2022-02-06, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Utanför Moskva och St Petersburg, håller de större städerna ofta en nivå motsvarande större städer i t.ex. Tanzania och Etiopien.
Kan du berätta lite mer specifikt vilka större städer i Tanzania och Etiopien du tänker på?
För att om man kollar BNP per capita för Dar es Salaam, som antagligen är den rikaste staden i Tanzania, så ligger den på 1.465 dollar, enligt den här listan:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cities_by_GDP

Och sedan försöker vi hitta någon del av Ryssland som ligger i nivå med Dar es Salaam. Ryska federationen har 85 federala subjekt, varav 83 finns med i den här listan (där Krim och Sevastopol fattas):

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...GDP_per_capita

Och allra längst ned i botten av de 83 regionerna så hittar vi Ingusjien, med 1.790 dollar per capita. Med andra ord, även om du plockar ut den rikaste staden i Tanzania så är den fattigare än den fattigaste regionen i hela Ryssland.

Etiopiska städer hittade jag ingen statistik för, vilket antagligen beror på att det inte finns någon. Tillkommer sedan att du skrev "de större städerna" utanför Moskva och St Petersburg, och större städer ligger givetvis betydligt bättre till än delrepubliken Ingusjien.

Mvh, Avdelningen för faktakontroll
Senast redigerad av VarmaDrycker 2022-02-06 kl. 10:04.
Citera
2022-02-06, 10:04
Medlem
Citat:
Folk brukar säga det, men nu är det du som säger det och då skulle jag vilja veta hur du räknat.

Enligt statistiken över BNP per capita för alla ryska regioner så ligger Moskva stad på 6:e plats i landet och Moskva oblast så långt ned som på plats 19. Jämför man då med Sverige så finner man att Stockholms län har högst BNP per capita i Sverige, så i den jämförelsen verkar koncentrationen av resurser till huvudstadsregionen vara större i Sverige än i Ryssland. Kollar man närmare på siffrorna ser man att Moskva stad har en BNP per capita som ligger ungefär dubbelt mot landet som helhet, medan Moskva oblast faktiskt har lägre BNP per capita än landet som helhet. Stockholms län ligger ungefär 50% högre än Sverige som helhet. Det blir ju lite svårt att jämföra exakt, eftersom Stockholms län inkluderar Stockholms kommun, medan Moskva stad och Moskva oblast redovisas separat i den ryska statistiken, men uppskattningsvis är kanske resurskoncentrationen på ungefär samma nivå i de två länderna då.

Men du kanske hade räknat på ett annat sätt när du kom fram till din slutsats?
Jag behöver inte räkna alls då Sverige inte styrs av Putler och hans kleptokrat-välde varför jämförelsen är helt ointressant.
Citera
2022-02-06, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Jag behöver inte räkna alls då Sverige inte styrs av Putler och hans kleptokrat-välde varför jämförelsen är helt ointressant.
Vilken bekväm debattposition - att man kan strunta i fakta bara för att man är arg på Putin.
Citera
2022-02-06, 11:07
Medlem
Citat:
Vilken bekväm debattposition - att man kan strunta i fakta bara för att man är arg på Putin.
Jag struntar inte i fakta därför att jag är arg på Putler och hans rövarband utan därför att fakta i form av jämförelser mellan Stockholms och övriga Sveriges BNP är irrelevanta. Sverige styrs inte av en kleptokrati och Stockholm behandlar inte resten av Sverige som kolonier där man kan dumpa sopor eller förstöra naturen.
Citera
2022-02-06, 14:32
Medlem
Citat:
Det verkar som du blev väldigt ledsen för att jag smulade sönder din lögn om att en ryss "anhållits" för drönarflygningen över Drottningholm.
Om du känner dig stärkt av dina storslagna segrar så kanske du kunde smula sönder påståendet om att Moskvas välstånd bygger på att landet som helhet exploateras? Din vapendragare Edgerton har (precis som alla andra i tråden) konstaterat att det den ryska ekonomin går dåligt - ska du inte ta och debunka även det? Tråden heter trots allt "Varför går det så bra för Ryssland?"
Citera
2022-02-06, 14:38
Medlem
Citat:
Om du känner dig stärkt av dina storslagna segrar så kanske du kunde smula sönder påståendet om att Moskvas välstånd bygger på att landet som helhet exploateras?
Jag har ju redan informerat om att det finns 5 regioner i Ryssland med högre BNP per capita än Moskva stad och hela 18 regioner med högre BNP per capita än Moskva oblast.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List...GDP_per_capita

I Sverige, däremot, ligger Stockholms län som nummer ett i rankingen.
Citera
2022-02-06, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
LOL

Herr trög..... forumets mest underhållande förnekare.

Men Herr Trög har rätt i denna tillrättavisning av mig, ryssen blev gripen, aldrig anhållen.
Lite slappt av polisen kan man tycka, hade han flugit över Kreml hade han varit död nu.
Varsågod, här kommer lite snygga drönarbilder över Kreml.

https://youtu.be/Hv3fH5_u0qU
Senast redigerad av VarmaDrycker 2022-02-06 kl. 14:47.
Citera
2022-02-06, 15:36
Medlem
Citat:
Jag har ju redan informerat om att det finns 5 regioner i Ryssland med högre BNP per capita än Moskva stad och hela 18 regioner med högre BNP per capita än Moskva oblast.

...och de där fem "regionerna" består alltså av Rysslands samlade gas- och oljefält och har en sammantagen befolkning på <3 miljoner människor i ett land med 146 miljoner. Två av dem hade en befolkning på 50 k vardera.
Ditt tjat om Sverige är fortfarande irrelevant men jag förstår att du måste göra ett försök att blanda bort korten med sedvanlig whataboutism för att husse ska bli nöjd.
Citera
2022-02-06, 15:45
Medlem
VVPutins avatar
Citat:
Varsågod, här kommer lite snygga drönarbilder över Kreml.

https://youtu.be/Hv3fH5_u0qU

Kan det vara en svensk spion som styr drönaren? Har Peter Hultqvist förnekat sin inblandning?
Citera
2022-02-06, 17:06
Medlem
Draken55s avatar
Citat:

Tror du på allvar att nån som inte är lobotomerad föredrar random rysk stad eller Moskva framför Stockholm eller London?, om man ska göra ett val utifrån livskvalitet och kvalitet.

Vart vill du komma med dina
” faktaredovisningar”?
Citera
2022-02-06, 17:14
Medlem
Citat:
...och de där fem "regionerna" består alltså av Rysslands samlade gas- och oljefält och har en sammantagen befolkning på <3 miljoner människor i ett land med 146 miljoner. Två av dem hade en befolkning på 50 k vardera.
Ditt tjat om Sverige är fortfarande irrelevant men jag förstår att du måste göra ett försök att blanda bort korten med sedvanlig whataboutism för att husse ska bli nöjd.
Du påstod ju att alla resurser koncentreras till Moskva, men det verkar inte stämma, oavsett invånarantalet på Sachalin. Jämförelser med Sverige är inte "whataboutism" - det är kontext som hjälper oss att bättre förstå de ryska siffrorna. På vilka grunder påstår du att jag har en "husse"?
Citera
2022-02-06, 17:16
Medlem
Booiis avatar
De bryr sig om sitt egna land och folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in