråk på beslag som ska förverkas!
Däribland finns yxan! Hur kan det finnas folk som säger att han mår bra psykiskt?

Jag tror att han är psykopat , asperger (grav), psykos , skulle inte förvåna mig om han har några till diagnoser.

Spara yxan som han huggit Peter i huvudet 7 ggr och 1 g i ryggsidan.??

Antagligen vill han spara den för han vill begå fler mord.

1 års tid har han haft tankar om att mörda och så finns det folk som säger att han inte mår dåligt!?

Lugn kille?? Nej han måste haft, har enorma aggressioner inom sig! Jag tycker väldigt synd om honom som inte haft någon som "SETT" honom och hans mående.
Citera
2019-10-27, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Jack gör anspråk på beslag som ska förverkas!
Däribland finns yxan! Hur kan det finnas folk som säger att han mår bra psykiskt?

Jag tror att han är psykopat , asperger (grav), psykos , skulle inte förvåna mig om han har några till diagnoser.

Spara yxan som han huggit Peter i huvudet 7 ggr och 1 g i ryggsidan.??

Antagligen vill han spara den för han vill begå fler mord.

1 års tid har han haft tankar om att mörda och så finns det folk som säger att han inte mår dåligt!?

Lugn kille?? Nej han måste haft, har enorma aggressioner inom sig! Jag tycker väldigt synd om honom som inte haft någon som "SETT" honom och hans mående.

Du får läsa lite noggrannare. "Jack uppger att det var innan skolavslutningen i juni som han kom på att han ville döda någon. Det var en tanke som försvann några dagar senare. Han fick idén igen när han var på Häringe slott tillsammans med sin familj för någon vecka sedan"
Du vill gärna förvanska sanningen för att den skall passa dig, men det funkar inte. Det är lätt att överbevisa dig.

Du hade rätt ang självmordet: "Jack uppger att runt skolavslutningen i juni så funderade han på självmord, eller att kanske mörda någon och leva".

Detta har alltså pågått fr o m juni till 2 augusti 2019. Klippen blev han visade av en kompis vars namn han inte vill uppge, blev intresserad och fortsatte att titta själv. När i tiden står inte.

Jag tror på psykos som uppstod under senvåren. Hur en sån uppkommer vet jag inte - det får nån annan försöka reda ut. Men det kan ha varit det våldsamma innehållet i klippen som han matade sig själv med som utlöste det.
Citera
2019-10-27, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du får läsa lite noggrannare. "Jack uppger att det var innan skolavslutningen i juni som han kom på att han ville döda någon. Det var en tanke som försvann några dagar senare. Han fick idén igen när han var på Häringe slott tillsammans med sin familj för någon vecka sedan"
Du vill gärna förvanska sanningen för att den skall passa dig, men det funkar inte. Det är lätt att överbevisa dig.

Du hade rätt ang självmordet: "Jack uppger att runt skolavslutningen i juni så funderade han på självmord, eller att kanske mörda någon och leva".

Detta har alltså pågått fr o m juni till 2 augusti 2019. Klippen blev han visade av en kompis vars namn han inte vill uppge, blev intresserad och fortsatte att titta själv. När i tiden står inte.

Jag tror på psykos som uppstod under senvåren. Hur en sån uppkommer vet jag inte - det får nån annan försöka reda ut. Men det kan ha varit det våldsamma innehållet i klippen som han matade sig själv med som utlöste det.
Vaddå passa mig? Det verkar vara du som inte läser noggrant och det handlar inte bara i detta ämne utan i flera. Man borde inte klaga på andra, när man själv gör, läser fel.
Läs om nu, så ser du att han tänkt på mord i minst 1 år!
Citera
2019-10-27, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Vaddå passa mig? Det verkar vara du som inte läser noggrant och det handlar inte bara i detta ämne utan i flera. Man borde inte klaga på andra, när man själv gör, läser fel.
Läs om nu, så ser du att han tänkt på mord i minst 1 år!
Läs fr o m sid 503 i fupens paginering. Där står klart och tydligt på flera ställen att tankarna har funnits sedan skolavslutningen i juni 2019. Du får gärna hänvisa mig till de avsnitt där du kan läsa in att dessa mordplaner har pågått ett år.

Edit: Ett år innan hade han blivit visad avrättningar etc och sen började "jag typ kolla på det". "Och, ja så det kanske är typ en anledning". Några mordplaner hade han dock inte. Inte då.
Senast redigerad av Picasso2 2019-10-27 kl. 09:53.
Citera
2019-10-27, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Har läst hela FUP nu, killen lider förmodligen av asperger och någon psykossjukdom och vid tillfället han utförde de här så var han väl inte klar i huvudet iheller. De som slår mig mest är hurfan kan inte hans föräldrar ha sett eller märkt att det är nåt fel på Jack? Liksom de sladdret i förhören och utseendet talar mycket om att han lider av någon grav störning, de behöver man inte vara psykolog eller raketforskare för att kunna se. Killen va minderårig när han utförde de här dådet och straff myndig, men jag kan ändå tycka att föräldrarna har nåt förbannat jävla ansvar o hålla koll på sin son och hans handlingar. Påföljden? LRV med särskild utskrivningsprövning skulle jag gissa. Bästa hade ju varit om man hade låst in Johan och hans fru som fått för sig att Jack va "nördig" av sig och inte sett något fel som vilken kry människa som helst hade kunnat genomskåda hur enkelt som helst. Ska bli intressant och läsa RPU när den är tillgänglig för allmänheten.

Jag har svårt att skuldbelägga föräldrarna. Vad kunde de ha gjort annorlunda ? Jag menar inte ens lärarna tycks ha märkt något konstigt med Jack. Då gick han ändå i grundskolan där man ofta har mindre antal lärare i ämnen till skillnad från gymnasiet. Han var en duktig student om än lite egen. Han var inte kriminell innan. En skötsam om än grubblade tonnåring som inte tycks prata så mycket om hur han känner och mår. Har han varit så här sen barnsben så tror jag det är svårt för föräldrarna att fånga upp hans inre tankar om han själv stängt dem ute.

Sen ska man komma ihåg att de barn som i förhör ger uttryck för att han var konstig, märklig uttalar sig efter det hemska brott som begåtts. Likaså Peters pappa som så här efter dådet ger uttryck för att han tyckte Jack var lite märklig. Jag har hört att andra ungdomar runt Jack som in i det sista trodde att någon måste ha tvingat honom att utföra mordet för de tyckte han var en snäll, och en helt normal kille.

Jag tror allt sitter i Jacks huvud. Tvångstankar, fantasier, grubblerier. Det är hemskt att ta del av förhören. Han är inte frisk. Det blir obehagligt att ta del av förhören när man inser att han inte tycks ha förmåga att varken känna eller förstå vad han har gjort. När han svarar -vet inte - tror jag, på vissa frågor så tror jag faktiskt han är helt ärlig. Han kan ha haft ett inlärt beteende tidigare för att passa in i det sociala samspelet. Men han kanske helt saknar empati och förmåga att faktiskt känna något på riktigt.

Efter att ha läst FUP kan jag bara se hans föräldrar som offer också. Jag kan inte se att de brustit i varken tillsyn eller regler. Jack briserade efter att studierna avslutades. Han tappade helt kontrollen över sina tvångstankar. Föräldrarna och hans bröder har ju också på sätt och vis förlorat en son/bror. Finns det någon här som verkligen tror att han kommer bli helt frisk ?
Senast redigerad av Castorchamp 2019-10-27 kl. 10:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in