2024-02-01, 13:44
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Du erkänner alltså ödmjukt att du, i likhet med IMFs chefsekonom, missade att förutsäga att Rysslands BNP skulle öka 2023 och 2024.

Okej, då vet vi det.

Ps. Jag avstår från att göra det pinsamt för dig genom att leta upp och citera gamla inlägg från 2022 där du bestämt hävdade att den ryska ekonomin var på väg att krascha och att vi skulle få se negativa siffror för BNP-tillväxten från 2023 och framåt. Du behöver inte tacka mig för det - det är okej.

Ja, jag trodde på negativa siffror, men det ger ju inte dig rätt.
Tillväxten beror på krigsekonomi, 40%!! av den ryska statens utgifter går till kriget det hade jag inte trott att ni var så galna.
Allt blir ju eftersatt.
Fattar du inte de enorma problemen ??
Citera
2024-02-01, 13:55
Medlem
Citat:
Den påstådda äggkrisen är ett rent påhitt. Jag åt omelett till frukost.

Du blandar och ger!
Äggkrisen är hos er även om du har råd att köpa ägg.
Den fattige ryssen är det som drabbas.
Citera
2024-02-01, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Du blandar och ger!
Äggkrisen är hos er
Du har ett litet halmstrå kvar att klamra dig fast vid - "ägGkrISeN"!!

https://youtu.be/GjcVI0RyVZE?si=A3Y4cV5zS_iHMriv&t=686

Aha, "actually kind of the same price as before", dvs det gick ändå bra för honom att hitta ägg till samma pris som tidigare.

Senare i samma video jämför de med priserna i Georgien och då visar det sig att äggen där är mer än dubbelt så dyra (i ett land som är betydligt fattigare).

https://youtu.be/GjcVI0RyVZE?si=MzViie4UR3Xeypy0&t=882

Ja, herregud hur skall vi överleva dEn stORa rYsKA ägGkrIsEN??
Senast redigerad av VarmaDrycker 2024-02-01 kl. 16:18.
Citera
2024-02-01, 19:43
Medlem
Citat:
Du har ett litet halmstrå kvar att klamra dig fast vid - "ägGkrISeN"!!

https://youtu.be/GjcVI0RyVZE?si=A3Y4cV5zS_iHMriv&t=686

Aha, "actually kind of the same price as before", dvs det gick ändå bra för honom att hitta ägg till samma pris som tidigare.

Senare i samma video jämför de med priserna i Georgien och då visar det sig att äggen där är mer än dubbelt så dyra (i ett land som är betydligt fattigare).

https://youtu.be/GjcVI0RyVZE?si=MzViie4UR3Xeypy0&t=882

Ja, herregud hur skall vi överleva dEn stORa rYsKA ägGkrIsEN??
Nu går vi vidare från din ägg-diskussion och tar en titt på dig och vilken människa du är!

Är du ett ryskt troll, vilket jag tror och hoppas (även om det innebär att du sålt din själ till Djävulen och måste stå till svars för den dagen du står hos Sankte Per vid Pärleporten), innebär det att du ser ditt eget folk lida under fattigdom och förtryck och försvarar det. Det ryska folket är lika mycket offer för Putins vidriga och egoistiska politik som ukrainarna. Putin sänder unga, fattiga män från landsbygden som just ska börja sitt liv in i döden för att han själv och hans oligarker ska kunna berika sig på östra Ukrainas naturgas. Och dessa unga män lämnar efter sig familjer som ständigt måste lida av skräcken att förlora deras käraste, och har de flickvänner/fruar och barn dras de med i samma lidelse. Om de aldrig kommer hem igen utan dör i kriget kommer det förevigt skapa ett sår som aldrig går att läka hos dem. Kommer de däremot hem väntar en tillvaro av svår PTSD som familjen måste ta hand om och dras med resten av deras liv. Detta är såklart hemskt och omönskligt, men även utan detta krig så lider fortfarande ryssarna av fattigdom och låg levnadsstandarden. 20% av ryssarna saknar rinnande vatten, landet har en lägre BNP per capita än länder som Barbados, Guyana och Costa Rica trots att Ryssland är ett av världens rikaste länder när det kommer till naturresurser och i de ryska regionerna är BNP per capita i samma paritet som Afrika (som ändå faktiskt utvecklas vilket Ryssland inte gör). Och vart går alla rikedomar? Till redan snuskigt rika oligarker som berikar sig på bekostnad av ett hårt sargat folk. Tar man bara staden Norilsk som exempel ser man vilken vedervärdig levnadsstand ryska arbetare erbjuds. Och detta system av orättvisor och omänskliga förhållanden stödjer du och jobbar för. Om du är ett ryskt troll låter du ditt eget folk lida, vilket är vidrigt!

