2019-08-01, 23:17
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Man kan också låta bli att bli gravid om man inte vill ha barn, så slipper man döda barn som redan blivit till.

Men vi får väl se det positiva med fri abort då: kanske har ett och annat foster som i framtiden skulle blivit feminist om det fått leva aborterats genom åren.

Feminismen kan vi också tacka för så gott som allt som är dåligt med dagens samhälle. Kvinnors kraftigt försämrade psykiska hälsa är ett av många exempel. Feminismen har förgiftat och förstört mängder med kvinnor i väst och de knapras piller som aldrig förr. Kvinnor var garanterat sanslöst mycket lyckligare på det hemska patriarkala 50-talet än vad de är i dagens feministiska smörja till samhälle.

Nu får du väl ändå lägga band på stollerierna här. Vi kan inte "tacka" feminismen för allt dåligt med dagens samhälle. Det är bara att göra det enkelt för sig. Jämförbart med när allt var judarnas fel. Ja vissa resonerar ju så än idag...
Det går inte att skylla på en liten grupp människor som sällat sig till feminismen. Alla andra människor i samhället, har de inga hjärnor menar du? Har du ingen hjärna?
Alla har ett en vilja, en åsikt och ett val. Och ett ansvar. Att skylla allt dåligt i samhället på en orsak bestående av en liten grupp människor är bara att kapitulera. Dessutom helt felaktigt.
Citera
2019-08-01, 23:19
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Det förklarar dock inte varför vissa tänker att alla av deras eget kön måste leva efter deras mall för att bli lyckliga. Den frågeställningen är däremot intressant på riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
precis, det intressanta här är varför vissa kräver att könen ska leva efter separerade mallar.

Detta
Citera
2019-08-01, 23:27
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Jag har aldrig påstått att medelvärdena inte är "väldigt lika", men poängen är att män har aningen högre IQ än kvinnor i allmänhet, om än bara aningen. Skillnaden är dock mycket mindre än mellan olika rasgrupper, det skall erkännas.

Grejen med medelvärde är ju att det inte säger sådär enormt mycket i detta fall med tanke på att de män som har väldigt hög IQ drar upp medelvärdet rätt rejält. Förvisso drar de med låg IQ också ner medelvärdet, men för att kunna dra slutsatser här måste man nästan veta vilka värden medelvärdet har beräknats på.
Det är ju knappast Sveriges befolkning som helhet utan ett visst urval som man också kan undra var det kommer ifrån.
Citera
2019-08-01, 23:48
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Detta är något jag funderat lite på sedan jag blev medlem på flashback.
Man blir inte riktigt klok på det hela när man läser i denna forumdel. Här hyses ett stort agg mot feminism av radikal sort, vilket jag kan förstå ur vissa aspekter. Det är dock inte det jag vill diskutera.

En de män (och även kvinnor) hävdar att kvinnor utför onödiga arbeten i samhället, att de är ineffektiva, babblar bort arbetstid, skapar konflikter, är ointelligenta, saknar analysförmåga, konsekvenstänk e.t.c. I samband med detta hävdas att det vore bra om kvinnor var hemma med barnen istället och tog hand om hushåll och familj.
Okej, då kan man tycka att man har en röd tråd här, mannen vill att kvinnan ska vara hemma istället för att arbeta för att det gynnar familjen.
Skälen till detta kan nog variera kraftigt, allt från att mannen resonerar som ovanstående beskrivet, eller att han vill vara i ekonomisk maktposition, han vill ha garanterad tillgång till sex, o.s.v. Då tycker man ju att mannen borde lyfta fram dessa egenskaper som kvinnan besitter som anses gynnsamma för att ta hand om familj och hushåll. Men istället ses ofta en nedvärdering av dessa också i form av att "hon inte duger till annat", att barnskötsel är det enklaste i världen (att män skulle gjort även detta överlägset bättre), att det inte krävs någonting av värde för att ta hand om hem och familj. Allmänt ironiska och hånfulla kommentarer angående detta ses inte heller sällan, som " hon hör hemma vid spisen" och liknande.
Jag förstår inte dessa kontraproduktiva resonemang. Att det sedan är fel att dra alla över en kam behöver inte ens sägas.

Mina frågor för diskussion är alltså:
Ni manliga användare på forumet, hur ser ni på det hela, handen på hjärtat?
Ser ni på kvinnan som en varelse som är sämre beskaffad än er och ser på det hon gör som "bagatellgöra" som vem som helst lika väl kunde gjort?
Eller värderar ni innerst inne det kvinnor är naturligt bra på högt, utan att se ner på henne?

