2019-07-28, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
För att förtydliga det, tjänsten ligger mer exakt i Pajala. Att jag gör en tråd om Korpilombolo är främst för att jag tittat på boendemöjligheter i Korpilombolo (såväl som i Pajala). Vet att jag formulerade mig klumpigt i trådstarten (det är ju ändå natten till söndag )

Edit: vad det är för tjänst vill jag inte avslöja då jag inte vill outa mig mer än nödvändigt.

Trådstarten var besynnerlig, först specifikt att du blivit "erbjuden en tjänst i Korpilombolo"
Sedan frågor på vad det finns att göra på exakt det stället, och att du hört att det "är skumt"

Nu helt plötsligt är tjänsten "mer exakt i Pajala" (fem MIL ifrån)

Menar du på fullt allvar att du ens funderar på att bosätta dig i K och pendla till Pajala (10 mil tur och retur) varje dag ? trots att du ställer en massa frågor om K ....

"Finns det ungdomar i staden? Eftersom det är en småort så antar jag att kroglivet inte är i topp, men finns det något/några ölhak åtminstone?

Har hört mycket mysko historier om stället. Att det ska finnas nån voodoo-sekt där osv"

Varför inte bo i Pajala, om du nu ska JOBBA där och slippa oroa dig för voodoo-sekter, om det finns ungdomar i K eller om det finns några "ölhak". I Pajala bor det både ungdomar, finns ställen att roa sig på och några voodoo-sekter behöver du nog inte oroa dig jättemycket för i Pajala heller !

.....om nu ens historien är sann alltså !
Citera
2019-07-28, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCoyle
Har varit i Muodoslompolo cirka 50-100 ggr, dock ej på dom senaste fem åren har släkt därikring.

Finns en grym backe att åka pulka från, har ej själv provat när jag var ung fanns det en mack och en ICA affär, macken är borta "tror jag".

Att kunna finska är rätt så viktigt om du tänkt bosätta dig där, det pratas mer finska än svenska minstsagt.

Mataffären lär dock inte vara kvar då stället inte ens verkar vara registrerat som småort längre. Mindre än 50 pers är nog ett tufft underlag för en mataffär.

Mataffär är en dealbreaker för mig. Minsta möjliga håla där det ändå finns en hyffsad matbutik är där jag vill pensionera mig i framtiden
Citera
2019-07-28, 14:19
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Trådstarten var besynnerlig, först specifikt att du blivit "erbjuden en tjänst i Korpilombolo"
Sedan frågor på vad det finns att göra på exakt det stället, och att du hört att det "är skumt"

Menar du på fullt allvar att du ens funderar på att bosätta dig i K och pendla till Pajala (10 mil tur och retur) varje dag ? trots att du ställer en massa frågor om K ....

"Finns det ungdomar i staden? Eftersom det är en småort så antar jag att kroglivet inte är i topp, men finns det något/några ölhak åtminstone?

Har hört mycket mysko historier om stället. Att det ska finnas nån voodoo-sekt där osv"

Varför inte bo i Pajala, om du nu ska JOBBA där och slippa oroa dig för voodoo-sekter, om det finns ungdomar i K eller om det finns några "ölhak". I Pajala bor det både ungdomar, finns ställen att roa sig på och några voodoo-sekter behöver du nog inte oroa dig jättemycket för i Pajala heller !

Tror du är sanningen på spåret, storyn faller ihop. Ingen söker sig 5 mil ut som 20 åring utan anledning än mindre ljuger om arbetsort. Tråkigt man ödslat tid på detta troll
Citera
2019-07-28, 14:40
Medlem
Är också nyfiken på vad för slags tjänst du erbjudits. Tycker hur som helst det hela låter som ett roligt äventyr. Kör!

Citat:
Ursprungligen postat av EddieCoyle
[...] Finns en grym backe att åka pulka från [...]