Om du däremot är svensk och står på Rysslands sida är du lika vidrig som om du vore ett ryskt troll. Ryssland har flera gånger kränkt svenska vatten och är onekligen det land i världen som utgör störst säkerhetshot mot Sverige. Detta innebär att du stödjer det land som hotar ditt eget land, ditt eget folk och i förlängningen också din egen familj. För vi ser hur illa människor i Ukraina har det och vi ser de plågor detta folk tvingas gå igenom. Om du som svensk står på Rysslands sida är du en av de som inte har några problem att låta svenska folket lida, ditt folk, och i förlängningen rasera den levnadsstandard vi svenskar har med en hög BNP per capita, ett fungerande välfärdssystem och ett samhälle där du har rätt att ha vilka åsikter du vill, vilken tro du vill, du har rätt att älska vem du vill och du har också friheten att vara en idiot om du så önskar. Så om du är svensk är du inget annat än en landsförrädare som i mitt tycke borde bli landsförvisas till Ryssland!

Vi har diskuterat detta förut och vi gör det igen: Hur fan kan du stå och säga att det går bra för Ryssland när alla med ögon att se med inser att detta land är ett dysfunktionellt skitland utan vare sig någon levnadsstandard värt namnet eller en politik någon vettig människa vill leva under??
Citera
2024-02-01, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Nu går vi vidare från din ägg-diskussion och tar en titt på dig och vilken människa du är!
Nej, Henrik, det är off topic att diskutera vad jag är för slags människa. Vi får ta den diskussionen i någon annan avdelning eller via PM i så fall. Jag vet inte vad du är för människa, eftersom jag aldrig har träffat dig, och det är naturligtvis också off topic, men jag vill i alla fall passa på att önska dig allt gott i livet och jag önskar dig lycka till i framtida debatterande. Hoppas att du lär dig att diskutera med hjälp av sakliga argument istället för personangrepp.

Citat:
Vi har diskuterat detta förut och vi gör det igen: Hur fan kan du stå och säga att det går bra för Ryssland när alla med ögon att se med inser att detta land är ett dysfunktionellt skitland utan vare sig någon levnadsstandard värt namnet eller en politik någon vettig människa vill leva under??
Det där med "dysfunktionellt skitland" osv är vad propagandan som du tror på säger. Personligen vill jag gärna leva med rysk politik och jag anser mig definitivt vara en "vettig människa", även om det naturligtvis är subjektivt. Jag tror du skulle må bra av att inta en lite mer skeptisk attityd till de källor du hämtar din information från.

Jag köpte f.ö. en 10-pack ägg idag också. Det var ingen brist på dem i affären - det såg ut precis som vanligt i ägghyllan. Ja, priserna har gått upp, men inte mer än att de allra flesta har råd med det. Och nej, jag är inte privilegierad, utan lever på rätt genomsnittlig nivå. Trodde du verkligen att man skulle kunna påverka valkampanjen och dra igång något slags "folkresning" med "protester mot regimen" genom att sprida ut rykten om "äggbrist"?
Senast redigerad av VarmaDrycker 2024-02-01 kl. 20:17.
Citera
2024-02-01, 20:38
Medlem
Citat:
Nej, Henrik, det är off topic att diskutera vad jag är för slags människa. Vi får ta den diskussionen i någon annan avdelning eller via PM i så fall. Jag vet inte vad du är för människa, eftersom jag aldrig har träffat dig, och det är naturligtvis också off topic, men jag vill i alla fall passa på att önska dig allt gott i livet och jag önskar dig lycka till i framtida debatterande. Hoppas att du lär dig att diskutera med hjälp av sakliga argument istället för personangrepp.

Det där med "dysfunktionellt skitland" osv är vad propagandan som du tror på säger. Personligen vill jag gärna leva med rysk politik och jag anser mig definitivt vara en "vettig människa", även om det naturligtvis är subjektivt. Jag tror du skulle må bra av att inta en lite mer skeptisk attityd till de källor du hämtar din information från.

Jag köpte f.ö. en 10-pack ägg idag också. Det var ingen brist på dem i affären - det såg ut precis som vanligt i ägghyllan. Ja, priserna har gått upp, men inte mer än att de allra flesta har råd med det. Och nej, jag är inte privilegierad, utan lever på rätt genomsnittlig nivå. Trodde du verkligen att man skulle kunna påverka valkampanjen och dra igång något slags "folkresning" med "protester mot regimen" genom att sprida ut rykten om "äggbrist"?
Eftersom du är den människa du är kommer jag fortsätta med personangrepp mot dig hur mycket du än bölar kring det. Ska jag ifrågasätta officiell statistik om länders ekonomi, framtaget av de egna länderna? Visst! Har du någon "riktig" siffra på rysk BNP per capita? Och nej, om du älskar rysk politik är du långt ifrån att vara en vettig människa...

Vänta... Du köpte ett 10-pack ägg? Och med det vill du bevisa att det inte råder äggbrist i Ryssland? Betyder det alltså att du faktiskt bor i Ryssland som jag och alla andra trott?
Citera
2024-02-01, 21:31
Medlem
Citat:
Eftersom du är den människa du är kommer jag fortsätta med personangrepp mot dig hur mycket du än bölar kring det. Ska jag ifrågasätta officiell statistik om länders ekonomi, framtaget av de egna länderna? Visst! Har du någon "riktig" siffra på rysk BNP per capita? Och nej, om du älskar rysk politik är du långt ifrån att vara en vettig människa...

