Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Grannland. Man väljer inte sina grannar.
Miljöproblem. Övergödning av östersjön, usel klimatpolitik. Gäller väl fler länder iofs men de andra, som Polen, kan man snacka med i alla fall. De kan man kanske få att sluta övergödsla sina åkrar för att bli av med skiten. Alltså visste du vilka gösselhögar ryssen lägger upp runt sina köttfabriker? Det är helt sjukt som de beter sig. Bara dumpar gödseln i skogen.
Atomreaktorer med låg säkerhet, civila som militära.
Det räcker det blir stök i Baltikum så hettar det till även för oss.
Tråkigt även med med ryssens släckta transpondrar vid Kastrup. Det finns ingen anledning för dem att smyga där, det är bara dumt.
Det går inte att snacka med ryssen. Vi plöjde in en hel del stålar, byggde reningsverk vid St Petersborg, Kaliningrad osv... Norge hjälpte dem att städa upp vid ishavet... Inte för att vi ställt til med skiten, men tanken var ju att få till en vettig relation.
Men de är ändå så jävla sura och kränkta.
Du räknar i stort upp saker som är allmängiltiga, vi äro alla syndare och särskilt förr om vi håller oss till miljön. Min kompis farsa hade till yrke typ ett företag, att ta hand om farligt avfall och då som idag så ser allt bra ut papperet.
Företaget med avfallet skötte allt korrekt, avfallet förseglades i oljefat vilka märktes och att man tog kontakt med min kompis farsa som tog hand om avfallet, fine.
Han höll faten ett tag sedan så upp med faten på en lastbil och iväg att dumpas i sjöar, vattendrag grävda gropar osv, runt om i Sverige och att verksamheten skedde helt öppet ända fram till dumpningen och att jag kan men tänker inte ta upp liknande verksamheter som pågår nu i dygnet runt och med kommunernas fulla vetskap, så länge som ingen ställer besvärliga frågor och att det är det allt färre människor som gör, trots att vi lever i ett fritt o demokratiskt samhälle.
Vi hade nyligen ett stort utsläpp i Råå i Skåne, det är nu massdöd i det vattendraget, finito, man vet ur vilket rör som utsläppet kom ur men att kommunen vet inte vart det röret leder och mitt stalltips är att det är en av dom gåtor som aldrig kommer att lösas.
Men att det har dock blivit till det bättre med miljön här och i Ryssland och jag tänker så som du skrev att man väljer inte sina grannar, nej, och den värste grannen det är "kvarters polisen" en uppblåst hycklare som mäter i mellan tummen och pekfingret för egen del men använder en kalibrerad mikrometer när det gäller andra.
Det finns ingen bärighet alls i det som du lägger fram då alla länder i kring Östersjön är delaktiga till övergödningen, den kommer av oss likväl som av finnarna, vi har dom längsta sträckorna odlingsmark som gränsar direkt mot Östersjön.
Ok att vi då enligt dig bidragit med reningsverk låter konstigt..är du säker på att det inte var i Polen?
Där har vi hjälp till men ändå att det var ett bidrag en aid, är inte det en gåva?
Det borde väl kännas bra?
Vad saknar du i gengäld?
Jag kan inte svara för dig men att jag vet dem som tycker att dom kan få åka dit till Ryssland och leka med barnen deras, vi har ju så mycket att ge dem stackars barnen, ja jag vet inte utan det är sådant som jag hör och läser, själv ser jag ingen otacksamhet eller några hinder alls ifrån rysk sida i att fara dit.
Baltikum givetvis, Estland är närmst granne till Ryssland och att det ligger även på balterna att hålla en god ton, dom har ju inga bekymmer alls mer än det som dom har skapat själva men att dom ältar ju Ryssland och ryssar och det är i min mening då också helt deras egen sak och ingenting som berör mannen på gatan här i Sverige, det finns inte på dagordningen.