Lite rörig TS, men diskussionen i sig är lite luddig och har inget rätt eller fel. Detta är således ingen faktabaserad diskussion, ej heller en offer eller böltråd. Bara ett genuint intresse för hur ni män resonerar i förhållande till kvinnan (är medveten om att urvalet på flashback inte kan representera verkligheten helt och hållet dock).

Att vända på steken kallas postmodernism. Det är som att säga "varför värderas lastkapacitet mer än bränsleförbrukning, det är så orättvist att lastbilar är dyrare än småbilar, här måste politikerna ta sitt ansvar!". Verkligheten är ju sån. Visst det kan tyckas orättvist mot "kvinnan som kön" att de har så mycket mindre muskelmassa än män, och att de har fler nervtrådar mellan hjärnans frontlober (vilket innebär att de blir mindre förnuftiga och mer känslostyrda). Men detta spelar ingen roll om man har ett individualistiskt synsätt. Varje INDIVID har samma rättigheter i Sverige oavsett kön. Det politiken kan erbjuda är EQUALITY OF OPPORTUNITY, inte equality of outcome. Men postmodernisterna i vänstern vill att lika många kvinnor ska välja att bli exempelvis svetsare som barnskötare. Trots att inte ens kvinnorna själva vill detta (vilket förstås beror på att kvinnor generellt sett har något annorlunda preferenser). Låt varje individ själv bestämma sitt liv så blir världen bäst när allt kommer omkring! Vill en kvinna verkligen bli svetsare så kan hon bli det. Men hon kanske inte klarar av att bygga så mycket muskler att hon orkar lyfta 300 kilo skivstång. Thats life.
Citera
2019-08-01, 23:53
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Nu får du väl ändå lägga band på stollerierna här. Vi kan inte "tacka" feminismen för allt dåligt med dagens samhälle. Det är bara att göra det enkelt för sig. Jämförbart med när allt var judarnas fel. Ja vissa resonerar ju så än idag...
Det går inte att skylla på en liten grupp människor som sällat sig till feminismen. Alla andra människor i samhället, har de inga hjärnor menar du? Har du ingen hjärna?
Alla har ett en vilja, en åsikt och ett val. Och ett ansvar. Att skylla allt dåligt i samhället på en orsak bestående av en liten grupp människor är bara att kapitulera. Dessutom helt felaktigt.

En liten grupp? Feminismen genomsyrar allt - förskolan, grundskolan, universiteten, myndigheter, företag, reklam, media, nyheter, kultur, populärkultur, idrott osv. Många, medvetna om det eller ej, lever efter feministiska värderingar idag, även om man inte kallar sig feminist eller är aktiv inom rörelsen. Du kan inte på allvar påstå att feminism bara är en försumbar liten skitsak som bara en liten obetydlig skara människor ägnar sig åt.

När jag säger "vi kan tacka feminismen för så gott som allt negativt" så överdriver jag givetvis lite, jag menar så klart inte exakt varenda liten detalj och att vore det inte för feminism så skulle precis allt vara 100 % perfekt. Det jag menar är att feminismen har orsakat enorm skada i samhället och är kraftigt medskyldig till bl a kvinnors försämrade psykiska hälsa. Kan tycka det är löjligt att man ska behöva förtydliga detta, men men.

Ett exempel vi kan ta är serien Sex and the City, vars skapare, nu en kvinna i 50/60-årsåldern som nyligen gick ut och sa att hon ångrade att hon valde bort barn till förmån för karriären. Sympatin för henne är föga förvånande svag med tanke på hur många unga kvinnor hennes tv-serie förgiftat genom åren. Satsa på karriären, ligg runt och festa så mycket du kan, långt upp i 30-årsåldern, om inte ännu längre, you go girl, grl pwr osv osv..Detta är vad den serien förmedlar. Du säger att alla har ett val, ett eget ansvar. Hur många av alla dessa unga kvinnor som följde Sex and the City tror du tittade på serien med kritiska ögon, och ifrågasatte dess budskap? Hur många av dom är idag över 35, barnlösa och singel? Faktiskt, majoriteten av människor är inte tänkande människor, de bara följer med strömmen, är barn av sin tid osv..

Och populärkulturen är som sagt bara en del av det hela.

Sen det här med att "skylla" på feminismen. Ja, för att kunna åtgärda problemet måste vi kunna peka ut vad problemet är. Feminism är en stor cancersvulst på samhällskroppen som behöver utrotas från alla ovan nämnda institutioner och från människors hjärnor. Kommer det att lösa 100 % av alla problem, stora som små, som finns i samhället? Nej, men stora delar av dem.
Citera
2019-08-01, 23:56
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Detta
Lever du efter en mall eller lever du som du vill?
I ett samhälle får man ge och ta lite och är du bra på något kommer folk ta rygg på dig. Precis som du tar rygg på dem som är bra på något annat.

