2019-07-28, 02:44
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nakamoto
Stämmer det att halva korpilombolo är lestadianer med 7-8 barn?
Första halvan stämmer.
Citera
2019-07-28, 03:18
Medlem
lersaters avatar
det finns ju inte jobb till de som bor där så varför ska du då dit? luktar troll annars e de gott om mygg de dagar om året det är plusgrader, resten lär du frysa ihjäl.... pubbar? tvivlar på de finns någon
Citera
2019-07-28, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av my.sucker.life
Tornedalen är fascinerande. Frågan är vilken som är den mest isolerade byn i svenska delen av Tornedalen? Det är väl den sista utposten när regalskeppet Sverige sjunker mot botten.. Nån som varit i Muodoslompolo?

Har varit i Muodoslompolo cirka 50-100 ggr, dock ej på dom senaste fem åren har släkt därikring.

Finns en grym backe att åka pulka från, har ej själv provat när jag var ung fanns det en mack och en ICA affär, macken är borta "tror jag".

Att kunna finska är rätt så viktigt om du tänkt bosätta dig där, det pratas mer finska än svenska minstsagt.
Citera
2019-07-28, 05:48
Avstängd
Adelaides avatar
För att förtydliga det, tjänsten ligger mer exakt i Pajala. Att jag gör en tråd om Korpilombolo är främst för att jag tittat på boendemöjligheter i Korpilombolo (såväl som i Pajala). Vet att jag formulerade mig klumpigt i trådstarten (det är ju ändå natten till söndag )

Edit: vad det är för tjänst vill jag inte avslöja då jag inte vill outa mig mer än nödvändigt.
Senast redigerad av Adelaide 2019-07-28 kl. 05:56.
Citera
2019-07-28, 09:32
Medlem
Det är nog mer drag i Kil
Citera
2019-07-28, 09:57
Medlem
Kalle81s avatar
Har inte kvinnorna samiska drag där?
Bara det gör det värt ett par år.
Citera
2019-07-28, 09:59
Medlem
Florian-Geyers avatar
Kaunis iron, inte ett säkert kort. Om du vill fly invandringen så finns dom häruppe i alla småbyar.
Citera
2019-07-28, 10:10
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Har inte kvinnorna samiska drag där?
Bara det gör det värt ett par år.

Samiskt och/eller finskt påbrå tillhör väl standarden i det området vad jag vet.
Citera
2019-07-28, 10:29
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
För att förtydliga det, tjänsten ligger mer exakt i Pajala. Att jag gör en tråd om Korpilombolo är främst för att jag tittat på boendemöjligheter i Korpilombolo (såväl som i Pajala). Vet att jag formulerade mig klumpigt i trådstarten (det är ju ändå natten till söndag )

Edit: vad det är för tjänst vill jag inte avslöja då jag inte vill outa mig mer än nödvändigt.

Pajala har jag åkt igenom som hastigast. En liten småstad med det nödvändigaste. Det är nog lättare för psyket att bo där än i Korpilombolo.
Citera
2019-07-28, 10:42
Medlem
Citat:
Halloj!
Jag är i 20-års åldern och har blivit erbjuden en tjänst i Korpilombolo. Jag är en storstadskille (i nuläget) men vet ingenting om stället. Vågar man lämna storstan för Korpilombolo? Vad finns där att göra?
Finns det ungdomar i staden? Eftersom det är en småort så antar jag att kroglivet inte är i topp, men finns det något/några ölhak åtminstone?

Har hört mycket mysko historier om stället. Att det ska finnas nån voodoo-sekt där osv

Vågar man lämna storstan för Korpilombolo?

kan du finska?
https://www.aftonbladet.se/relatione...-som-ar-knapsu

nä men allvarligt så tror jag man ska vara född och uppvuxen i den här typen av miljöer för att klara av att bo där och smälta in i omgivningen?

har du inte familj så kan du testa ett tag och se hur det går
Citera
2019-07-28, 10:53
Medlem
Även där finns ett flyktingboende med ett uppmärksammat mord för några år sedan.

(FB) 13-årig misstänkt för dråp på jämnårig i Korpilombolo, Pajala, 2013-11-29

Personligen hade jag valt boende i Pajala framför Korpilombolo.
Citera
2019-07-28, 11:15
Medlem
TheHmms avatar
Citat:

Men dåså, jobba i Pajala är ju inte katastrof aå långe du inte kräver mycket socialt liv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in