Dra åt helvete vad roligt Detta måste ju avgöra saken för TS!
Citera
2019-07-28, 15:15
Medlem
Är korpisbo, kan inte svara på alla frågor du hade men men... Ölhak finns inte, endast hemmafest. 54 km till närmaste krog och glasbank (lycka till med att hitta skjuts). Nästintill alla i byn är natur intresserad. Fiske och jakt.

Ica, kulturhusets restaurang och en obemannad mack finns kvar. Inte så mycket att hurra över.

Det är nog ganska svårt att komma in till en liten by och hitta en umgängeskrets. Beror på hur du själv är som person. Men när du väl lär känna 1 så lär du bli accepterad.

Du måste först bara klara av ett prov och en ceremoni. Det är inte farligt. Komsi komsi...
Citera
2019-07-28, 15:23
Medlem
SYSTEMexes avatar
Testa! Om du inte gillar det är du en erfarenhet rikare och har en rolig historia att dra vid fikabordet eller krogen
Citera
2019-07-28, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ercie
Dra åt helvete vad roligt Detta måste ju avgöra saken för TS!

Pulkabacken låg iofs i Muodoslompolo, men det bör bara ta ca 2h att köra dit från Korpilombolo.
Citera
2019-07-28, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av my.sucker.life
Pulkabacken låg iofs i Muodoslompolo, men det bör bara ta ca 2h att köra dit från Korpilombolo.

Ah, insåg detta efter att jag postat. Men är pulkabacken så bra som EddieCoyle menar är ju 2h inget avstånd!
Citera
2019-07-28, 16:29
Avstängd
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions

Jag har ju redan förklarat läget.

Har tittat på boende i Pajala också, men denna tråd handlar om Korpilombolo. Bostadsmarknaden är begränsad vet du.
Citera
2019-07-28, 16:31
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Korpilombolo behöver dig.
När Korpilombolo kallar har man inget val.
Citera
2019-07-28, 19:49
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Jag har ju redan förklarat läget.

Har tittat på boende i Pajala också, men denna tråd handlar om Korpilombolo. Bostadsmarknaden är begränsad vet du.

Som nån som flyttat från en storstad till en tätort med ungefär 10000 invånare kan jag garantera att Pajala kommer vara litet nog. Det är ju helt absurt att du ens funderar på att flytta till en by med 500 invånare.
Citera
2019-07-29, 09:40
Medlem
HanMedPinnens avatar
Jg tycker inte det är märkligt att TS skriver om K. VIll man inte outa sig är det väl rätt normalt att tänja lite för att ge ett likvärdigt scenario som är tillräckligt likt verkligheten för att man ska få vettiga tips?

Till TS: KÖR!

Vad är alternativet? Om man aldrig provar något nytt blir man lätt trångsynt och/eller tråkig. Det gäller oavsett om man sitter i en håla eller storstad. Som många varit inne på är du så ung, och skulle nog må bra av lite miljöombyte. Oavsett var du vill bo sen, Pajala, Stockholm, Tokyo eller Rio, och oavsett vad du vill göra, plugga vidare, bli aktiesparare eller bli munk i Tibet finns det tid för det sen. Ge det ett år eller två. Jag har väldigt mycket högre utbildning, och jag har pluggat med många som varit ut en sväng i världen, innan studierna, innan sin master, eller mellan master och forskarutbildning. De har ingen skada av det, tvärt om brukar de vara tryggare i vad de vill göra eftersom att de provat sig fram lite.

Oavsett vad du tycker om det sen så kommer du aldrig mer behöva undra hur det är. När folk pratar om lantisar kommer du inte behöva falla tillbaka på en inlärd så-är-det-nog konformiståsikt, utan lantisarna är människor av kött och blod: Pelle på macken, Sofia som flyttade därifrån efter någon månad för att plugga till sjuksköterska, Nadja som du fick till det med en gång och gubben Petter som går i lappmössa hela sommaren och skriker för sig själv.

Du kommer förmodligen gå på hemmafester, dricka hembränt med lingondricka, se norrsken och renar och bada naken i älven efter bastubad. Du kommer lära känna intressanta människor, och framförallt kommer du lära känna dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in