2019-07-23, 01:17
Medlem
Ny bild som säger en del om man tittar noga.

https://www.svd.se/1700-senaste-nytt-om-flygplanskraschen

Bak på babords sida snett bakom ovanför stora S i MES syns en tydlig horis snittyra.bakom denna ses v elevators infästning. Tolkar även denna elev konfig som att den speglar max pitch upp precis som den högra på förra bilden. Elev här dock här delvis avsliten.

Den här ytan måste vara där stab går tvärs genom planet. Den här delen av stab har åkt av av krafter underifrån som fått hela stjärten att följa med av. Dock har höjdrodrets insättning inte följt med som på h stabbe utan v höjdroder o stabbe har separerats.

Denna clean cut kan inte ske vid krash. Detta har skett pga stora krafter i luften. Man ser vidare ingen liknade yta på styrbord sida. Dvs h o v stabbe går inte av samtidigt och av olika skäl. V stabbe o stjärt går samtidigt. Min egen teori verkar falla på detta men sanningen är här nånstans...
Citera
2019-07-23, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Om någon tycker att de blir kränkta här på fb så finns det ett mer uppstyrt forum som heter familjeliv

Nej, jag tycker FB har många ansvarstagande citerare/inläggare, och förstår allas orsaker till att vara här, för att spekulera och diskutera UTAN att kränka. Det är nog en ganska naturlig mänsklig reaktion, att få fundera och spekulera i händelser, särskilt de som drabbar rätt många ( med dödlig utgång, det hamnar inom facket "transport", på något sätt, de flesta transporterar sig dagligen...).

De allra flesta här har en känsla för att diskutera principiellt, vilket säkert också HavKom kommer att göra, det handlar nog mycket om att lära sig av de fatala olyckor som sker, för att kanske kunna ge möjligheter att göra kloka/klokare val i framtiden, utveckla den verksamhet som hoppning är, på olika sätt ( olyckan kan inte reverseras....).

Forumet "familjeliv" känner jag inte till.....om det existerar ( är inte intresserad av en massa soc. media, bara några...)
Citera
2019-07-23, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Höger höjdroder har en trimtab på bilder på andra Ga-8. Har för mig trimtaben syntes på en bild på en stabbe-del tidigt efter olyckan( länkad härifrån, så det finns i tråden).
Slutsatsen bör vara att det är Vänster på bilden i denna länk.

Menar du min länk?

Jag leter förtvivlat bild på v stabbe....
Citera
2019-07-23, 01:22
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokratur.2019
Går det att utläsa flygmaskinens heading utifrån materialet från "webtrack"?

Jag trodde att det vi såg i diagrammen var horisontell och vertikal hastighet på själva flygplanskroppen. Uträknat utifrån ett antal positioner och tid.
Oaktat vartåt nosen pekar.

Om du kollar aktuell flygning på webtrak så ser du att det finns kursinformation som berättar åt vilket håll nosen pekade när maskinen föll rakt ned i en form av spinn. Rörelsen i sida verkar inte kopplad till kursen så det ser inte ut som det är radartrackens kurs som ger nosriktningen.

Maskinen hade Mode S-transponder, finns olika nivåer och exakt vilket vet jag inte, men de nyare versionerna har kursinfo med i transpondersvaret.
Citera
2019-07-23, 01:25
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaLisandra
Menar du min länk?

Jag leter förtvivlat bild på v stabbe....

Den du länkade till i inlägget jag citerade är troligen Vänster.

Höger, som ska ha en trimtab, har funnits på bild i tråden, lättroderdelen( det som sticker fram på utsidan) är avbruten minns jag.

[Edit]http://zoox.se/aftonbladet/inspelningar-kan-visa-vad-som-orsakat-flygkraschen-i-umea/

Bör vara Höger. Har trimtab som höger skall ha. Finns bild utofrån också, där den bortbrutna delen syns.
Senast redigerad av OmedelSvensson 2019-07-23 kl. 01:30.
Citera
2019-07-23, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cirre
Hur långt bort tror ni det är innan det kommenteras om det fanns GoPro material att använda sig av?

Varför skriver ni alla GoPro? Det är bara ett av alla märken..
Actioncamera är rätt benämning.
Citera
2019-07-23, 01:41
Medlem
VD-Leifs avatar
Jag vet att ni har diskuterat servicebulletinen från 2018 angående vingarna, men har ni tittat på denna från 2016 angående materialutnötning horisontella stabilisatorns infästning? Tydligen behövde området förstärkas och enligt alla uppgifter så var ju flygplanet uppdaterat enligt konstens alla regler, så denna förstärkning bör ju ha genomförts, men frågan blir ju då, har denna konstruktion problem med hållfastheten, och är Umeåkraschen ett resultat att en ny svaghet har uppdagats?

https://www.mahindraaerospace.com/mapl-pdf/SB-GA8-2016-163_1.pdf
Citera
2019-07-23, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svana
Varför skriver ni alla GoPro? Det är bara ett av alla märken..
Actioncamera är rätt benämning.

Kanske är just det märket mest använt bland hoppare, vet inte, kanske av något skäl (?), men vad spelar det för roll, och vad tillför det den analyserande tråden om orsaken till den fatala olyckan?
Senast redigerad av Whyback 2019-07-23 kl. 01:45.
Citera
2019-07-23, 01:48
Medlem
Isf liggandes upp och ner med elevatorutslag för max dykning...

