Citat:
Ursprungligen postat av
Kedoslav
Har läst hela FUP nu, killen lider förmodligen av asperger och någon psykossjukdom och vid tillfället han utförde de här så var han väl inte klar i huvudet iheller. De som slår mig mest är hurfan kan inte hans föräldrar ha sett eller märkt att det är nåt fel på Jack? Liksom de sladdret i förhören och utseendet talar mycket om att han lider av någon grav störning, de behöver man inte vara psykolog eller raketforskare för att kunna se. Killen va minderårig när han utförde de här dådet och straff myndig, men jag kan ändå tycka att föräldrarna har nåt förbannat jävla ansvar o hålla koll på sin son och hans handlingar. Påföljden? LRV med särskild utskrivningsprövning skulle jag gissa. Bästa hade ju varit om man hade låst in Johan och hans fru som fått för sig att Jack va "nördig" av sig och inte sett något fel som vilken kry människa som helst hade kunnat genomskåda hur enkelt som helst. Ska bli intressant och läsa RPU när den är tillgänglig för allmänheten.
Jag har svårt att skuldbelägga föräldrarna. Vad kunde de ha gjort annorlunda ? Jag menar inte ens lärarna tycks ha märkt något konstigt med Jack. Då gick han ändå i grundskolan där man ofta har mindre antal lärare i ämnen till skillnad från gymnasiet. Han var en duktig student om än lite egen. Han var inte kriminell innan. En skötsam om än grubblade tonnåring som inte tycks prata så mycket om hur han känner och mår. Har han varit så här sen barnsben så tror jag det är svårt för föräldrarna att fånga upp hans inre tankar om han själv stängt dem ute.
Sen ska man komma ihåg att de barn som i förhör ger uttryck för att han var konstig, märklig uttalar sig efter det hemska brott som begåtts. Likaså Peters pappa som så här efter dådet ger uttryck för att han tyckte Jack var lite märklig. Jag har hört att andra ungdomar runt Jack som in i det sista trodde att någon måste ha tvingat honom att utföra mordet för de tyckte han var en snäll, och en helt normal kille.
Jag tror allt sitter i Jacks huvud. Tvångstankar, fantasier, grubblerier. Det är hemskt att ta del av förhören. Han är inte frisk. Det blir obehagligt att ta del av förhören när man inser att han inte tycks ha förmåga att varken känna eller förstå vad han har gjort. När han svarar -vet inte - tror jag, på vissa frågor så tror jag faktiskt han är helt ärlig. Han kan ha haft ett inlärt beteende tidigare för att passa in i det sociala samspelet. Men han kanske helt saknar empati och förmåga att faktiskt känna något på riktigt.
Efter att ha läst FUP kan jag bara se hans föräldrar som offer också. Jag kan inte se att de brustit i varken tillsyn eller regler. Jack briserade efter att studierna avslutades. Han tappade helt kontrollen över sina tvångstankar. Föräldrarna och hans bröder har ju också på sätt och vis förlorat en son/bror. Finns det någon här som verkligen tror att han kommer bli helt frisk ?