2019-08-07, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Tror det har funnits små tecken under vägens gång att något har varit fel men steget till att tro att någon ska mörda är nog långt. I alla fall i den åldern.
Absolut tror jag också på tecken innan. Och jag misstänker att nu när detta hänt, så rannsakar sig säkert många och nu i efterhand ser dessa tecken.
Citera
2019-08-07, 13:19
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persistant
Det finns klart många frågor att ställa sig
MEN jag citerar gärna GW

DE BAKOMLIGGANDE ORSAKERNA KAN VARA " I STORT SETT VAD SOM HELST "

MAN SKA PASSA SIG FÖR ATT SPEKULERA ;DET KOMMER ATT VISA SIG

Mitt inlägg men tycker jag räcker

Vad vill du ha sagt med detta? Att vi ska sluta att diskutera fallet - vilket naturligtvis innebär att vi även spekulerar, eftersom tillgången till offentlig information är starkt begränsad? Ska vi vänta tills åtal väcks och FUP släpps?

Här i krimtrådarna gräver och spekulerar vi alltid eftersom det alltid råder förundersökningssekretess. Det är del av forumets funktion.

Någonstans i alla dessa spretande spekulationer döljer sig det verkliga motivet.

Jag tror att det finns ett motiv och att det är väldigt personligt, och JL vill helst inte blotta detta för det ställer honom i ännu sämre dager då det finns en egoism och småsinthet bakom handlingen.

Jag tror fortfarande att det handlade om avundsjuka/svartsjuka/svek.
PP verkar ha varit en otroligt sympatiskt och omtyckt person om man ska döma av vad hans skolkamrater säger i intervjuerna i denna video:

”Hör Peter Plax vänner om hur de minns honom.”
https://www.expressen.se/tv/nyheter/helin-15-sitter-dar-uppe-och-pratar-med-kanda-vetenskapsman/
Citera
2019-08-07, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Vad vill du ha sagt med detta? Att vi ska sluta att diskutera fallet - vilket naturligtvis innebär att vi även spekulerar, eftersom tillgången till offentlig information är starkt begränsad? Ska vi vänta tills åtal väcks och FUP släpps?

Här i krimtrådarna gräver och spekulerar vi alltid eftersom det alltid råder förundersökningssekretess. Det är del av forumets funktion.

Någonstans i alla dessa spretande spekulationer döljer sig det verkliga motivet.

Jag tror att det finns ett motiv och att det är väldigt personligt, och JL vill helst inte blotta detta för det ställer honom i ännu sämre dager då det finns en egoism och småsinthet bakom handlingen.

Jag tror fortfarande att det handlade om avundsjuka/svartsjuka/svek.
PP verkar ha varit en otroligt sympatiskt och omtyckt person om man ska döma av vad hans skolkamrater säger i intervjuerna i denna video:

”Hör Peter Plax vänner om hur de minns honom.”
https://www.expressen.se/tv/nyheter/helin-15-sitter-dar-uppe-och-pratar-med-kanda-vetenskapsman/
Många har berättat om Peter. Vad tror du är orsaken att inte en enda människa nämner JL? Eller kommer det efter domen?
Citera
2019-08-07, 13:29
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Många har berättat om Peter. Vad tror du är orsaken att inte en enda människa nämner JL? Eller kommer det efter domen?

Det kanske är svårare att gå ut och berätta om JL? Vad ska man säga?
Citera
2019-08-07, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det kanske är svårare att gå ut och berätta om JL? Vad ska man säga?
"Jag förstår inte - världens bästa kille"? "Jag såg att det var något knepigt med honom"? "Vi har varit polare länge - jag märkte inget"?
Nåt sånt. Vad som helst. Jag tycker det är jättekonstigt. Å andra sidan - förundersökningen är ju inte klar, och kanske är det så att det kommer fram när åtal väckts, eller efter domen.
Nå, bara tankar.
Citera
2019-08-07, 13:38
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Kan vara så. Vi har ju inte fått veta ett piss om JL. Inte en enda av hans skolkompisar eller släkt har yttrat sig. Och DET känns lite skumt.

Jag tycker också att det ör märkligt att ingen uttalat sig om JL. Varken positivt eller negativt. Bara uttalanden om hans studiekapacitet. Inte ett ord om att man är förvånad ens. Skumt.

Får mej att fundera på om JLs sociala förmågor var begränsade, att han inte hade många kompisar och/eller att han inte var särskilt omtyckt.

