2019-08-12, 21:15
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Vilka ställde upp då? Ryssland och Uzbekistan?
Kul för ryssarna att de är världsbäst på sånt som behövs när man ska hacka sig in i andras databaser m.m.

Står i wikipedia-länken.

Citat:
Winner Country Most Recent Win No.of Yrs Participated
17 United States 1997 36
14 Russia 2019
4 China 2011
2 Poland 2007
2 Canada 1999
1 Czech Republic 1998
1 Germany 1995
1 Australia 1992
Citera
2019-08-12, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lysepinne
Framför allt är Ryssland en sån bra demokrati och deras yttrandefrihet är i världsklass.

Âr det Sverige du talar om nu?
Citera
2019-08-12, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Utan tvekan är Ryssland det land i världen som har sämst relation med sina grannar.
Medan Israel är jättepoppis hos sina grannar.
Citera
2019-08-12, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Grannland. Man väljer inte sina grannar.

Miljöproblem. Övergödning av östersjön, usel klimatpolitik. Gäller väl fler länder iofs men de andra, som Polen, kan man snacka med i alla fall. De kan man kanske få att sluta övergödsla sina åkrar för att bli av med skiten. Alltså visste du vilka gösselhögar ryssen lägger upp runt sina köttfabriker? Det är helt sjukt som de beter sig. Bara dumpar gödseln i skogen.

https://www.indexmundi.com/facts/ind...RT.ZS/rankings

Sverige använder 6 ggr så mycket gödsel per hektar. Polen toppar visserligen på 12. Kollar vi på kemikalier i jordbruk är siffrorna liknande.

Se även kartan här:

https://www.expressen.se/kvallsposte...t-unik-karta-/

Citat:
Atomreaktorer med låg säkerhet, civila som militära.
RMBK, men de nya är bättre än de svenska.

Citat:
Det går inte att snacka med ryssen. Vi plöjde in en hel del stålar, byggde reningsverk vid St Petersborg, Kaliningrad osv... Norge hjälpte dem att städa upp vid ishavet... Inte för att vi ställt til med skiten, men tanken var ju att få till en vettig relation.

Men de är ändå så jävla sura och kränkta.

Samtidigt som svenska banker tvättade oligarkmiljarder, IKEA mutade politiker, underrättelsetjänsten stal teknologi. Jaja, lite får man väl ge tillbaka.
Citera
2019-08-12, 23:11
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Grannland. Man väljer inte sina grannar.

Miljöproblem. Övergödning av östersjön, usel klimatpolitik. Gäller väl fler länder iofs men de andra, som Polen, kan man snacka med i alla fall. De kan man kanske få att sluta övergödsla sina åkrar för att bli av med skiten. Alltså visste du vilka gösselhögar ryssen lägger upp runt sina köttfabriker? Det är helt sjukt som de beter sig. Bara dumpar gödseln i skogen.

Atomreaktorer med låg säkerhet, civila som militära.

Det räcker det blir stök i Baltikum så hettar det till även för oss.

Tråkigt även med med ryssens släckta transpondrar vid Kastrup. Det finns ingen anledning för dem att smyga där, det är bara dumt.

Det går inte att snacka med ryssen. Vi plöjde in en hel del stålar, byggde reningsverk vid St Petersborg, Kaliningrad osv... Norge hjälpte dem att städa upp vid ishavet... Inte för att vi ställt til med skiten, men tanken var ju att få till en vettig relation.

Men de är ändå så jävla sura och kränkta.

