Citat:
Ursprungligen postat av sprut
Ja precis, den enskilda nybörjaren vinner inte i längden på att spela dåligt, men det enskilda proffset förlorar garanterat vid det där bordet. Därför det är jobbigt att hälften av alla som sitter vid varje bord är nybörjare..
Om det är mkt nybörjare tror jag bästa taktiken är att enbart spela när man har verkligt starka händer/drag. Det är svårt att bluffa mot nybörjare och pottodds och liknande vet de inget om. Det är också svårt att med höjningar ta initiativ då de har en förmåga att calla det mesta och då gälle det att man själv har bra kort.
Det kan tyckas hopplöst ibland mend däremot kan de inte slå bästa handen. När det kommer in folk som verkar vara nybörjare och/eller galna så är det bäst att ligga lågt till man verkligen har något man slår dom med. Bluffar, läsa höjningar, pottodds osv som mer rutinerade spelare sysslar med fungerar dåligt mot nybörjare/galningar. Men bästa handen däremot är bästa handen, det är nog det bästa sättet om man märker att bordet fylls med denna typ av spelare.
Man får helt enkelt spela mer på korten mot sämre spelare då de, som jag märkt (inte för att jag är så bra, men det finns de som är sämre helt klart...), överspelar sina kort (spelar för många händer och chansar för mkt) och man ofta kan ta deras pengar när man själv väl får bra (bättre) kort. Nån annan taktik än att slå dom med bra kort är svår vad jag märkt.
Eller vad säger ni andra? Man kan ju inte ge upp för det kommer sämre spelare (som kanske känns hopplösa då de inte spelar enligt det man är van vid med snittpelaren, bättre spelare), i längden lär de ju förlora, däremot kanske man måste ändra sin spelstil lite när man märker att spelarna är sämre än normalt. Ibland har de så klart också tur och tar en del potter, men att man skulle ge upp tycker jag inte, tvärtom är det dessa man kan vinna mycket av i längden när man väl förstår hur de ska bemötas.
Det svåraste med poker är väl att veta vilka man möter när man aldrig sett dom förut, efter en stund brukar man dock märka hur de spelar och då får man anpassa stilen efter det. Regeln bör vara att spela tightare när man tror att man möter dåliga spelare, för de slår ju inte bästa handen, däremot kan de vara svåra att sno tidiga potter av/bluffa.
Kom gärna med synpunkter/mothugg/medhåll i ämnet!