Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2006-03-11, 18:15
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Det finns ingen perfekt mastring för alla uppspelningstillfällen, allt är mer eller mindre bra kompromisser.

Dock är det så korkat att det gör ont att producera ett album så det skall låta bra i tv och radio eftersom stationerna faktiskt har egna ljudprocessorer.

Man gör inga kompromisser, kan man sin lyssning och gör en bra mix så ska det låta bra "överallt" till och med när man lyssnar på radio i mono.

När det kommer till mastring av tex ett album ska teknikern jobba efter de instuktioner/önskemålen som ges av tex producenten, musikerna etc.
Som sagt mastringen handlar inte bara om kompression utan är ofta en del av soundet på skivan. Mastring utförs i regel av proffs som enbart sysslar med det. De har extremt fin utrustning som aldrig skulle finnas på en radiostation.
radiostationern komprimerar sönder det mesta, men det är av radiotekniska skäl..

Jag tvivlar ganska starkt på tex nån av de inblandade i skapande processen skulle vilja att radiostationerna gör den typ av siganalbehandling som mastringsteknikern gör...

Det ska låta så bra som möjligt i alla högtalare/hörluar. Är det musik som de vet att den hör kommer spelas på radio väldigt mycket så händer det att man gör en radioversion, men på skivan är den signalbehandlad annorlunda....
Citera
2006-03-12, 00:01
  #38
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abelkanabel
Man gör inga kompromisser, kan man sin lyssning och gör en bra mix så ska det låta bra "överallt" till och med när man lyssnar på radio i mono.

När det kommer till mastring av tex ett album ska teknikern jobba efter de instuktioner/önskemålen som ges av tex producenten, musikerna etc.
Som sagt mastringen handlar inte bara om kompression utan är ofta en del av soundet på skivan. Mastring utförs i regel av proffs som enbart sysslar med det. De har extremt fin utrustning som aldrig skulle finnas på en radiostation.
radiostationern komprimerar sönder det mesta, men det är av radiotekniska skäl..

Jag tvivlar ganska starkt på tex nån av de inblandade i skapande processen skulle vilja att radiostationerna gör den typ av siganalbehandling som mastringsteknikern gör...

Det ska låta så bra som möjligt i alla högtalare/hörluar. Är det musik som de vet att den hör kommer spelas på radio väldigt mycket så händer det att man gör en radioversion, men på skivan är den signalbehandlad annorlunda....
Vi har nog väldigt olika åsikter här, jag hävdar att det inte finns en perfekt avvägning som ger välljud i alla uppspelningssituationer.

Som ett litet tips tycker jag du skall ta och lyssna på både gamla Dire Straits-album och Mark Knopflers soloskivor.

Komplettera sedan med lite helgläsning med länkarna nedan så får du lite andra perspektiv och åsikter på något som jag tycker är ett så stort problem att jag har minskat mina skivinköp. (=mindre lön till ljudtekniker :P)

http://www.audioholics.com/techtips/...ngtrendsP1.php
http://www.minhembio.com/forum/index...owtopic=111417
http://www.soundmirror.com/articles.html
Citera
2006-03-12, 03:14
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Vi har nog väldigt olika åsikter här, jag hävdar att det inte finns en perfekt avvägning som ger välljud i alla uppspelningssituationer.

Som ett litet tips tycker jag du skall ta och lyssna på både gamla Dire Straits-album och Mark Knopflers soloskivor.

Komplettera sedan med lite helgläsning med länkarna nedan så får du lite andra perspektiv och åsikter på något som jag tycker är ett så stort problem att jag har minskat mina skivinköp. (=mindre lön till ljudtekniker :P)

http://www.audioholics.com/techtips/...ngtrendsP1.php
http://www.minhembio.com/forum/index...owtopic=111417
http://www.soundmirror.com/articles.html

Jag menade inte att det finns någon perfekt avvägning som ger välljud, men man måste ju utgå ifrån att den som lyssnar har en CD och ett par högtalare. Man kan ju inte tänka att tex fan vi måste gör vissa kompromisser på ljudet för att Nils Andersson på gågatan 36 har dålig stereo och Anna Book har bara ett par dator högtalare osv… Man borde ha som referens att det ska låta så bra som möjligt på olika system. Annars kunde man på inspelningen bara skita i allt och sedan sälja skivan…Det finns ju en viss samlad uppfattning om vad som är standard i olika uppspelningssituationer. Tex så har ju en livetekniker en sorts referens om hur det ska låta i lokalen om högtalarsystemet måste kalibreras pga av rummets karaktär..

