Citat:
Ursprungligen postat av
B.R.Donut
Absolut helt solklart är det väl inte kanske men det jag nog menade var att flyga nära stallhastigheten.
Är det inte förenat med vissa risker?
Vad kan man tänka sig för scenarios i ett sånt läge?
Vinden vänder plötsligt och man hinner inte gasa på?
Man har stängt av stall-larmet för att det piper så förskräckligt?
Man tänker fel och fäller plötsligt in klaffarna?
En stor flock med svanar dyker plötsligt upp framför en och man tvingas "tvärbromsa"?
Ja, det är förenat med risker. Stallvarningen går inte stänga av. Jag skulle säga, spontant, att man inte flyger hoppare med stallvarningen aktiverad. Men jag vet inte, annat flygplan, annan klubb så jag är inte säker hur det gör.
Först och främst, om man är nära konvektiva moln så har de ingen slät ovansida. Man kan luras av molnens form om vad som är "exakt rake ned", vanligt är att man tar molnens form och hjärnan översätter det till en världsbild som lutat höger eller vänster och framåt eller bakåt. Blir man lurad på så vis, så kan det vara mycket svårt att hålla farten om det hjärnan tror är plan i själva verket lutar uppåt.
Man upplever inte att vinden vänder, det gör den inte heller i princip på dennna höjd men det kan vara lite turbulent nära de konvektiva molnen, eller mer om man är i dem.
Ligger man nära stallfarten är det en hel del motstånd, eftersom man flyger med hög nos för att hålla höjden. Blir man sedan lurad av en molntopp framför sig som man tror är i samma höjd men som i själva verket ligger högre, och man strävar att komma över den är också risken att farten minskar av kombinationen stigning som man inte "känner" och högt motstånd.
Råka ta in klaff tror jag inte, däremot kanske att man kan glömma att ta ut, om de brukar flyga med ett steg klaff. Jag vet inte hur man brukar göra i denna klubb/maskin, men det är möjligt att man gör det för att få ned nosen(vilket höjer stabben så den kommer högre upp). I sig tycker jag låg fart motsäger det hursomhelst, om man har en maskin där stabben är låg är det bättre lägga på 10 knop till och få ned nosen, tillsammans med klaff.