Citat:
Ursprungligen postat av
Adelaide
Halloj!
Jag är i 20-års åldern och har blivit erbjuden en tjänst i Korpilombolo. Jag är en storstadskille (i nuläget) men vet ingenting om stället. Vågar man lämna storstan för Korpilombolo? Vad finns där att göra?
Finns det ungdomar i staden? Eftersom det är en småort så antar jag att kroglivet inte är i topp, men finns det något/några ölhak åtminstone?
Har hört mycket mysko historier om stället. Att det ska finnas nån voodoo-sekt där osv
Vågar man lämna storstan för Korpilombolo?
Kör! Inget att tveka på. Testa och se, det värsta som kan hända är att du får flytta igen. Men ta boende i Pajala till att börja med så blir det ju inte fullt så radikal omställning.
Och försök dig på att hitta fritidssysselsättningar som är förenliga med att bo ute på landet, förslagsvis att börja fiska. Flugfiske är en roande fiskegren, liksom övrigt fiske med. Köp en snöskoter och glid runt med i naturen på vintrarna. Ska man göra en sådan stor omställning från storstad till glesbygd gäller det att man har ett öppet sinne och är villig att testa på ett nytt sätt att leva.
Jag skulle inte tvekat en sekund om jag vore yngre och inte fastlåst med barn och hus.