De flesta som är intresserade kan säkert hålla med om att det nuförtiden överdrivs en hel del med loudness och transient mosning, men nu är det ju som tur är att all musik inte är beroende av dynamiken utan soundet bygger på att man komprimerar väldigt hårt m.m. Den mesta musik som skapas spelas inte i radion eller på TV för den delen.
I viss musik som jag lyssnar på skiter man i ”ljudteknisktfundamentala principer” som tex monokompabiltet och det krävs inte mycket dynamik alls.. Det låter grymt ändå.
Utrustningen som används är inte bara tekniskaverktyg utan konstnärliga verktyg som visserligen kan missbrukas i fel händer… det är ju inte så att man sitter o bläddrar i någon regelbok om hur saker och ting ska låta, men det finns ju vissa grundpelare…

Dire Straits låter säkert väldigt bra och så, men det gör mycket annat idag också

Vad snubben på audioholics ville komma med sin inledning förstod jag inte riktigt och den var ganska missvisande. Kanske är jag för trött för engelska just nu..
I hans inledning skriver han om nollgenomgångsdistorsion säger att nyproducerad musik klipper digitalt, vilket inte låter trevligt! Men om mastringen sker helt digitalt och igen peak passerar 0dB plus att inga digitala processorer som finns i kedjan klipper internt ska varken CD-skiva eller CD-spelare klippa. Jag var med om en spelare som klippte på det mesta som den matades med, men den var jävligt gammal och sliten..
Bara för att en peak visar sig vara platt behöver inte betyda att man överstyrt det medium som används, sen om nån har lyckats att överstyra signalen så är ju det oförlåtligt… Jag förstår inte hur det kan klippa om inget överstiger 0dB på CD-skivan förutom att cd spelaren är känslig/trasig… Det är inget som klipper i mitt system, men jag har iofs tonvis med headroom.

Det känns som artikeln snarare pekar på misstag som begåtts och inte hur mastringsprocessen ser ut i sig... Det framkommer också i ett av hans exempel att det inte är teknikerns fel utan chefen på firman som mastrar till cd. Förövrigt säger han sig var audiofil och morfar/farfar och som du kanske vet så är många äldre ganska negativt inställda till något nytt. Jag var på Sveriges radio en gång där en GAMMAL tekniker visade oss runt. Han klagade mest över hur dåligt det låter ljudmässigt med alla digitala lösningar som kommit de senare åren, men han hade en del poäng… Det mest positiva han sa är att digitala medium erbjuder mer dynamik än analoga. De hade tex 48bitar A/D-omvandlare på Berwaldhallen om jag inte minns fel.

Artikeln på soundmirror kommer jag ihåg att jag läst tidigare när jag skrev en uppsatts. Den är däremot lite mer intressant där han tar upp det sk loudnesskriget som pågår. Det går inte att förneka att vissa skivor hade behövts att mastras snällare.

Han tar också upp att det finns ”amatörband” som har färdig producerad musik som referens när de mixar och tycker därför att deras mixar inte hörs lika ”bra”. Då begår de det fatala misstaget att placera en kompressor av nått slag på summeringsbussen och förstör/försvårar sedan för mastringsteknikern. Alla tekniker vet att det är väldigt dumt att göra något sådant och jag har svårt att se någon anledning för att det skulle ske på professionell nivå…
Han poängterar också att en professionell mastringstekniker framförallt har lång erfarenhet och även använder specialutrustning..

I länken till forumet hittade jag inget matnyttigt iaf. Det var mest folk som klagade. Någon av användarna där länkade till nån sida där någon att gjort någon form av analyser av musik i Cool Edit där det verkar som att han tror att mastring bla innebär normalisering vars funktion finns i de flesta ljud applikationer. Detta påstående är totalt fel då det absolut inte tillämpas.

Pust
Citera
2006-03-13, 13:10
  #40
Medlem
LaResistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ran
Att säga att MP3 är ett skitformat bevisar ju ingen större kompetens direkt.
I låga bitrater är det inte särskilt roligt att lyssna på, korrekt. Men visa mig ett enda oberoende test av riktiga audiofiler som visar att skillnaden mellan en högt enkodad MP3-fil och en vanlig CD-skiva är hörbar... De enda som verkar säga så är just småfjantar som sitter med sina halvdyra system och tycker det är tufft att klaga på "det där dumma FÖRSTÖRANDE formatet". Ska vi gå in på att inte heller CD-skivor på något sätt är optimalt?

