2019-08-11, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
De har svag ekonomi för att vara ett europeiskt land. Ett av de fattigare.
Ryssland är rikare än 16 andra europeiska länder: Grekland, Rumänien, Kroatien, Bulgarien, Vitryssland, Montenegro, Azerbajdzjan, Serbien, Makedonien, Bosnien, Albanien, Kosovo, Georgien, Armenien, Ukraina, Moldavien.

Med andra ord är Ryssland rikare än över en tredjedel av alla europeiska länder. Är det det du menar med "ett av de fattigare"?
Senast redigerad av VarmaDrycker 2019-08-11 kl. 21:40.
Citera
2019-08-11, 21:40
Medlem
Citat:
Det där är ju råvarornas dilemma, det hämmar annan utveckling
Då måste väl ryssarna vara väldigt duktiga då, med tanke på att det är ett av världens 50 rikaste länder trots att de har världens största råvarutillgångar?
Citera
2019-08-11, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Då måste väl ryssarna vara väldigt duktiga då, med tanke på att det är ett av världens 50 rikaste länder trots att de har världens största råvarutillgångar?

Att ligga på 50-listan som europeiskt land är fasen ingen att yvas över. Ni har haft industrialism runt hörnet i hundratals år, aldrig koloniserats... bara jävlats med er själva och grannarna...

Med bara råvaror blir positionen svår att hålla i längden... sorry.
Citera
2019-08-11, 21:45
Medlem
Citat:
Ryssland är rikare än 16 andra europeiska länder: Grekland, Rumänien, Kroatien, Bulgarien, Vitryssland, Montenegro, Azerbajdzjan, Serbien, Makedonien, Bosnien, Albanien, Kosovo, Georgien, Armenien, Ukraina, Moldavien.

Med andra ord är Ryssland rikare än över en tredjedel av alla europeiska länder. Är det det du menar med "ett av de fattigare"?

Ja, det är vad jag menar med ett av de fattigare. Precis.
Citera
2019-08-11, 22:47
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Och vad har du köpt från Australien, förutom billigt lådvin? "Det enda de kan är att pressa musten ur vindruvor och hälla upp i kartonger".

Vad vi här i väst köper av Australien ska du väl inte bry ditt lilla lilla huvud med,
men köper jag kläder är chansen stor att ullen kommer från Australien.
Seså lilla du, fortsätt du leva i din fantasivärld och gå och lägg dig sen.

Innan du somnar kan väl du fundera på varför Australien med 24 miljoner invånare har en ekonomi som nästan är lika stor som ditt rövhål du bor i.... det gär bra i Ryssland?? fniss.
Citera
2019-08-12, 00:25
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Det där är ju råvarornas dilemma, det hämmar annan utveckling och är en anledning till att Norge håller igen.

Visst kan man tycka att råvaror räcker, men se på Sveriges ekonomi, där skog och malm var väsentliga en gång, men i dag har en mycket mindre andel av ekonomin. Trots att produktionen i ren mängd är mycket högre. Mängden skogsmark för att försörja en familj är ett bra exempel. Vill du ha mer än en simpel arbetarlön i Sverige får du ha över 500 ha, gärna mer. Hur många försörjde inte 500 ha förr?

Jag vet egentligen inte om Ryssland är så mycket rikare på råvaror per capita?

För att konkurrera med höjda löner automatiserar man, allt färre anställs. Svensk skogsbruk är extremt produktivt och mekaniserat, det vore intressant där att jämföra produktivitet. Den typen av siffror säger en del.

Råvarornas andel av världsekonomin krymper över tid. Skall man hänga med i rikedomsracet behöver man förädla, eller som Australien, ha tur att ligga nära Kina.

En diversifierad ekonomi är att föredra i längden, det är min fasta tro. Framtiden tillhör kunskapen.

Jag menar att det finns ingen mall för hur det måste vara utan att länder har olika förutsättningar och därmed är jag emot Eu och den likriktning som dom implementerar.
Det är så djävla dumt så att det är inte sant, som t ex att vi ska inte använda sand att sanda med då sandåsar ej finns i Europa utan vi ska krossa sten till stenkross och strö på vägar gångbanor och motionsspår och vips så föddes här en näring som ingen här har eftersökt!
I Tyskland så producerar tidigare gris uppfödare idag mjölk via subventioner ja grisar dom fiser så djävligt så att det gick mot miljömålen utan att mjölkkor skulle det vara. Det finns dock ingen stor efterfrågan på mjölk inom Eu så att den blir till torrmjölk som enbart ställs i lager, bönderna har redan fått betalt för sin produkt och att marknaden i EU är mättad och skänker till de behövande det gör man inte.
I mångt och mycket så handlar våra ekonomier om en konstlad rundgång där allt mindre friska pengar kommer in utifrån.