Det finns ingen mall för lycka och lycka i sig är väl inte ens eftersträvansvärt, så flyktig som den är.
Jag skulle till och med kalla det barnsligt och omoget.

Tvärtom, det kan vara rent ut sagt galet att jaga lycka i sitt liv i stället för att sätta upp mål och mening för sitt liv, med eller utan lycka.

Den kommer ändå, när du åstadkommit något som du tycker är värdefullt.
Citera
2019-08-01, 23:57
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Att vända på steken kallas postmodernism. Det är som att säga "varför värderas lastkapacitet mer än bränsleförbrukning, det är så orättvist att lastbilar är dyrare än småbilar, här måste politikerna ta sitt ansvar!". Verkligheten är ju sån. Visst det kan tyckas orättvist mot "kvinnan som kön" att de har så mycket mindre muskelmassa än män, och att de har fler nervtrådar mellan hjärnans frontlober (vilket innebär att de blir mindre förnuftiga och mer känslostyrda). Men detta spelar ingen roll om man har ett individualistiskt synsätt. Varje INDIVID har samma rättigheter i Sverige oavsett kön. Det politiken kan erbjuda är EQUALITY OF OPPORTUNITY, inte equality of outcome. Men postmodernisterna i vänstern vill att lika många kvinnor ska välja att bli exempelvis svetsare som barnskötare. Trots att inte ens kvinnorna själva vill detta (vilket förstås beror på att kvinnor generellt sett har något annorlunda preferenser). Låt varje individ själv bestämma sitt liv så blir världen bäst när allt kommer omkring! Vill en kvinna verkligen bli svetsare så kan hon bli det. Men hon kanske inte klarar av att bygga så mycket muskler att hon orkar lyfta 300 kilo skivstång. Thats life.

Jag har inga problem med biologin och hur kvinnor och män är utformade. Däremot håller jag inte med om att män är förnuftigare. Det tycker jag är en underlig slutsats.
Citera
2019-08-02, 00:00
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Lever du efter en mall eller lever du som du vill?
I ett samhälle får man ge och ta lite och är du bra på något kommer folk ta rygg på dig. Precis som du tar rygg på dem som är bra på något annat.

Det finns ingen mall för lycka och lycka i sig är väl inte ens eftersträvansvärt, så flyktig som den är.
Jag skulle till och med kalla det barnsligt och omoget.

Tvärtom, det kan vara rent ut sagt galet att jaga lycka i sitt liv i stället för att sätta upp mål och mening för sitt liv, med eller utan lycka.

Den kommer ändå, när du åstadkommit något som du tycker är värdefullt.

Jag syftade på motsägelserna i deras inlägg. Det var lite humor det!
Citera
2019-08-02, 00:06
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Jag har inga problem med biologin och hur kvinnor och män är utformade. Däremot håller jag inte med om att män är förnuftigare. Det tycker jag är en underlig slutsats.

Det är ingen "slutsats" utan konsensus bland biologer. Dock formuleras det mer inlindat eftersom det är en ideologiskt laddad sanning. Googlade fram en länk åt dig:

https://www.psychologytoday.com/us/blog/hope-relationships/201402/brain-differences-between-genders
Citera
2019-08-02, 00:20
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
En liten grupp? Feminismen genomsyrar allt - förskolan, grundskolan, universiteten, myndigheter, företag, reklam, media, nyheter, kultur, populärkultur, idrott osv. Många, medvetna om det eller ej, lever efter feministiska värderingar idag, även om man inte kallar sig feminist eller är aktiv inom rörelsen. Du kan inte på allvar påstå att feminism bara är en försumbar liten skitsak som bara en liten obetydlig skara människor ägnar sig åt.

När jag säger "vi kan tacka feminismen för så gott som allt negativt" så överdriver jag givetvis lite, jag menar så klart inte exakt varenda liten detalj och att vore det inte för feminism så skulle precis allt vara 100 % perfekt. Det jag menar är att feminismen har orsakat enorm skada i samhället och är kraftigt medskyldig till bl a kvinnors försämrade psykiska hälsa. Kan tycka det är löjligt att man ska behöva förtydliga detta, men men.

Ett exempel vi kan ta är serien Sex and the City, vars skapare, nu en kvinna i 50/60-årsåldern som nyligen gick ut och sa att hon ångrade att hon valde bort barn till förmån för karriären. Sympatin för henne är föga förvånande svag med tanke på hur många unga kvinnor hennes tv-serie förgiftat genom åren. Satsa på karriären, ligg runt och festa så mycket du kan, långt upp i 30-årsåldern, om inte ännu längre, you go girl, grl pwr osv osv..Detta är vad den serien förmedlar. Du säger att alla har ett val, ett eget ansvar. Hur många av alla dessa unga kvinnor som följde Sex and the City tror du tittade på serien med kritiska ögon, och ifrågasatte dess budskap? Hur många av dom är idag över 35, barnlösa och singel? Faktiskt, majoriteten av människor är inte tänkande människor, de bara följer med strömmen, är barn av sin tid osv..

