2019-07-21, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Bra jobbat.

Den vertikala hastigheten är positiv (planet stiger) vid den röda punkten när planet vänder. Vid 7 s så ser man en liten dipp i horisontell hastighet till ca 90 kmh. Skulle det vara där som stallet inträffar?
Efter det stiger h-hast till 110 kmh samtidigt som planet stiger till 4200 meter. Är det rimligt att den horisontella hastigheten stiger efter stall samtidigt som planet stiger.
Frans på marken hörde hur piloten drog av på gas precis som brukligt inför ett hopp för att sedan åter gasa på, troligen pga av att stallarmet börjat tjuta. Det tror jag är vid ca 7sek.
Den horisontella hastigheten stiger därefter medans den vertikala sjunker i motsvarande grad. Här kanske jag har fel men den totala hastigheten planet har borde väl rimligen vara mer eller mindre oförändrad? Dock så ändras attackvinkel på vingen i negativ riktning av att planet stiger. Ett plötsligt gaspådrag kan också ha medfört att någon/några hoppare trillat bakåt i planet vilket skulle vara förödande i så låg hastighet då cg blir kraftigt förskjutet bakåt och planet då mycket stallbenägnare.
Därför tror jag stallen inträffar vid 15 sek.
Mina piloterfarenheter är från rcplan, och då stallar ett enkelt nybörjarplan rakt frammåt. Om olycksplanet har liknande egenskaper skulle det börja dyka och därmed kommer lasten dvs hopparna att trilla framåt ist. och då hamna i instrumentbrädan och planet istället få en tyngdpunkt som gör det svårare att räta upp.
Jag tycker det är intressant att dyket började vid 15 sek och svängen några sekunder senare. Trodde tidigare att det stallade åt vänster men det stämmer ju ej enligt grafen.
Men hamnar det hoppare på på piloten så känns det troligt att det kan resultera i ett kraftigt roderutslag.
Citera
2019-07-21, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Ok, men skulle en person ramla mellan stolarna och låsa/ge fullgas?
På filmer från olycksplanet så ser man att det inte finns något som hindrar att det skulle kunna hända. Faller du framåt hamnar du antingen på något av ryggstöden, eller mellan stolarna rakt på gasen.
Faller åtta personer framåt så är det nästan hundraprocentigt att det bli gasen i botten tror jag.
Citera
2019-07-21, 02:27
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Helikoptrar och flygplan har extrema inspektionsrutiner just för att fånga saker i tid. Och ingenting pekar på att denna olycka beror på att planet utsatts för extra slitage.

Jag hoppas innerligt att du har rätt.
Citera
2019-07-21, 02:28
Medlem
Pre 1914s avatar
Vid stallning går man väl mot 0g och oavsett hur planet vänder så kommer inte hopparna att rasa hit och dit. De kommer inte att vara kvar på sina platser men några tunga ras in i cockpit kan jag inte se.
Citera
2019-07-21, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Vid stallning går man väl mot 0g och oavsett hur planet vänder så kommer inte hopparna att rasa hit och dit. De kommer inte att vara kvar på sina platser men några tunga ras in i cockpit kan jag inte se.
Om planet hamnar i 60° dykvinkel från låg fart så borde allt som sitter löst åka framåt anser jag utan att några g:n är med i ekvationen.
Citera
2019-07-21, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Bra jobbat.

Den vertikala hastigheten är positiv (planet stiger) vid den röda punkten när planet vänder. Vid 7 s så ser man en liten dipp i horisontell hastighet till ca 90 kmh. Skulle det vara där som stallet inträffar?
Efter det stiger h-hast till 110 kmh samtidigt som planet stiger till 4200 meter. Är det rimligt att den horisontella hastigheten stiger efter stall samtidigt som planet stiger.
Kan tillägga att ett baktungt plan får nosen att stiga.
Om det plötsliga gaspådraget som hörts av Frans på marken gjorde att hoppare tappade balansen och föll bakåt i planet så förklarar det den omotiverade stigningen mellan 7 sek till 15 sek i grafen.
Kanske blev planet så baktungt att det inte gick att trimma emot med höjdroder och därmed inte heller få upp tillräcklig fart för att unvika stall.
Alla roder fungerar ju sämre om farten är låg.
Citera
2019-07-21, 03:23
Medlem
Har själv hoppat fallskärm år 2017 och då så satt man på rad som liknande en träbänk. Man sitter oftast tätt så de ryms så måste som möjligt, och just cockpit var helt öppen utan någon dörr dit.
Citera
2019-07-21, 04:59
Medlem
Den yngre tjejen hade fem hopp max.
Vet inte om det kan anses vara erfaret.
Snarare tragiskt få hopp.
Citera
2019-07-21, 08:11
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Men samtidigt, väljer man att sätta sig i en plåtburk och ta sig 4000m upp i luften för att sedan hoppa ut mot en säker död om det inte vore för en enda livlina -en skärm instoppad i en ryggsäck, då får man noga räkna med att det finns risker, som att dö.

Jag har lite svårt att känna empati för alla människor som hela tiden utsätter sig för onödiga risker, sen när skiten händer då ska det sörjas.

Fallskärm kan man lära sig hoppa om det behövs för sitt arbete, som t.ex soldat. Ett nödvändigt ont, men måste göras. Men att hoppa ut i rent nöje, nja.

Jävla idiot, du kan inte arbiträrt bestämma vad som är en onödig risk.
Citera
2019-07-21, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Bra att du lade upp klippet! @4:50 kan alla se hur "snäll" överstegring detta plan har. Mao inget flygplan som lägger sig i en ohävbar "dödsspiral".

Jag tror planet tappade styrbords stabilisator på 4000 m. Men varför lyckades ingen hoppa?

Passagerarna var 6 st, de satt selade i stolar....jag tycker att de skiljer väsentligt från 8 st. som sitter på golvet eller i värsta fall står på knä eller t.o.m. är halvt uppresta inför fällning....
Citera
2019-07-21, 08:35
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
varit uppe i tråden förut och
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas-tvivlaren
gasar med reglaget mellan stolarna.
Citat:
Kan nada
Det var den här bilden, i det här inlägget. Och mothugget då var fånigt eftersom vänster bild är hand på gas, höger för att visa hur nära hopparna är redan i normalfallet. Från en av klubbens gamla youtube-filmer, samma plan.
Citera
2019-07-21, 08:47
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birkenblatter
Den yngre tjejen hade fem hopp max.
Vet inte om det kan anses vara erfaret.
Snarare tragiskt få hopp.
Nej, det anses inte som erfaret inom sporten, men media brukar skriva "erfaren hoppare" för att förtydliga att det inte handlar om en tandempassagerare eller elev (person som går kurs för att lära sig hoppa självständigt).

En fallskärmskurs är nu för tiden 10-15 hopp. När man godkänts på alla dessa får man ett A-cert. Den yngre tjejen med fem hopp hade gjort dessa fem hopp efter avklarad utbildning; det är alltid så man räknar. Man betraktas som total nybörjare fram till att man gjort i alla fall hundra hopp efter utbildningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in