Du räknar i stort upp saker som är allmängiltiga, vi äro alla syndare och särskilt förr om vi håller oss till miljön. Min kompis farsa hade till yrke typ ett företag, att ta hand om farligt avfall och då som idag så ser allt bra ut papperet.
Företaget med avfallet skötte allt korrekt, avfallet förseglades i oljefat vilka märktes och att man tog kontakt med min kompis farsa som tog hand om avfallet, fine.
Han höll faten ett tag sedan så upp med faten på en lastbil och iväg att dumpas i sjöar, vattendrag grävda gropar osv, runt om i Sverige och att verksamheten skedde helt öppet ända fram till dumpningen och att jag kan men tänker inte ta upp liknande verksamheter som pågår nu i dygnet runt och med kommunernas fulla vetskap, så länge som ingen ställer besvärliga frågor och att det är det allt färre människor som gör, trots att vi lever i ett fritt o demokratiskt samhälle.
Vi hade nyligen ett stort utsläpp i Råå i Skåne, det är nu massdöd i det vattendraget, finito, man vet ur vilket rör som utsläppet kom ur men att kommunen vet inte vart det röret leder och mitt stalltips är att det är en av dom gåtor som aldrig kommer att lösas.
Men att det har dock blivit till det bättre med miljön här och i Ryssland och jag tänker så som du skrev att man väljer inte sina grannar, nej, och den värste grannen det är "kvarters polisen" en uppblåst hycklare som mäter i mellan tummen och pekfingret för egen del men använder en kalibrerad mikrometer när det gäller andra.

Det finns ingen bärighet alls i det som du lägger fram då alla länder i kring Östersjön är delaktiga till övergödningen, den kommer av oss likväl som av finnarna, vi har dom längsta sträckorna odlingsmark som gränsar direkt mot Östersjön.

Ok att vi då enligt dig bidragit med reningsverk låter konstigt..är du säker på att det inte var i Polen?
Där har vi hjälp till men ändå att det var ett bidrag en aid, är inte det en gåva?
Det borde väl kännas bra?
Vad saknar du i gengäld?
Jag kan inte svara för dig men att jag vet dem som tycker att dom kan få åka dit till Ryssland och leka med barnen deras, vi har ju så mycket att ge dem stackars barnen, ja jag vet inte utan det är sådant som jag hör och läser, själv ser jag ingen otacksamhet eller några hinder alls ifrån rysk sida i att fara dit.

Baltikum givetvis, Estland är närmst granne till Ryssland och att det ligger även på balterna att hålla en god ton, dom har ju inga bekymmer alls mer än det som dom har skapat själva men att dom ältar ju Ryssland och ryssar och det är i min mening då också helt deras egen sak och ingenting som berör mannen på gatan här i Sverige, det finns inte på dagordningen.
Senast redigerad av Hursomhelsting 2019-08-12 kl. 23:20.
Citera
2019-08-13, 11:05
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Medan Israel är jättepoppis hos sina grannar.

Väldigt relevant , om vi hade befunnit oss i en tråd om... Israel..
Men eftersom du tar upp detta offtopic, jag tror att till och med Israel har bättre relationer med sina grannar än Ryssland, de hotas mer men det beror på att deras grannar faktiskt är större än dem och har muskler till det.

Kan du gräva din grop ännu djupare så är du snart igenom hela jorden...

Nån tomte sa att Ryssland är " en stormakt..." och därför kunde bete sig som ett svin...
knappast, de är världens till storleks ordningen 12-14 ekonomi, och får vara med på vissa möten för att de tjatar som små skoltöser och Putin vill glänsa. Australien med en 6-del invånarantal har en lika stor ekonomi.

Det enda som finns kvar av stormakten är hotet och hatet de har med stöd av sina kärnvapen, och en aggresiv krigföring mot sina grannländer med vilket de skaffat sig nån slags gisslanövertag
utan det hade Ryssland inte ens fått vara med på fikapausen.

Och, förmågan att skicka upp folk till ISS, vilket dock snart inte behövs längre.
Senast redigerad av Draken55 2019-08-13 kl. 11:13.
Citera
2019-08-13, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
[url]
Sverige använder 6 ggr så mycket gödsel per hektar. Polen toppar visserligen på 12. Kollar vi på kemikalier i jordbruk är siffrorna liknande.

Det är ju så här att gödseln sprids på åkrar i den mängd åkern kan absorbera.

Men har du stora djurfabriker med 10.000 djur, då finns det inte åkrar att lägga gödseln på. Då läggs den på deponi i skogen. Den typen av deponi finns i Ryssland, och det blir ju dels en lokal miljökatastrof, men det läcker ju till

Så det är viktigt att sprida gödseln jämnt, att inte ha för stora djurbesättningar osv.