Och populärkulturen är som sagt bara en del av det hela.

Sen det här med att "skylla" på feminismen. Ja, för att kunna åtgärda problemet måste vi kunna peka ut vad problemet är. Feminism är en stor cancersvulst på samhällskroppen som behöver utrotas från alla ovan nämnda institutioner och från människors hjärnor. Kommer det att lösa 100 % av alla problem, stora som små, som finns i samhället? Nej, men stora delar av dem.
Jag skulle vilja säga att den tekniska utvecklingen är det absolut största "problemet". Människans välstånd här i Norden, våra möjligheter att göra i princip vad vi vill. Våra möjligheter att hålla rätt på vad alla andra gör överallt.
Detta, som till stor del beror på teknikens utveckling, i kombination med att vi är fria individer (vilket är bra och vi vill fortsätta vara), gör att världen ligger för våra fötter.
Välståndet gör människor individualistiska, och sådana människor blir egoistiska. De gör inte saker för andras skull utan frågar sig själv "vad kan jag få ut av detta?".
Detta har inte direkt med feminismen att göra. Det handlar om välstånd kombinerat med teknikens utveckling vilken skett i ilfart.
Jag har sett alla Sex and The City säsonger och det är ingenting annat än en rolig serie. Om något ökar den väl på den romantiska bilden av kvinnan och mannen med Carrie och Mr Big, och deras relation är verkligen inte feministisk utan tvärtom, väldigt traditionell.
Citera
2019-08-02, 00:20
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Det är ingen "slutsats" utan konsensus bland biologer. Dock formuleras det mer inlindat eftersom det är en ideologiskt laddad sanning. Googlade fram en länk åt dig:

https://www.psychologytoday.com/us/blog/hope-relationships/201402/brain-differences-between-genders

Fast förnuft? Hur förnuftiga tycker du män är överlag? Om du tittar världen över.
Om du säger att män tänker mer svart och vitt, mer rationellt och kopplar in mindre av egna känslor i tankarna så kan jag hålla med till viss del.
Men det är inte alltid det mest förnuftiga.

Problemet är att vissa av de er män gör tolkningar utifrån forskningen att mäns sätt att tänka är bättre och därför blandas plötsligt ordet förnuft in, som är ett positivt laddat ord.
Senast redigerad av Moment22x22 2019-08-02 kl. 00:23.
Citera
2019-08-02, 00:38
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Jag skulle vilja säga att den tekniska utvecklingen är det absolut största "problemet". Människans välstånd här i Norden, våra möjligheter att göra i princip vad vi vill. Våra möjligheter att hålla rätt på vad alla andra gör överallt.
Detta, som till stor del beror på teknikens utveckling, i kombination med att vi är fria individer (vilket är bra och vi vill fortsätta vara), gör att världen ligger för våra fötter.
Välståndet gör människor individualistiska, och sådana människor blir egoistiska. De gör inte saker för andras skull utan frågar sig själv "vad kan jag få ut av detta?".
Detta har inte direkt med feminismen att göra. Det handlar om välstånd kombinerat med teknikens utveckling vilken skett i ilfart.

Så du menar att vi med dagens välstånd och teknik inte längre kan ha en kultur där kvinnor uppmuntras satsa på familj, barn och anständighet istället för på karriär, promiskuitet och dekadens?

Visst, tekniska uppfinningar som dammsugare och tvättmaskin har gjort hemmafruar mindre nödvändiga och sociala medier underlättar för kvinnor att vika ut sig som horor för allmän beskådan. Feminismens framfart må ha underlättats av välståndet och den tekniska utvecklingen, men det betyder inte att feminismen är mindre skyldig till mycket av den misär vi ser idag.

Citat:
Jag har sett alla Sex and The City säsonger och det är ingenting annat än en rolig serie. Om något ökar den väl på den romantiska bilden av kvinnan och mannen med Carrie och Mr Big, och deras relation är verkligen inte feministisk utan tvärtom, väldigt traditionell.

Du tror inte att populärkultur har någon som helst påverkan på människor med andra ord?

Och nej, om något glorifierar den bilden av den självständige kvinnan som rider kukkarusell och festar tills hon är 45.
Senast redigerad av hardusettminapa 2019-08-02 kl. 00:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in