2019-07-28, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
I helvete. DU avgör inte vad som är lämpligt, det är upp till individen. Att DU behandlar lättklädda tjejer som horor visar bara hur DU fungerar. Det säger inget alls om tjejen ifråga. DU har taskiga värderingar. Du påstår alltså att chauffören i Amandas fall agerade rätt? Själv hoppas jag han får sparken. Hans värderingar hör inte hemma här. Framförallt inte om han är i ett serviceyrke, där han skall serva västerländskt klientel.
Hans värderingar verkar vara sundare än dina som jag ska vara ärlig. Hoppas inte att du har någon dotter själv, hon lär ju ha blivit uppfostrad åt helvete.
Citera
2019-07-28, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GTvsProjectC
Jag lever bara i verkligheten. Klä sig som en hora, bli behandlad som en hora. Ganska simpelt. Vill hon ha respekt i samhälket borde hon klä sig värdigt.

Sverige är multikulturellt, då får man faktiskt acceptera att vissa klär sig mer och andra mindre än vad man själv anser normalt.
Citera
2019-07-28, 17:52
Medlem
Bdonks avatar
https://www.sydsvenskan.se/2019-07-2...-han-gjort-fel

Busschauffören erkänner att han har gjort fel. Det är naturligtvis en omvändelse under galgen och han inser att han har för mycket att förlora på att hålla fast vid att han gjorde rätt när han kastade av Amanda från bussen.

Jag kan sätta en slant på att busschauffören egentligen tycker att han gjorde rätt och att han helst skulle kunna fortsätta att neka tjejer att få åka buss, som visar för mycket hud.

Artikeln är låst och om nån vänlig själ kan lägga upp den i sin helhet vore det tacksamt. Jag vet inte om den finns tidigare i tråden och jag bläddrade några sidor tillbaka men såg den inte.
Citera
2019-07-28, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flippaas
Jag och vem som helst annan person klär sig som den vill. Sen får du tycka vad du vill men om man blir behandlad utan respekt så är det fel av den personen, inte av mig.
Det är ju signalerna ni sänder genom att klä er som ni gör. Lättklädda slynor med noll moral och integritet.
Citera
2019-07-28, 17:53
Medlem
Citat:
Hans värderingar verkar vara sundare än dina som jag ska vara ärlig. Hoppas inte att du har någon dotter själv, hon lär ju ha blivit uppfostrad åt helvete.
Min dotter skulle inte drömma om att gå i något så lättklätt på stan som Amanda gjorde. Men det hör inte hit. Om hon VELAT, så har ingen chaufför i världen rätt att vägra henne åka. Personliga värderingar har inte i profession att göra. Sånt håller man för sig själv.

Fortfarande hoppas jag människan får sparken. Invandrare eller svensk skiter jag i. Han är SÅ fel ute.
Citera
2019-07-28, 17:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Sverige är multikulturellt, då får man faktiskt acceptera att vissa klär sig mer och andra mindre än vad man själv anser normalt.
Dystopisk kommentar.
Citera
2019-07-28, 17:56
Medlem
Citat:
Det är ju signalerna ni sänder genom att klä er som ni gör. Lättklädda slynor med noll moral och integritet.

Signal? Jag förstår verkligen inte. Om jag vill ha på mig något jag känner mig snygg i så gör jag inte det för att visa att jag skulle vara lätt på något sätt. Jag fattar inte? Kan någon förklara?
Citera
Medlem
Citat:
Det kan jag hålla med dig om. Absolut ofräscht med våta svettiga säten. Men historien förtäljer att "hon visar för mycket hud" - inte att hon svettade ner säten. Att visa för mycket hud är, enligt Koranen, inte ok som kvinna. Och det är män som bestämt det. Men vi är inte i ett muslimskt land. Vi är i ett protestantiskt land, och här är det ok.

Hade Skånetrafiken haft som policy att man inte fick sitta med mer eller mindre bar överkropp på en buss, så hade vi vetat det. Men det handlar det inte om här. Här handlar det om en troende muslim som ansåg att hon inte var välkommen eftersom hon inte var klädd enligt hans subjektiva åsikt hur man skall vara klädd.

Enligt Skånetrafiken ska man använda sunt förnuft gällande hur man kan vara klädd på bussen. Det är vad chauffören gjort.

Chaufförens version har vi inte ens få höra. Ja, visar för mycket hud är ett problem eftersom man då har mer naken svettig hud exponerad mot sätena. Chaufförens religiositet vet vi inget om. Hade han försökt upprätthålla islamiska lagar hade alla kvinnor tvingats bära huvudduk och sitta segregerat från män, men så verkar ej vara fallet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
https://www.sydsvenskan.se/2019-07-2...-han-gjort-fel

Busschauffören erkänner att han har gjort fel. Det är naturligtvis en omvändelse under galgen och han inser att han har för mycket att förlora på att hålla fast vid att han gjorde rätt när han kastade av Amanda från bussen.

Jag kan sätta en slant på att busschauffören egentligen tycker att han gjorde rätt och att han helst skulle kunna fortsätta att neka tjejer att få åka buss, som visar för mycket hud.

Artikeln är låst och om nån vänlig själ kan lägga upp den i sin helhet vore det tacksamt. Jag vet inte om den finns tidigare i tråden och jag bläddrade några sidor tillbaka men såg den inte.
Enligt Amanda Hansson bar hon ett par shorts och ett linne som visade lite av magen.
— Det var inte en provocerande outfit. Dessutom var det 28 grader ute, beskrev hon för Sydsvenskan.
Föraren erkänner nu att han behandlat Amanda på ett felaktigt sätt.
— Chauffören bekräftar att han har gjort fel, säger David Erixon, pressansvarig på bussföretaget Nobina.

Busschauffören är nu tagen ur tjänst och både Nobina och Skånetrafiken har framfört en offentlig ursäkt till Amanda efter det som inträffat.
Efter Sydsvenskans rapportering har flera andra medier berättat om händelsen och reaktionerna på sociala medier har varit massiv. Många har upprörts över händelsen.
Även kollektivtrafiknämndens ordförande Carina Zachau (M) har reagerat och skriver att nämnden nu ska följa upp ärendet.
— Jag tycker det är jättebra att nämnden tar upp det här. Vi tycker att frågan är viktig och är måna om att alla blir behandlade lika och med respekt, säger David Erixon.
Citera
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Det är du som tolkar signalerna fel.
Citera
Medlem
Citat:
Beslutet var fel eftersom man omgående stängde av chaffisen från sin tjänst.

Stängde av i väntan på att man utreder.
Citera
2019-07-28, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flippaas
Signal? Jag förstår verkligen inte. Om jag vill ha på mig något jag känner mig snygg i så gör jag inte det för att visa att jag skulle vara lätt på något sätt. Jag fattar inte? Kan någon förklara?
Du kan ju börja med att landa på jorden. Jesus så jävla narcissistisk man kan vara. Egot är ju helt sprängt.

Förstår du ens vad du skrev?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in