Och att detta spelat in då PP enligt skolkamrater var väldigt socialt kompetent, omtyckt och populär. Att PPs och JLs vänskap byggde på att de känt varandra sedan barndomen och att dessa negativa känslor eskalerade eller kulminerade nu då de inte bara skulle att komma att umgås mindre pga av olika studieval och intressen men kanske även att det blev mer och mer tydligt att PP växte ifrån honom, på flera olika plan.
Citera
2019-08-07, 13:39
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
GM kan ju hävda lust att döda just därför att motivet är så personligt så han skäms över det och inte vill att det ska bli offentligt.

Är det något som bara dessa två känner till som hänt så kan det bli så att det egentliga motivet aldrig blir känt.

Mest troligt lider ju likväl GM av någon psykiskt störning då jag har svårt att se att han annars skulle reagera på ett sådant sätt.

Psykopater gör handlingar som av andra ser helt ologiska ut men för dom själva är helt logiska.

Vart med om personer som under pågående rån istället för att dra därifrån velat komma åt kassörskan för att straffa denna då hon ringt efter snuten. Detta då personen i fråga kände att kassörskan ville honom ont.
Nja, psykopater gör logiska handlingar om man tar med i beräkningen att allt de gör är för egen vinning. De är också högst beräknande. Här kan man inte se något i handlingen som skulle gynna GM och jag tror på någon annan störning hos GM.
Citera
2019-08-07, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Död enligt rykten. man hoppas ju att han klarade sig men till vilket liv med en yxa i huvudet?

Nu avled han ju tyvärr men någon hade garanterat tagit bort yxan så att han sluppit gå omkring med den om han nu hade överlevt.
Citera
2019-08-07, 13:43
Medlem
Citat:

Inte så konstigt tycker jag.

Om du har varit vän med någon och tyckt om den, och så helt plötsligt hugger den ihjäl någon med yxa, vad ska du säga då?

Vad du än säger som är positivt får dig att framstå som dum och naiv, och dessutom vän till en mördare. Något negativt vill du kanske inte säga för att det var din vän, och dessutom kan folk tänka att du kanske såg signaler och struntade i dem.
Citera
2019-08-07, 13:47
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:

Att JL kan ha haft ett begränsat umgänge. Av egen vilja eller pga bristande social kompetens?
Kanske att JL inte varit sådär omtyckt, men kanske inte direkt illa omtyckt?

Kanske har PPs och JLs vänskap byggt på att de varit vänner sedan barndomen, men att de alltmer börjat växa ifrån varandra? Kanske har detta av JL ha upplevts som hotfullt och resulterat i känsla av svartsjuka/avundsjuka och känsla av svek/övergivenhet?
Senast redigerad av T34Panzer 2019-08-07 kl. 13:50.
Citera
2019-08-07, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Själv ser jag hans facebook snarare som någon sorts träningskalender och den inriktar sig på likasinnade ”träningsnarkomaner”.

En grundskolelärare (med STOR respekt för alla i läraryrket) är ju inget tecken på en högpresterande människa generellt. Det är inte svårt att komma in på lärarhögskolan och han är ändå en medelåldersmänniska så uppenbarligen nöjer han sig med den positionen. Annat vore om han hade varit en VD för ett stort börsbolag. Vi måste ändå komma ihåg att familjerna bor i Danderyd och där särskilt räknas han inte som ”högpresterande” på något sätt.

Hur skulle han kunna kräva en massa av sin son när han med sitt egna exempel visar att det ”lilla livet” är gott nog?

Uppenbarligen njuter han av att röra på sig: cykla, simma, löpa. Och han tycks vilja inspirera andra att göra samma sak.

Jag ser inget konstigt i det att han inte visar sin familj på sin facebooksida. Snarare talar det om integritet. Han nämner i ord att han ska äta lunch med frun och sonen, men det räcker. Ingen ”dagens outfit”. Inte vad han själv åt till middag. Inte några andra än träningskompisar som får figurera med i bilderna.

Frun tycks inte ha någon facebook överhuvudtaget. Eller sen är det borttaget.

Egentligen strongt av pappan att låta sin facebook sida vara kvar. Han får ju inga "kondoleanser" trots att sorgen över sin son och vad han har gjort är säkert i paritet med vad pappan till brottsoffret känner.

Vad som strongt eller ej, det må var och en ta sig en funderare på, men att insinuera mannen med cykelintresset är pappan, då har fantasin skenat. pappan och mamman bor i samma trappuppgång och med olika lägenheter, adressen är Danderyd och inte Vallentuna, kolla upp lite före Du skriver Dina antaganden, detta är fult och dessutom straffbart.
Citera
2019-08-07, 14:09
Medlem
Citat:

Jag tror att media lägger locket på eftersom JL är såpass ung. Hade han varit 25 hade nog både den ena och andra fått uttala sig.

Att ingen uttalar sig i tråden beror väl på forumets 18-årsgräns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in