Citat:
Ursprungligen postat av LaResistance
Här kommer den ultimata frågan.
Är en stor samlare av bootlegs och en del skivor kommer som dubbel, trippel, ja och ibland mer än så. Vore hur smidigt som helst att kräma in dessa på en DVD+R tänkte jag. Införskaffade Audio DVD Creator för att göra en test. I inställningarna fanns det AC3 (vilket jag inte brydde mig om) och PCM, i PCM kunde man välja 48khz/96khz och 16bit/24bit. Nu till frågan då, eftersom jag endast pysslar med sk. lossless grejor (motsatsen till MP3) så vill jag ju inte förstöra inspelningarna på något sätt. Är det helt förlustfritt att bränna sina 44.1khz/16bit inspelningar till 48khz/16bit DVD audio? Programmet kodar om .wavfilerna till 48khz men man tycker ju inte att det borde bli någon förlust. Att det sen är 48khz istället för 44.1 spelar väl ingen roll?
Någon som har kunskaper i ljud osv? Vore skoj att få veta. Att få in kanske 6timmar musik i 48/16 på en DVD är ju rent guld (där har ni mp3fikusar något att bita i
)
Hej, Det är totalt meningslöst att sampla om till 48KHz då kavliten inte blir bättre för det. Du får aldrig bättre kvalitet än ursprunget: Skit in, skit ut! Så du kommer att avnjuta samma ljud som innan du konverterat till en samplingsfrekvens på 48KHz och kanske sämre
Det som är viktigsat är att ha en så bra kvalitet som möjligt på inspelningen, mixningen och mastringen. Det är då man väljer att använda sig av en hög samplingsfrekvens (standard 48Khz 24bit) och ett högre bitdjup.
Enligt teorin måste Samplingsfrekvensen vara det dubbla av den frekvens som ska samplas för att den ska kunna återges på rätt sätt. Människans hörsel sträcker sig från ca: 20Hz-22Khz och för att detta ska återges på ett rätt sätt måste man alltså sampla med en samplingsfrekvens på minst 44,1KHz. (Eftersom att en låt oftast har ett frekvens innehåll på 20Hz-22Hz) annars uppstår något som kallas alaising, som kort sagt innebär att det uppstår frekvenser i materialet som inte ska vara där. Det blir summan av kardemumman och ny frekvenser uppstår = intermodulationsdistorsion
Ett lågpass filter används för att filtrera bort alla frekvenser över 44,1Khz (om man inte valt en högre samplingsfrekvens) för att motverka alaising, men då går man miste om övertoner som ligger ovanför vårt hörbara spektrum. Dessa övertoner kan ändå uppfattas positivt och ljudet kan uppfattas som mer transparant då filtret är mindre brant (högre samplingsfrekvens) och inte tvärt kapar det höga frekvensinnehållet.
Ett instrument med rikt övertonsinnehåll tex en flygel gör att man kanske väljer att spela in i tex 96KHz istället för 44,1. En viktig faktor; kanske viktigare än samplingsfrekvens, är hur många bitar man väljer att spela in i, mixa i etc..
I teorin: 16 bitar ger 96dB i dynamik dvs den lägsta ljudnivån i signalen kan ligga 96dB under 0dB och den högsta nivån på 0 dB. Väljer man att köra med 24bitar då har man ett ”dynamisktomfång” på 144dB. Men samma princip gäller här har man en gång reducerat bit innehållet kan man inte få mer dynamik bara för att man konverterar upp bit innehållet
Likaväl blir ljudkvalitén inte bättre om man tex konverterar om en 128Kbps MP3:a till 192.
Det man strävar efter är ju trots all att bibehålla så mycket av originalet som möjligt, eller? Så all konvertering och processering etc man gör i hemmet med en cd, wav osv är överflödig ochskadar bara materialet. Såvida man inte ska restaurera ”gammalt” ljud som innehåller brus och andra störningar som inte är tänkta att ha med i originalet....
Jag märkte att jag var ganska slarvig när jag skrev tidigare så jag fixade till innhållet lite