Nu ska du va snäll

Vad som är kass eller inte är säkert personligt. Bara vetskapen om att MP3 är komprimerat får mig att må illa. Gillar inte förstörd musik. Du kan ju vända på det också, att det är storfjantar som sitter med sina helkassa system och tycker det är tufft att klaga på de som klagar på MP3. Jag bryr mig inte, jag avskyr MP3, men inte för att vara en halvtuff småfjant, utan för att formatet suger helt enkelt.

CD-skivor är rent guld när det gäller smidighet, kopiera osv. Tradear själv mycket bootlegs så det är smidigt som satan att göra en kopia på en CD eller lägga in i datorn som SHN, Flac osv. Men jag lever i tron om att vinyl har ett varmare och skönare sound. Long live the big plastic freesbees. (Eller hur fan det nu stavas).
Citera
2006-03-13, 13:14
  #41
Medlem
LaResistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
varför ska alla gilla mp3 då

Förmodligen snålhet och trend. Nä, lägg pengar på musiken!
Citera
2006-03-13, 13:20
  #42
Medlem
LaResistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abelkanabel
Jag menade inte att det finns någon perfekt avvägning som ger välljud, men man måste ju utgå ifrån att den som lyssnar har en CD och ett par högtalare. Man kan ju inte tänka att tex fan vi måste gör vissa kompromisser på ljudet för att Nils Andersson på gågatan 36 har dålig stereo och Anna Book har bara ett par dator högtalare osv… Man borde ha som referens att det ska låta så bra som möjligt på olika system. Annars kunde man på inspelningen bara skita i allt och sedan sälja skivan…Det finns ju en viss samlad uppfattning om vad som är standard i olika uppspelningssituationer. Tex så har ju en livetekniker en sorts referens om hur det ska låta i lokalen om högtalarsystemet måste kalibreras pga av rummets karaktär..

De flesta som är intresserade kan säkert hålla med om att det nuförtiden överdrivs en hel del med loudness och transient mosning, men nu är det ju som tur är att all musik inte är beroende av dynamiken utan soundet bygger på att man komprimerar väldigt hårt m.m. Den mesta musik som skapas spelas inte i radion eller på TV för den delen.
I viss musik som jag lyssnar på skiter man i ”ljudteknisktfundamentala principer” som tex monokompabiltet och det krävs inte mycket dynamik alls.. Det låter grymt ändå.
Utrustningen som används är inte bara tekniskaverktyg utan konstnärliga verktyg som visserligen kan missbrukas i fel händer… det är ju inte så att man sitter o bläddrar i någon regelbok om hur saker och ting ska låta, men det finns ju vissa grundpelare…

Dire Straits låter säkert väldigt bra och så, men det gör mycket annat idag också

Vad snubben på audioholics ville komma med sin inledning förstod jag inte riktigt och den var ganska missvisande. Kanske är jag för trött för engelska just nu..
I hans inledning skriver han om nollgenomgångsdistorsion säger att nyproducerad musik klipper digitalt, vilket inte låter trevligt! Men om mastringen sker helt digitalt och igen peak passerar 0dB plus att inga digitala processorer som finns i kedjan klipper internt ska varken CD-skiva eller CD-spelare klippa. Jag var med om en spelare som klippte på det mesta som den matades med, men den var jävligt gammal och sliten..
Bara för att en peak visar sig vara platt behöver inte betyda att man överstyrt det medium som används, sen om nån har lyckats att överstyra signalen så är ju det oförlåtligt… Jag förstår inte hur det kan klippa om inget överstiger 0dB på CD-skivan förutom att cd spelaren är känslig/trasig… Det är inget som klipper i mitt system, men jag har iofs tonvis med headroom.

Det känns som artikeln snarare pekar på misstag som begåtts och inte hur mastringsprocessen ser ut i sig... Det framkommer också i ett av hans exempel att det inte är teknikerns fel utan chefen på firman som mastrar till cd. Förövrigt säger han sig var audiofil och morfar/farfar och som du kanske vet så är många äldre ganska negativt inställda till något nytt. Jag var på Sveriges radio en gång där en GAMMAL tekniker visade oss runt. Han klagade mest över hur dåligt det låter ljudmässigt med alla digitala lösningar som kommit de senare åren, men han hade en del poäng… Det mest positiva han sa är att digitala medium erbjuder mer dynamik än analoga. De hade tex 48bitar A/D-omvandlare på Berwaldhallen om jag inte minns fel.

Artikeln på soundmirror kommer jag ihåg att jag läst tidigare när jag skrev en uppsatts. Den är däremot lite mer intressant där han tar upp det sk loudnesskriget som pågår. Det går inte att förneka att vissa skivor hade behövts att mastras snällare.

