Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Jag var precis och handlade i två ryska affärer. Alla intryck blev positiva. Jag hittade vad jag behövde, priser och kvalitet var bra, personalen kunnig och effektiv, och till skillnad från i motsvarande svenska affärer så slapp man stå i en lång kö vid kassan och blev istället betjänad omedelbart. Berätta gärna om dina senaste intryck av Ryssland - när var du här sist?
Jag tror inte du läste vad jag skrev.
Jag har varit i Ryssland och lärt känna några ryssar i mitt liv. Ryssar funkar bra, bara de slipper sitt jävla land.
I USA får man kassarna packade i livsmedelsaffären, vad är din poäng? Att butikerna drivs med förlust, att lönerna är låga eller priserna höga.
Herrskap och tjänstefolk, från den ena ytterligheten tillbaka till den andra. Strålande. Bra.
Vid mitt senaste besök till Ryssland, Kaliningradenklaven 2003, besökte jag kommunalkontoret och borgmästaren på ett ställe. Jag reste med en del afrikaner, ett blandat sällskap. Tjänstemännen gjorde aprörelser mot afrikanerna bakom min rygg. Afrikanerna som bodde i västeuropa och var vana vid civiliserat beteende sa: "hit vill vi aldrig mer, detta folk är inte moget". De berättade att de blivit rasistiskt behandlade från början till slut på besöket som varade en vecka.
Nu var det inte därför det blev sista resan, jag började jobba mot Kina istället.
Första resan som var 93-94.. haha.. På en restaurang med obefintlig betjäning Sovjet-style beställde jag en draja innan maten. De slog upp den i ett glas på 3 dl fick jag en stark blandning i Churchils anda... jag får väl ge er det, ni snålar inte med kröken, haha
Men visst, allt är så mycket bättre nu, jag vet. Det är helt förändrat.