När jag tittar på vrakbilden på bakroppen uppifrån kan jag mig se att inre delen av v elevator sitter kvar i fplkroppen med max roder för nos upp.

Ser iofs ingen trimmer men bildvinkeln kan spela roll.

Se även min tidigare argumentation om v stabbe från krashplats. Bara några inlägg upp.

Vikrikt att reda ut detta. Tack för svar

Citat:
Den dtigtu länkade till i inlägget jag citerade är troligen Vänster.

Höger, som ska ha en trimtab, har funnits på bild i tråden, lättroderdelen( det som sticker fram på utsidan) är avbruten minns jag.

[Edit]http://zoox.se/aftonbladet/inspelningar-kan-visa-vad-som-orsakat-flygkraschen-i-umea/

Bör vara Höger. Har trimtab som höger skall ha. Finns bild utofrån också, där den bortbrutna delen syns.
Citera
2019-07-23, 01:49
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VD-Leif
Jag vet att ni har diskuterat servicebulletinen från 2018 angående vingarna, men har ni tittat på denna från 2016 angående materialutnötning horisontella stabilisatorns infästning? Tydligen behövde området förstärkas och enligt alla uppgifter så var ju flygplanet uppdaterat enligt konstens alla regler, så denna förstärkning bör ju ha genomförts, men frågan blir ju då, har denna konstruktion problem med hållfastheten, och är Umeåkraschen ett resultat att en ny svaghet har uppdagats?

https://www.mahindraaerospace.com/mapl-pdf/SB-GA8-2016-163_1.pdf

Är man ovan flygbranschen kan nog Servicebulletiner te sig oroande.
I praktiken finns sånt här på alla typer av maskiner, kommer fortlöpande och ju nyare maskin desto fler generellt.
De är ett tecken på förbättringsarbete och det är inte alltid( inte ens ofta) så att det har varit en reell risk att maskinerna ramlar isär när bulletinerna kommer.
Alla är inte ens Manitory, dvs vissa är valfria att genomföra.

Jag skulle inte fästa för stor vikt vid den bulletinen. Jag har inte ens läst den, just av den anledningen att jag känner mig hyffsat säkert på att alla Manditory servicebulletiner är gjorda och att alla delar satt kvar på flygplanet när olyckan började hända.
I Sverige sköts sånt här med Servicebulletiner och tillsyn generellt sett mkt bra.

Ett exempel på Boeing 737 Airworthiness Directives; Något hårdare än Servicebulletiner (myndighetskrav, inte bara tillverkarens modifiering, följs ofta åt):
https://www.faa.gov/regulations_policies/airworthiness_directives/search/?q=Boeing%20737&makeModel=&type=Current&filter=&so rt=effectiveDate&direction=desc Orkade inte räkna, men för 2018-2019 är det minst 20, kanske 30st.
Senast redigerad av OmedelSvensson 2019-07-23 kl. 02:14.
Citera
2019-07-23, 01:51
Medlem
https://www.google.com/search?q=umeå+krash+vinge&tbm=isch&ved=2ahUKEwjB6N bsxMnjAhXLRZoKHRoACrQQ2-cCegQIABAB&oq=umeå+krash+vinge&gs_l=mobile-gws-wiz-img.3..30i10.67323.77061..77618...0.0..1.132.2478. 20j7......0....1.......0..0j0i 8i30j0i67j0i5i10i30j0i5i30j0i13j0i13i5i10i30j0i13i 5i30j0i13i30j0i10i24.IoVZYsYBU8A&ei=pTM2XYGCNcuL6Q SagKigCw&bih=742&biw=412&client=ms-android-samsung-ga-rev1&prmd=ivn#imgrc=kVjvm-UwcljoqM

Denna länk? Måste vara höger

Citat:
Den du länkade till i inlägget jag citerade är troligen Vänster.

Citera
2019-07-23, 01:58
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaLisandra
Isf liggandes upp och ner med elevatorutslag för max dykning...

När jag tittar på vrakbilden på bakroppen uppifrån kan jag mig se att inre delen av v elevator sitter kvar i fplkroppen med max roder för nos upp.
Vikrikt att reda ut detta. Tack för svar

När en stabilisator med höjdroder lossnar från flygmaskinen finns inte längre något som styr roderutslaget. Det styrs normalt med roderhorn som sitter på en axel ungefär mitt under fenan och roderhornen har wire fäst i sig. En wire uppe ger höjdroderutslag och den där nere ger dykroder.
Nu är stabilisatorn i två delar och eftersom vi vet att vajrarna inte sitter kvar och är sträckta så har höjdrodret ingen styrning. Det är fritt att röra sig runt gångjärnen nu och lyfter man den vänstra stabben (den du tror är höger) och lyfter i stabben kommer höjdrodret falla ned i bakkant och ge omvänt utslag. Utslaget du ser är en följd av hur stabben ligger just nu och inte hur det styrdes innan det lossnade.
Trimtabben på höger stabilisatorhalva är en utstickande aluminiumbit ganska långt in på stabben( nära fenan) där man kan böja till plåten lite för att grovjustera trim på maskinen. Tittar du på bilder bakifrån på stabben på ga8 så kommer du se vad jag menar.
Senast redigerad av OmedelSvensson 2019-07-23 kl. 02:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in