Som jag ser på detta angående oss att vi borde öppna upp alla dom naturresurser som vi har och göra pengar på det. Det skulle ge arbete, boosta till att studera, ingenjörer, tekniker osv, generera pengar till samhället, vård, omsorg, och skola och upprustning av infrastrukturen.
Citera
2019-08-12, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Vad vi här i väst köper av Australien ska du väl inte bry ditt lilla lilla huvud med,
men köper jag kläder är chansen stor att ullen kommer från Australien.
Och tankar du bensin är chansen stor att oljan kommer från Ryssland. Alltså är ryssar dumma som "bara" kan pumpa upp olja, medan australier är himla avancerade som kan valla får
Citera
2019-08-12, 06:58
Medlem
Citat:
Ja, det är vad jag menar med ett av de fattigare. Precis.
Men Rysslands alla problem beror ju på att Putin är en diktator och att ryssar inte kan tillverka något utan bara lever på råvaror. De flesta av de där 16 fattigare länderna är demokratier (vara 4 medlemmar i EU) och nästan inget av dem har några råvaror (alltså måste de leva på att tillverka saker?), ändå är Ryssland rikare. Jag förstår inte riktigt hur det hänger ihop - kan du förklara så att man begriper?
Citera
2019-08-12, 12:04
Medlem
Citat:
Men Rysslands alla problem beror ju på att Putin är en diktator och att ryssar inte kan tillverka något utan bara lever på råvaror. De flesta av de där 16 fattigare länderna är demokratier (vara 4 medlemmar i EU) och nästan inget av dem har några råvaror (alltså måste de leva på att tillverka saker?), ändå är Ryssland rikare. Jag förstår inte riktigt hur det hänger ihop - kan du förklara så att man begriper?

Jag har inte skrivit något om det där.

Rysslands problem beror på att de är underutvecklade. Stenhård feodalstat, leninism, Putin. Ryssen vet inte bättre, nationen har ingen kunskap av värde.

Över huvudtaget är Östeuropa underutvecklat.

Jag har inte klagat på Putin, Ryssland är en böld i arslet oavsett honom. Jag önskar att imperiet föll samman.
Citera
2019-08-12, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Jag menar att det finns ingen mall för hur det måste vara utan att länder har olika förutsättningar och därmed är jag emot Eu och den likriktning som dom implementerar.
Det är så djävla dumt så att det är inte sant, som t ex att vi ska inte använda sand att sanda med då sandåsar ej finns i Europa utan vi ska krossa sten till stenkross och strö på vägar gångbanor och motionsspår och vips så föddes här en näring som ingen här har eftersökt!
I Tyskland så producerar tidigare gris uppfödare idag mjölk via subventioner ja grisar dom fiser så djävligt så att det gick mot miljömålen utan att mjölkkor skulle det vara. Det finns dock ingen stor efterfrågan på mjölk inom Eu så att den blir till torrmjölk som enbart ställs i lager, bönderna har redan fått betalt för sin produkt och att marknaden i EU är mättad och skänker till de behövande det gör man inte.
I mångt och mycket så handlar våra ekonomier om en konstlad rundgång där allt mindre friska pengar kommer in utifrån.

Som jag ser på detta angående oss att vi borde öppna upp alla dom naturresurser som vi har och göra pengar på det. Det skulle ge arbete, boosta till att studera, ingenjörer, tekniker osv, generera pengar till samhället, vård, omsorg, och skola och upprustning av infrastrukturen.

Det där om sand vet jag inte men stenkross är mycket bättre halkbekämpning. Jo, det finns sand i Europa.

Kor är mycket sämre för klimatet än gris, så det har du fått helt om bakfoten.

Jordbrukssubventioner är fel, men det är en annan saga.
Citera
2019-08-12, 13:46
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Jag har inte skrivit något om det där.

Rysslands problem beror på att de är underutvecklade. Stenhård feodalstat, leninism, Putin. Ryssen vet inte bättre, nationen har ingen kunskap av värde.

Över huvudtaget är Östeuropa underutvecklat.

Jag har inte klagat på Putin, Ryssland är en böld i arslet oavsett honom. Jag önskar att imperiet föll samman.

En sak jag inte begriper är hur i helvete detta som du beskriver kan bli till ditt bekymmer?
Citera
2019-08-12, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
En sak jag inte begriper är hur i helvete detta som du beskriver kan bli till ditt bekymmer?

Grannland. Man väljer inte sina grannar.

Miljöproblem. Övergödning av östersjön, usel klimatpolitik. Gäller väl fler länder iofs men de andra, som Polen, kan man snacka med i alla fall. De kan man kanske få att sluta övergödsla sina åkrar för att bli av med skiten. Alltså visste du vilka gösselhögar ryssen lägger upp runt sina köttfabriker? Det är helt sjukt som de beter sig. Bara dumpar gödseln i skogen.

Atomreaktorer med låg säkerhet, civila som militära.

Det räcker det blir stök i Baltikum så hettar det till även för oss.

Tråkigt även med med ryssens släckta transpondrar vid Kastrup. Det finns ingen anledning för dem att smyga där, det är bara dumt.

Det går inte att snacka med ryssen. Vi plöjde in en hel del stålar, byggde reningsverk vid St Petersborg, Kaliningrad osv... Norge hjälpte dem att städa upp vid ishavet... Inte för att vi ställt til med skiten, men tanken var ju att få till en vettig relation.

Men de är ändå så jävla sura och kränkta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in