Att räkna genomsnitt här är som att säga att Sahara har behagligt klimat och hänvisa till medeltemperaturen.

Polen har tryck på sig från EU att sätta tak på vad du får lägga per hektar, men även Polen är ett problem. Men som jag sa, Polen kan man snacka med.
Citera
2019-08-13, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Du räknar i stort upp saker som är allmängiltiga, vi äro alla syndare och särskilt förr om vi håller oss till miljön. Min kompis farsa hade till yrke typ ett företag, att ta hand om farligt avfall och då som idag så ser allt bra ut papperet.
Företaget med avfallet skötte allt korrekt, avfallet förseglades i oljefat vilka märktes och att man tog kontakt med min kompis farsa som tog hand om avfallet, fine.
Han höll faten ett tag sedan så upp med faten på en lastbil och iväg att dumpas i sjöar, vattendrag grävda gropar osv, runt om i Sverige och att verksamheten skedde helt öppet ända fram till dumpningen och att jag kan men tänker inte ta upp liknande verksamheter som pågår nu i dygnet runt och med kommunernas fulla vetskap, så länge som ingen ställer besvärliga frågor och att det är det allt färre människor som gör, trots att vi lever i ett fritt o demokratiskt samhälle.
Vi hade nyligen ett stort utsläpp i Råå i Skåne, det är nu massdöd i det vattendraget, finito, man vet ur vilket rör som utsläppet kom ur men att kommunen vet inte vart det röret leder och mitt stalltips är att det är en av dom gåtor som aldrig kommer att lösas.
Men att det har dock blivit till det bättre med miljön här och i Ryssland och jag tänker så som du skrev att man väljer inte sina grannar, nej, och den värste grannen det är "kvarters polisen" en uppblåst hycklare som mäter i mellan tummen och pekfingret för egen del men använder en kalibrerad mikrometer när det gäller andra.

Det finns ingen bärighet alls i det som du lägger fram då alla länder i kring Östersjön är delaktiga till övergödningen, den kommer av oss likväl som av finnarna, vi har dom längsta sträckorna odlingsmark som gränsar direkt mot Östersjön.

Ok att vi då enligt dig bidragit med reningsverk låter konstigt..är du säker på att det inte var i Polen?
Där har vi hjälp till men ändå att det var ett bidrag en aid, är inte det en gåva?
Det borde väl kännas bra?
Vad saknar du i gengäld?
Jag kan inte svara för dig men att jag vet dem som tycker att dom kan få åka dit till Ryssland och leka med barnen deras, vi har ju så mycket att ge dem stackars barnen, ja jag vet inte utan det är sådant som jag hör och läser, själv ser jag ingen otacksamhet eller några hinder alls ifrån rysk sida i att fara dit.

Baltikum givetvis, Estland är närmst granne till Ryssland och att det ligger även på balterna att hålla en god ton, dom har ju inga bekymmer alls mer än det som dom har skapat själva men att dom ältar ju Ryssland och ryssar och det är i min mening då också helt deras egen sak och ingenting som berör mannen på gatan här i Sverige, det finns inte på dagordningen.

Nej, vi äro inte alla lika stora syndare. Vilken lögn.

Nej, jag vet väl för fan att det var Ryssland jag jobbade i och inte Polen. Östersjömiljarderna och liknande anslag. Sverige pumpade miljarder. Det har inget med EU att göra.

Otroliga är ni nyttiga idioter. Dig orkar jag bara inte med.

Baltikum kommer att beröra Sverige om / när det hettar till, det kan du lugnt räkna med.

har du köpt dina jodtabletter förresten?
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2019-08-13 kl. 11:41.
Citera
2019-08-13, 11:49
Medlem
Draken55s avatar
Idag har ju den forna stormakten inte speciellt stor kust mot Östersjön, men fortfarande efter snart 30 år påverkar ryssarnas svineri hela Östersjön, då de som Sovjet vräkte ut kemikalier och kärnavfall och struntade i princip i allt, Östersjön var på väg att dö och har fortfarande inte hämtat sig.

