2019-09-19, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
En intressant faktaredovisning som jag hade räknat med att SHK åtminstone på något sätt skulle ha antytt i statusrapporten var hur det såg ut i kabinen. Givetvis har alla kropparnas läge förändrats vid nerslaget, men på något sätt borde man kunna lista sig till om de har förflyttats under nerfärden och i så fall hur. Om de i samband med den första manövern, som de förmodligen var helt oförberedda på, kom i rörelse så borde man kunnna utläsa om hopparna hade förflyttat sig uppåt och/ellr framåt i kabinen. Har de rentav alla hamnat så långt fram så flygplanet blev manöverodugligt eller nockade de till och med piloten?

Tror inte sådant är möjligt om det inte finns sönderrivna kläder någonstans framme hos piloten som skulle antyda att någon specifik individ under någon del av nedfallet lyckats ta sig in till pilotens domäner.

Planet slog ned bland träd - direkt planet tog i trädtopparna så har rimligen alla kroppar kastats runt en sväng innan det slutliga islaget mot marken. Så slutliga placeringen av kropparna räcker knappast för att räkna ut var de befanns sig medan planet föll genom molnen eller var de befann sig under den filmade sekvensen där planet snurrade runt med ena vingen uppåt.
Citera
2019-09-19, 23:51
Medlem
Var en hel del snack i början av tråden att han varit co-pilot tidigare under dagen baserat på information från systerns Facebook.

Citat:
Ursprungligen postat av AyereeFeeWijImaak
Enligt uppgifter så hade hans syster skrivit att han var co-pilot vilket tyder på att han flugit jämte och alldeles i närtid börjat flyga hoppare själv. Detta behöver någon verifiera men vad systern skrev så tyder det på att han var ny i sammanhanget att flyga hoppare.

Sen hittar jag inte pilotens namn på hoppklubbens hemsida vilket även tyder på att han nyss börjat hos dem.

Citat:
Ursprungligen postat av inam
Systern Malin K skriver på sin fb att han var co-pilot på planet... i hennes vänlista finns bara en Alexander K.

Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Enda referens till co-pilot verkar varit pilotens syster som skrev på Facebook. Men osäkert om hon använde ordet i betydelse andre-pilot eller försökte lägga in någon annan betydelse i ordet.

I rapporten står:
"Piloten hade tidigare under dagen gjort två fallskärmslyft med samma flygplan. Vid den första flygningen följde fallskärmsklubbens chefspilot med i höger pilotstol för en rutinmässig kontroll."
Citera
2019-09-20, 10:56
Medlem
Lian.Vendls avatar
När släpper SHK sin rapport?
Citera
2019-09-20, 11:21
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
När släpper SHK sin rapport?

Normalt ska den vara klar inom ett år från olyckan. Ofta tar det längre, nu har man uttalat sig om April-Maj nästa år. Om de verkligen hinner, tveksamt.
Citera
2019-09-20, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Dom var uppskattningsvis mindre än 2 km från den plats där hoppen skulle inledas. Med aktuell hastighet kanske 20-30 sekunder före hopp. Jag tror att dom öppnat dörren för att vara redo att hoppa.

Alternativet, att dom öppnat dörren för att försöka ta sig ut när olycksförloppet inletts tror jag är osannolikt. Som jag föreställer mig förvecklingen, med stall, brant sväng och dykning så tvivlar jag på att det, under dom omständigheterna, är möjligt att öppna dörren.

Stall/vikning + dyk är inga höga g-krafter. Fascinerande att ingen hinner kastar sig ut genom den öppna dörren. Men det är klart, det går fort och alla är desorienterade inne i molnet.

Vid 2500m ca sker kraftig manöver med en massa g-krafter som bryter sönder vingen. Här kan man tro att hoppare kastas upp i taket vid inbromsningen och slås medvetslösa. De som inte slår sig medvetslösa här är troligen medvetna hela vägen ner, rollen vi ser på filmerna har inte så sjukt mycket g-kraft.
Citera
2019-09-20, 13:45
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NNordan
Stall/vikning + dyk är inga höga g-krafter. Fascinerande att ingen hinner kastar sig ut genom den öppna dörren. Men det är klart, det går fort och alla är desorienterade inne i molnet.

Vid 2500m ca sker kraftig manöver med en massa g-krafter som bryter sönder vingen. Här kan man tro att hoppare kastas upp i taket vid inbromsningen och slås medvetslösa. De som inte slår sig medvetslösa här är troligen medvetna hela vägen ner, rollen vi ser på filmerna har inte så sjukt mycket g-kraft.

