2019-08-07, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Om medias uppgifter stämmer att Jack planerat att mörda någon, men inte specifikt just Peter så kan det vara förklaringen till att det dröjde flera timmar till mordet, från att de gav sig iväg hemifrån: Jack ville att de skulle cykla runt för att han ville leta efter offer att ta livet av. Förmodligen utan att Peter visste om denna agenda från Jacks håll.

Menar du att JL framför ögonen på PP skulle plötsligt ha tagit fram yxan och börjat hugga det i skallen på ett lämpligt offer? Skulle han inte hade kunnat räkna med ingripande från PP:s sida? En stor risk att hans projekt skulle ha gått åt pipan.

Säkert en nyttig erfarenhet för PP i hans framtida yrke som psykolog, men kanske också en ögonöppnare för att alla patienter inte går att bota.
Citera
Medlem
Ja, så är det. Facebook gör det bara tydligare då människor med problem är mer aktiva med selfies och i att visa upp en perfekt fasad.

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast så funkar det ju även i det "verkliga livet" också. Vem berättar om sina barns - eller ens egna - tillkortakommanden för sina grannar eller ytliga vänner eller kollegorna på jobbet?

Många har hundratals facebook"vänner". I ett så stort gäng sållar man starkt vad man lägger för allmän beskådan - om man är någorlunda normal (i min värld).

Det är bara de absolut närmaste vännerna som man berättar om äktenskapliga problem, ätstörningar, diagnoser etc.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Om medias uppgifter stämmer att Jack planerat att mörda någon, men inte specifikt just Peter så kan det vara förklaringen till att det dröjde flera timmar till mordet, från att de gav sig iväg hemifrån: Jack ville att de skulle cykla runt för att han ville leta efter offer att ta livet av. Förmodligen utan att Peter visste om denna agenda från Jacks håll.

Vill man ha någon med sig om man funderar på att göra något sådant??

Lurade Jack upp Peter till mordplatsen eftersom han tröttnade på att leta menar du?
Citera
2019-08-07, 11:17
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreekWolf
Så skulle det kunna vara. Men jag ställer mig lite tveksamt till just det scenariot. Framförallt varför JL skulle välja PP som verkade vara inte bara hans bästa kompis utan kanske även enda kompis han hade dessutom. Jag tror att det skulle finnas betydligt fler personer att utföra dådet på i så fall, kanske en okänd människa eller någon som han hyser agg för, tex någon som mobbat eller varit taskig mot JL. Detta är givetvis bara vilda spekulationer från min sida och jag kan inte sätta mig in i hans huvud hur hans tankar går men det låter tveksamt..

Som antagligen djupt psykiskt störd och mobbad kanske hans enda vän var den enda han såg som svag nog att själv ge sig på?
Citera
2019-08-07, 11:27
Medlem
kenopenos avatar
Citat:
Menar du att JL framför ögonen på PP skulle plötsligt ha tagit fram yxan och börjat hugga det i skallen på ett lämpligt offer? Skulle han inte hade kunnat räkna med ingripande från PP:s sida? En stor risk att hans projekt skulle ha gått åt pipan.

Säkert en nyttig erfarenhet för PP i hans framtida yrke som psykolog, men kanske också en ögonöppnare för att alla patienter inte går att bota.

Jag gissar att PP var omedveten sekunderna innan attacken. Därav huggen i ryggen, som sedan avslutades med hugg i huvudet.
Det är min gissning.

Jag tror att PP helt enkelt blev ett offer för Jacks mordfantasi o drift, pga att han var lättillgänglig som möjligt mordoffer.
Citera
2019-08-07, 11:30
Medlem
kenopenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel

Lurade Jack upp Peter till mordplatsen eftersom han tröttnade på att leta menar du?

Detta är min hypotes med. Lättillgänglighet som offer helt enkelt.
Citera
2019-08-07, 11:33
Medlem
Deras bakgrund är helt fläckfri och modus operandi är ovanligt
https://www.expressen.se/nyheter/krim/gw-om-mordet-pa-peter-16-ovanligt-flackfri-bakgrund/
Citera
2019-08-07, 11:35
Medlem
Så otroligt sorgligt. Var tvungen att regga en användare bara för att jag blev så berörd av detta.

Påminner lite om ett annat fall där en psyksjuk tonåring mördade en kamrat utan förvarning med yxa, det var länge sen, nån som minns?
Citera
2019-08-07, 11:39
Medlem
TheGreekWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Som antagligen djupt psykiskt störd och mobbad kanske hans enda vän var den enda han såg som svag nog att själv ge sig på?

Så kan det vara. Svårt som fan att sätta sig in i huvudet på en psykopat men jag tror faktiskt fortfarande mer på svek/avundsjuka som motiv.
Citera
2019-08-07, 11:45
Medlem
kenopenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreekWolf
Så kan det vara. Svårt som fan att sätta sig in i huvudet på en psykopat men jag tror faktiskt fortfarande mer på svek/avundsjuka som motiv.

Ja den här fupen ska bli så intressant att läsa. Speciellt alla förhör med Jack, och omgivningens uppfattning och iakttagelser om/av honom, bakåt i tiden, tills nutid.
Citera
2019-08-07, 11:46
Medlem
welcometorealitys avatar
GM blir nog fri innan han ens fyllt 20 år, dagens Sverige.
Citera
2019-08-07, 11:53
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Vill man ha någon med sig om man funderar på att göra något sådant??

Javisst låter det synnerligen galet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in