2019-07-28, 11:22
Medlem
Gavins-Friends avatar
Inga MENA-pack
Citera
2019-07-28, 11:22
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Halloj!
Jag är i 20-års åldern och har blivit erbjuden en tjänst i Korpilombolo. Jag är en storstadskille (i nuläget) men vet ingenting om stället. Vågar man lämna storstan för Korpilombolo? Vad finns där att göra?
Finns det ungdomar i staden? Eftersom det är en småort så antar jag att kroglivet inte är i topp, men finns det något/några ölhak åtminstone?

Har hört mycket mysko historier om stället. Att det ska finnas nån voodoo-sekt där osv

Vågar man lämna storstan för Korpilombolo?

Om du är en kille så blir du nog populär bland de fåtaliga tjejer som inte flyttat därifrån. Du kommer vara lite som en amerikan eller britt i Örebro, Spännande kille från den stora världen som man ändå kan förstå och öva sin engelska med. I detta fall blir det ju att öva sin rikssvenska, för de talar Tornedalsfinska, samiska, finska och norrländska där. Men de kan svenska också, de har bara inte så stor chans att använda den.
Senast redigerad av NorthernAngel 2019-07-28 kl. 11:27. Anledning: rättning av språket
Citera
2019-07-28, 11:26
Medlem
Jag tror att Gayscenen är jävligt kass däruppe också
Citera
2019-07-28, 11:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Pajala, nu pratar vi storstan istället. Drygt 2000 personer och det kommer ta dig säkert någon månad innan du känner alla.

Jag skulle absolut ta chansen men ett klart plus är om du gillar skoter, fiske, skidåkning och andra naturnära hobbies och då gärna innehållandes mörker, kyla och snö😀

Jag har själv aldrig varit i just Pajala men när jag som säljare kommer uppåt norrland (piteå, luleå, byske) så blir folk bara trevligare.
Det är lite lugnare tempo och allt går att fixa.

Storstaden du bor i nu kommer inte försvinna och du kan flytta dit igen. Chansen att få jobba i Pajala är inte så stor då det inte finns så många arbetsplatser så absolut ska du ta denna chans.

Har själv flyttat från en mindre ort (8000 inv) till en annan lite mindre ort (ca 5000 inv) och skulle nog säga att det var en underbar tid. Trevliga människor och bra vänner.
Tyvärr har jag nu flyttat därifrån pga jobb och då till en större stad, men skulle inte ha några problem att flytta tillbaka.

Lycka till med flytten och ge det ett par år av ditt liv, kanske blir du kvar resten av din tid.
Citera
2019-07-28, 11:35
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Halloj!
Jag är i 20-års åldern och har blivit erbjuden en tjänst i Korpilombolo. Jag är en storstadskille (i nuläget) men vet ingenting om stället. Vågar man lämna storstan för Korpilombolo? Vad finns där att göra?
Finns det ungdomar i staden? Eftersom det är en småort så antar jag att kroglivet inte är i topp, men finns det något/några ölhak åtminstone?

Har hört mycket mysko historier om stället. Att det ska finnas nån voodoo-sekt där osv

Kör! Inget att tveka på. Testa och se, det värsta som kan hända är att du får flytta igen. Men ta boende i Pajala till att börja med så blir det ju inte fullt så radikal omställning.
Och försök dig på att hitta fritidssysselsättningar som är förenliga med att bo ute på landet, förslagsvis att börja fiska. Flugfiske är en roande fiskegren, liksom övrigt fiske med. Köp en snöskoter och glid runt med i naturen på vintrarna. Ska man göra en sådan stor omställning från storstad till glesbygd gäller det att man har ett öppet sinne och är villig att testa på ett nytt sätt att leva.
Jag skulle inte tvekat en sekund om jag vore yngre och inte fastlåst med barn och hus.
Citera
2019-07-28, 11:37
Medlem
cybergrodans avatar
Eftersom det rör som Pajala och inte Korpilombolo så skulle jag säga kör! Visst är det en liten ort, men där finns i alla fall det nödvändigaste. Gillar du naturlivet så är det ju ett stort plus såklart, men i värsta fall kan du väl bara säga upp dig och åka hem igen?
Citera
2019-07-28, 11:41
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Men nu får du ju skärpa dig.
Du skriver klart och tydligt i trådstarten att du fått jobberbjudande i Korpi (vilket låter väldigt osannolikt) men sen visar det sig att det är Pajala du mennar?
Citera
2019-07-28, 12:20
Medlem
Du har ju Jutos såg i Korpilombolo som du kan fara och ta ett studiebesök på. Förutom det finns det en massa träd att titta på, om du gillar träd.
Citera
2019-07-28, 12:52
Medlem
Citat:
Halloj!

Jag skulle inte rekommendera dig att flytta till ett litet samhälle när du är så ung och storstadsbo. Bara det att befolkningen är under 1000 personer skulle inte göra mig pepp direkt. Lär vara väldigt svårt att bli accepterad och finns nog inte så mycket kul att göra. Tänk om det inte ens finns bra tjejer där...

Eller så tar du tjänstledigt om du har ett jobb där du bor nu och testar, men säg absolut inte upp dig och gör inte av dig med din bostad för jag tror du kommer ångra dig. Lycka till med vilket beslut du än tar!
Citera
2019-07-28, 13:04
Medlem
finns det hipsters i korpilombolo?
Citera
2019-07-28, 13:10
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Du lär ju få hur mycket putang som helst. Har hört att kvinnofolket norr om Luleå är helt fanatiska i storstadspojkar.

Lite som i Seinfeld där Newman får husrum av en bonde.
Citera
2019-07-28, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Inga MENA-pack

Fel fel fel

(FB) Pajala: Afrikan dömdes för våldtäkt men frikänns av HovR för kränkande fotografering

(FB) Asylboende för 200 flyktingar ska öppna i Pajala.

(FB) 13-årig misstänkt för dråp på jämnårig i Korpilombolo, Pajala, 2013-11-29
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in