Ja, desorienterade, chockade, förvirrade. Eventuellt någon skadad av att slagit i huvudet - kanske så illa att medvetslöshet inträtt. Sedan ytterligare kaos och panik när flygplanskroppen börjar rotera ganska snabbt under fallet ner.

Men, att många babblar om att alla omedelbart skulle blivit medvetslösa där uppe tyder på antingen önsketänkande eller en ytterst knapphändig förståelse av fysikens lagar och däggdjurs biologi.
Citera
2019-09-20, 15:31
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NNordan
Vid 2500m ca sker kraftig manöver med en massa g-krafter som bryter sönder vingen. Här kan man tro att hoppare kastas upp i taket vid inbromsningen och slås medvetslösa.

Den belastning som skrynklat vingens undersida var negativ G-belastning. Att vingen skadats betyder att den var (väl) över max tillåten, -1.52G men sannolikt inte mycket över ultimate design load, dvs gränsen där vingen får gå sönder.
Vi kan räkna med att det var omkring -2G.
Eftersom vingen gick sönder av höga positiva G har den negativa G-belastningen kommit före den som kom att bryta sönder maskinen.

Sitter man på golvet utan att vara fastspänd åker man upp i taket med dubbel kraft mot fritt fall. Om G-kraften kom plötsligt är det troligt att det uppstod skador om man inte ens hann med att försöka ta emot sig. Det är nog inte alls omöjligt att någon eller flera blev medvetslösa av det.
Citera
2019-09-20, 16:02
Avslutad
En plötsligt luftgrop som fick planet helt ur balans, tänk att dörren var öppen också, kanske svimmade piloten av eller fick någon blodpropp i hjärnan av luftgropen/trycket. När piloten var utslagen så störtdök planet då det kräver manuell styrning hela vägen, vad jag vet finns ingen autopilot på dessa plan ??
Om det funnits en autopilot hade dom kanske kunnat hoppa ut och rädda sig själva men nu var det ingen som kunde kontrollera planet då piloten var utslagen och så störtdök det.
Jag tror iaf helt klart på att piloten fick någon slags sjukdomsfall i planet, den enda logiska förklaringen.
Citera
2019-09-20, 16:40
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
En plötsligt luftgrop som fick planet helt ur balans, tänk att dörren var öppen också, kanske svimmade piloten av eller fick någon blodpropp i hjärnan av luftgropen/trycket. När piloten var utslagen så störtdök planet då det kräver manuell styrning hela vägen, vad jag vet finns ingen autopilot på dessa plan ??
Om det funnits en autopilot hade dom kanske kunnat hoppa ut och rädda sig själva men nu var det ingen som kunde kontrollera planet då piloten var utslagen och så störtdök det.
Jag tror iaf helt klart på att piloten fick någon slags sjukdomsfall i planet, den enda logiska förklaringen.
Jösses. Läs tråden.
Citera
2019-09-20, 17:06
Medlem
Citat:

Nej, piloten måste vara vid medvetande.
Teorin denna tråd har är att piloten ber tornet om att få stiga för att komma över moln. Tornet säger OK och planet stiger till ca 4200. Piloten kör dock för sakta och planet stallar och viker sig över vänster vinge.
Det dykning som sedan sker kan inte ske om inte piloten styr planet!
Piloten är i moln och tror inte alls att det går "rakt ner", vid ca 2500 m ser piloten plötsligt marken då man kommer ur moln och drar för häftigt i spakarna för att få upp nosen på planet - planet går sönder av dessa g-krafter.
Planet går inte sönder på detta sätt om inte piloten gör felmanöver här!
Citera
2019-09-20, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Tror inte sådant är möjligt om det inte finns sönderrivna kläder någonstans framme hos piloten som skulle antyda att någon specifik individ under någon del av nedfallet lyckats ta sig in till pilotens domäner.

Planet slog ned bland träd - direkt planet tog i trädtopparna så har rimligen alla kroppar kastats runt en sväng innan det slutliga islaget mot marken. Så slutliga placeringen av kropparna räcker knappast för att räkna ut var de befanns sig medan planet föll genom molnen eller var de befann sig under den filmade sekvensen där planet snurrade runt med ena vingen uppåt.
Faktaredovisningen går givetvis att göra. Sen är det som jag skrev svårt att lista sig till hur nåt har sett ut i kabinen, men troligen bör någon ha belastat pilotens stol bakifrån. Vi får väl se om SHK på nåt sätt hittar info om nedfärden. Om någon tex fått allvarliga huvudskador, men inte har hamnat i ett slutligt läge som antyder huvudskador kan det vara en indikation.
Citera
2019-09-20, 18:14
Medlem
Citat:

Inget logiskt med det alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in