Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Du skrev väldigt bestämt i ett antal inlägg att odlingsmarken minskat i yta med 85-90%. Jag har gett dig en vetenskaplig artikel som säger att det snarare handlar om 10-15%. Jag väntar på besked från dig om huruvida du vill ändra dig på den punkten eller inte. Du är välkommen att ta god tid på dig med läsningen.
Jag tolkar ditt svar som att du medger att du hade fel på samtliga punkter. Fint av dig att du kan stå för det - ryssvänner har en tendens till selektiv demens.
När det gäller din källa och vad den säger om situationen med jordbruket på Krim samt vad jag själv påstått:
Jag började med att påstå att jordbruket hade sjunkit till en bråkdel av vad det var innan ockupationen påbörjades. Jag frågade/hävdade senare att jordbruksarealen hade minskat med >89 %. Jag har tidigare också skrivit att jordbruk på Krim skulle gått från "omöjligt" till "olönsamt" när problemen väl åtgärdats. Att jordbruk på Krim är "omöjligt" var en kraftig överdrift från min sida.
Du hävdar att den minskat med 11 % (utöver allt annat skitsnack). De källor jag angett litar du inte på och hänvisar till en vetenskaplig artikel som anger siffor som stämmer överens med din siffra. Huruvida författarna till artikeln tar hänsyn till jordbruksmark som ligger i träda eller ej framgår inte och de redovisar inga siffor för andra grödor än ett fåtal (sojabönor, raps, solrosfrön etc.) men däremot står det explicit följande i ingressen:
"It has become practically impossible to grow rice, soybean, some vegetables, potatoes, grain corn, pome and stone fruits, etc." - det är alltså mer än bara ris som försvunnit från menyn.
På sida 1 står även:
"Dryland farming is labour-intensive and costly industry. Investing in it is associated with natural, technological and
financial risks. An analysis of the production of grain crops in the Crimea shows that even under relatively favourable
conditions it is impossible to harvest more than 25 cwt/ha. Hence, it is impossible to compete with farmers, for example, from the Krasnodar Territory, who harvested over 60 cwt/ha over the past five years."
Det bekräftar vad du påstått om hur bra det går att odla i Krasnodar (vilket jag aldrig ifrågasatt) men stärker mitt påstående att jordbruk blir olönsamt på Krim.
När det gäller hur mycket jordbruket minskat så har vi återigen på sida 1:
"The shortage of water resources led to the disappearance of entire sectors of agricultural production, such as rice growing, soybean cultivation, as well as the sharp decline in the production of fodder, vegetables, melons, etc."
Jag har för lite energi för att luska vidare kring hur stort bortfall av grönsaker, sojabönor, ris, meloner etc. varit i förhållande till den koriander, majs och solrosfrön som man nu odlar men att det skulle täcka upp 90 % av allt som försvunnit tror jag inte på för en sekund. Diagrammet på sida 3 säger definitivt något annat och diagrammet på sida 4 går rakt emot ditt påstående om att odlandet av lavendel ökar: det har det inte gjort.
Tilläggas kan även att författarna själva skriver att solrosor inte är en lämplig gröda för ön och att avkastningen per hektar kommer vara fortsatt mycket lägre jämfört med tidigare (när man hade tillgång till vatten från kanalen). Det finns tydligen fler kaniner på Krim nu jämfört med tidigare men all annan djurhållning har minskat, dock från redan låga nivåer. Artikeln bekräftar även hur mycket sanktionerna bromsar utvecklingen, vilket så klart är glädjande läsning. Den konstaterar också att den enda pålitliga finansiären på Krim är just pappa staten, vilket bekräftar Drakens upprepade påståenden om att Krim bara är ett stort ekonomiskt minus för Ryssland, något du inte velat kännas vid även om du uppenbarligen är så pass medveten om det att du inte rakt ut förnekar det.
När det gäller artikeln i övrigt så handlar det mer om vad den föreslår att man ska göra snarare än vad som redan görs. Borra djupa brunnar (1 km ner), ställa om jordbruket till odling av andra grödor och växter som kräver mindre vatten, öka djurhållningen och att hjälpa jordbrukare ekonomiskt.
Summa sumarum: Nej, den
motbevisar inte vad jag påstått (frånsett mitt raljanta påstående att jordbruk var omöjligt) men tyder på att jordbruket inte lidit fullt så kraftigt som 90 %. Dock bra mycket värre än de 11 % du påstår.
Med tanke på att hela sektorer försvunnit på fem år och ersatts med solrosor och majs utan att du märkt av det så kanske vi en gång för alla kan konstatera att dina empiriska observationer är lika mycket värda som din förmåga att erkänna när du har fel: dvs. inte ett piss.