Han tar också upp att det finns ”amatörband” som har färdig producerad musik som referens när de mixar och tycker därför att deras mixar inte hörs lika ”bra”. Då begår de det fatala misstaget att placera en kompressor av nått slag på summeringsbussen och förstör/försvårar sedan för mastringsteknikern. Alla tekniker vet att det är väldigt dumt att göra något sådant och jag har svårt att se någon anledning för att det skulle ske på professionell nivå…
Han poängterar också att en professionell mastringstekniker framförallt har lång erfarenhet och även använder specialutrustning..

I länken till forumet hittade jag inget matnyttigt iaf. Det var mest folk som klagade. Någon av användarna där länkade till nån sida där någon att gjort någon form av analyser av musik i Cool Edit där det verkar som att han tror att mastring bla innebär normalisering vars funktion finns i de flesta ljud applikationer. Detta påstående är totalt fel då det absolut inte tillämpas.

Pust


Skönt att ha en vettig person med i "debatten"
Själv är man bara lekman i ämnet. Vad är dina upplevelser med SACD & DVD-A? Snackar vi revolution eller?
Citera
2012-01-08, 22:27
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av munsår
Tackar för den, gav mig ett gott skratt.

Intressant tråd då det är kul att se folk som är intresserad av kvalité.

Dock får den mig också att tänka på High Chaparall-avsnittet när Filip och Fredrik är hemma hos Fabio och kör en bränd skiva med "När vi gräver guld i USA" på hans anläggning för 100 000 kr (osäker, men minst det i varje fall) och sen studsar omkring.
Känns sjukt att jag går in och svarar så här fem år efter ditt inlägg. Men ville bara påpeka att hans anläggning kostade 20+ miljoner kr
Citera
2012-01-09, 11:30
  #44
Medlem
elektronikfreaks avatar
Eftersom jag själv har varit "in the business" på 1970-talet o ligger bakom hela STONED-serien med bl a Lou Reed Stockholm 1974, Roxy Music Stockholm 1976, Patti Smith Stockholm 1976, Black Sabbath Lund 1977, Queen Köpenhamn 1977 m fl o även på den tiden lade över mina "spelexemplar" både på rulltape o till kassettape för att spara på vinylen, så blir min kommentar... välj så hög ljudkvalitet som möjligt.

Nu framgår det inte riktigt om du har originalen som vinyl eller som CD men jag förutsätter att du har dom på CD men jag skulle i vart fall satsa på FLAC o 192 kHz / 24-bit. Det finns ingen anledning att gå lägre eftersom media (DVD diskar) är så billiga som de är idag. Billigast hittar du DVD diskar här: http://www.sweburn.com/product.php?p...7&cat=4&page=1

Har du däremot originalen på vinyl så blir det genast betydligt mer komplicerat då det är av högsta vikt att du använder en bra skivspelare (vinylspelare) med bra pickup, bra kablage, bra D/A omvandlare dvs ett bra ljudkort osv.

Men som sagt, jag förutsätter nästan att de har originalen på CD. FLAC (lossless så klart) är det format du ska välja. MP3 hör 1990-talet till o borde egentligen idag vara glömt o insomnat.

En liten FLAC-skola.

Data file compression is employed in order to reduce bandwidth, file transfer time, and/or storage requirements. A digital recording (such as a CD) encoded to the FLAC Audio format can be decompressed into an identical copy of the original audio data.

Files encoded to FLAC lossless, and Apple Lossless format as well, are typically reduced to about half of the original size, with data transfer rates and bandwidth requirements being reduced accordingly.

From the audiophile focus on sound, there is no difference between WAV (pcm) and any of the lossless compression systems. These include FLAC, MLP, WMA-lossless, AAC-lossless, etc. By definition, lossless means nothing is lost.

WAV files have two downsides. They are bigger and you can't tag them. Tags help library management, and managing a large library is a big deal. If you have a tiny library, it doesn't matter at all.

FLAC files contain the compete range of the music as it was taped.
Please note the difference between lossless (SHN, APE, FLAC, WAV, AIFF, etc) and lossy (MP3, OGG, AAC, WMA, etc) compression types.
Lossy files, i.e. MP3, OGG, AAC, WMA, are compression techniques that cut off different ranges of the music in order to save file space.
Converting an MP3 file to FLAC, SHN, or APE will only bloat the size of the file and will not restore what was lost during compression.


EDIT: upptäckte nu i efterhand att det var en supergammal tråd, sorry
__________________
Senast redigerad av elektronikfreak 2012-01-09 kl. 11:34.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback