Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Nu får du väl ändå lägga band på stollerierna här. Vi kan inte "tacka" feminismen för allt dåligt med dagens samhälle. Det är bara att göra det enkelt för sig. Jämförbart med när allt var judarnas fel. Ja vissa resonerar ju så än idag...
Det går inte att skylla på en liten grupp människor som sällat sig till feminismen. Alla andra människor i samhället, har de inga hjärnor menar du? Har du ingen hjärna?
Alla har ett en vilja, en åsikt och ett val. Och ett ansvar. Att skylla allt dåligt i samhället på en orsak bestående av en liten grupp människor är bara att kapitulera. Dessutom helt felaktigt.
En liten grupp? Feminismen genomsyrar allt - förskolan, grundskolan, universiteten, myndigheter, företag, reklam, media, nyheter, kultur, populärkultur, idrott osv. Många, medvetna om det eller ej, lever efter feministiska värderingar idag, även om man inte kallar sig feminist eller är aktiv inom rörelsen. Du kan inte på allvar påstå att feminism bara är en försumbar liten skitsak som bara en liten obetydlig skara människor ägnar sig åt.
När jag säger "vi kan tacka feminismen för så gott som allt negativt" så överdriver jag givetvis lite, jag menar så klart inte exakt varenda liten detalj och att vore det inte för feminism så skulle precis allt vara 100 % perfekt. Det jag menar är att feminismen har orsakat enorm skada i samhället och är kraftigt medskyldig till bl a kvinnors försämrade psykiska hälsa. Kan tycka det är löjligt att man ska behöva förtydliga detta, men men.
Ett exempel vi kan ta är serien Sex and the City, vars skapare, nu en kvinna i 50/60-årsåldern som nyligen gick ut och sa att hon ångrade att hon valde bort barn till förmån för karriären. Sympatin för henne är föga förvånande svag med tanke på hur många unga kvinnor hennes tv-serie förgiftat genom åren. Satsa på karriären, ligg runt och festa så mycket du kan, långt upp i 30-årsåldern, om inte ännu längre, you go girl, grl pwr osv osv..Detta är vad den serien förmedlar. Du säger att alla har ett val, ett eget ansvar. Hur många av alla dessa unga kvinnor som följde Sex and the City tror du tittade på serien med kritiska ögon, och ifrågasatte dess budskap? Hur många av dom är idag över 35, barnlösa och singel? Faktiskt, majoriteten av människor är inte tänkande människor, de bara följer med strömmen, är barn av sin tid osv..
Och populärkulturen är som sagt bara en del av det hela.
Sen det här med att "skylla" på feminismen. Ja, för att kunna åtgärda problemet måste vi kunna peka ut vad problemet är. Feminism är en stor cancersvulst på samhällskroppen som behöver utrotas från alla ovan nämnda institutioner och från människors hjärnor. Kommer det att lösa 100 % av alla problem, stora som små, som finns i samhället? Nej, men stora delar av dem.