Det mesta av Östersjöns problem idag härstammar från ryska synder.
Citera
2019-08-13, 13:23
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Men har du stora djurfabriker med 10.000 djur, då finns det inte åkrar att lägga gödseln på. Då läggs den på deponi i skogen. Den typen av deponi finns i Ryssland, och det blir ju dels en lokal miljökatastrof, men det läcker ju till

Ryssland är enormt stort. Du får det att låta som att alla ryska farmer är koncentrerade till Finska viken och Kaliningrad.
Tror på högre utsläpp från Sverige, Polen, Tyskland och Danmark.
Citera
2019-08-13, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Ryssland är enormt stort. Du får det att låta som att alla ryska farmer är koncentrerade till Finska viken och Kaliningrad.
Tror på högre utsläpp från Sverige, Polen, Tyskland och Danmark.

Frågan gällde varför jag som svensk skulle bekymra mig över Ryssland.

Skall östersjön kunna bli ett friskt innanhav så måste även Ryssland med på det tåget. Vitryssland också.

Baltikum och Polen är med i EU, men centraleuropa är ett problem då den nationella lagstiftningen halkar efter. Så man får hoppas att EU kan trycka på

Nej, utsläppen idag är i österled, inkl centraleuropa, eftersom västeuropa reglerar djurbesättningars storlek. Man måste ha en viss yta åker eller hövall till ett visst antal djur. Detta för att förhindra övergödning.

Historiskt är väst syndabock mer än öst. I nutid icke så.

I Vitryssland finne en annan "berömd" djurfabrik. De släpper dyngan till ett reningsverk som redan innan djurdyngan är överbelastat. Floden som reningsverket släpper till mynnar i Östersjön, det är jordbruket vid de stora floderna som mynnar i Östersjön som är kruxet för östersjön. Och de floderna går som bekant djupt in i Ryssland.

Det går inte att räkna genomsnitt. Jag gissar att Ryssland dels har mycket svart jord som inte behöver gödslas så hårt, dels att det finns en hel del jordbruk som inte är extensivt. Jordbruket verkar mindre extensivt i Ryssland om man räknar sysselsatta och andel av ekonomin. Men det kommer ju så sakta bli mer extensivt. Mer handelsgödsel kommer att användas, ju mer avkastningskraven höjs. Att man lägger mycket på ett ställe och inget alls på ett annat ställe hjälper liksom inte. Och stordrift av djur blir ett stort problem om man inte har en plan för dyngan och myndigheter som ställer krav.

Jag bara ger dig en anledning till varför jag är bekymrad över Rysslands "tuffa stil". Det är allt. Finska viken är ett katastrofområde, men hela Östersjön är på gränsen till att bli en dypöl. Östersjön är med sitt skiktade bräckta vatten och syrefattighet väldigt känsligt. Stora delar av sjöbotten är död som det är.

En lösning kräver att alla bjuder till. Då kan man inte peka på grannen och köra whataboutism. Det funkar inte alls.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2019-08-13 kl. 13:44.
Citera
2019-08-13, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Idag har ju den forna stormakten inte speciellt stor kust mot Östersjön, men fortfarande efter snart 30 år påverkar ryssarnas svineri hela Östersjön, då de som Sovjet vräkte ut kemikalier och kärnavfall och struntade i princip i allt, Östersjön var på väg att dö och har fortfarande inte hämtat sig.

Det mesta av Östersjöns problem idag härstammar från ryska synder.

Ryssland stora floder mynnar i Östersjön.

Historiskt var inte Sovjets jordbruk särskilt extensivt och man dikade till exempel inte ut våtmarker (som tar upp näring) som vi gjorde. Går man till 50 - 70-tal var det vi som sabbade Östersjön med konstgödsel och utdikning.

Kemikalieindustrin var underutvecklad.

Visst sabbade man miljön, det man gjorde var helt oreglerat och ofiltrerat. Sovjets industri var extremt skitig med de utsläpp man hade.

På Sovjet-tiden sket man i miljöfrågor och man verkar ha samma attityd idag. En extremt primitiv inställning till det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in