Vänta... Du köpte ett 10-pack ägg? Och med det vill du bevisa att det inte råder äggbrist i Ryssland? Betyder det alltså att du faktiskt bor i Ryssland som jag och alla andra trott?
Du får bo var du vill, Henrik. Det är inte jag som "bölar" här, utan du, men jag hoppas du kan komma över det och börja diskutera sakligt istället.

Här har vi några kanadensare som bor i Nizjnyj Novgorod. Ja, du ser ju hur eländigt de har det, eller hur?

https://youtu.be/YMnHEGVJ2qY?si=ObXPosR7f306-gEx
Senast redigerad av VarmaDrycker 2024-02-01 kl. 21:49.
Citera
2024-02-02, 02:58
Medlem
Åter till trådend ämne:

Citat:
How Russia Punched an $11 Billion Hole in the West’s Oil Sanctions

Moscow’s monthly income from oil exports is greater now than before the invasion of Ukraine, highlighting the failure of measures to curb its war chest.
https://www.bloomberg.com/news/featu...nctions-regime
Citera
2024-02-02, 04:16
Moderator
Ancistruss avatar
Till er som vill diskutera varandra, vänligen gör så via PM istället, inte i denna tråd tack!

/Mod
Citera
2024-02-02, 08:10
Medlem
Jag har fått höra av flera ekonomi-orakel på Flashback att rubeln "kraschar" och snart är värd mindre än toalettpapper, så jag kollade växelkursen.

https://www.di.se/valutor/rubsek-4871530/
(Välj inställningen "10 år")

I februari 2016 var en rubel värd 11 öre.
I februari 2021 var en rubel värd 11 öre.
Den 2 februari 2024 är en rubel värd 11 öre.

Citera
2024-02-02, 09:14
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Jag har fått höra av flera ekonomi-orakel på Flashback att rubeln "kraschar" och snart är värd mindre än toalettpapper, så jag kollade växelkursen.

https://www.di.se/valutor/rubsek-4871530/
(Välj inställningen "10 år")

I februari 2016 var en rubel värd 11 öre.
I februari 2021 var en rubel värd 11 öre.
Den 2 februari 2024 är en rubel värd 11 öre.

Kul att kork cherrypickar hela tiden, du har 0 trovärdighet... beter dig som ett dagisbarn som försöker bevisa att deras pappa minsann är starkare trots att pappa ryssland är alkis och en sopa...

Söker man på SEK vs rubel ger det vid handen :
2008 en topp 29 öre..
2014 innan invasionen av Krim 19 öre...
innan invasionen av Ukraina 12 öre.( 1 öre är 10% märk väl!)
Trenden på kurvan man får fram efter 0.0003 sekunders sökning (rubel vs krona)
är så solklar att man måste vara bakom flötet... om man inte ser det.
För 10 år sen var rubeln värd dubbelt!! så mycket .
För 20 år sen 3 ggr så mycket....
Senast redigerad av RealTide 2024-02-02 kl. 09:16.
Citera
2024-02-02, 09:45
Medlem
Ryssland är så välskött för att det styrs av en expertregering. Utrikesminister Lavrov är karriärdiplomat, försvarsminister Shoigu är karriärofficer o.s.v. även på de olika industriella ministerposterna. I Ryssland är man patrioter, man vill sitt eget samhälle väl. Det är självklart en förutsättning för att kunna uppnå någonting gott för sitt samhälle. Den där attityden är ju sedan många årtionden totalförbjuden i hela Västvärlden, med konsekvenser som alltid varit allt för enkla att förutse.

Så extremt tydlig var kontrasten mellan de obildade korrumperade västerländska ministerfjantarna och Lavrov vintern 2021/22 när den tramsiga brackan Liz Truss var utrikesminister för UK och live bevisade att hon inte känner till någonting alls om ens geografi. Storbritanniens ambassdadör till Moskva som satt bredvid henne måste böja sig fram och påminna om att:
"- Storbritanniens officella politik är faktiskt att erkänna rysk suveränitet över ryskt territorium."

Årtionden av katastrofalt ödeläggande vanstyre har permanent krossat Västvärlden. Det är inte så mycket Ryssland som har rest sig, som det är Västvärlden som har totalförstört sig själv. Avmilitarisering, avindustrialisering, diplomatisk isolering, rättslöshet, planekonomisk sovjetisering, social misär på väg till inbördeskrig, kulturförintelse, verklighetsförnekelse. Hela världen får det snabbt bättre, bara i Väst väljer samtliga invånare demokratiskt total misär. Demokratin som koncept kommer aldrig mer att återhämta sig efter Västs extremt avskräckande exempel. Folk är för dumma i huvet för att överleva i en demokrati, detta insåg av bitter erfarenhet redan de gamla grekerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in