2019-07-14, 18:27
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ty80
Absolut men de sa att de meddelat anhöriga när de gick ut med att alla nio omkommit, och nu vet de inte ens säkert vilka det är?

Jag tror på det när jag ser det i direktsändning. Tills vidare så påstår jag att PK media har förvanskat sanningen en gång till.
Citera
2019-07-14, 18:28
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Antagligen inte.
Dessa flygplan har, om än dock rätt dålig flygförmåga, ändå en förmåga att flyga utan motor.
Så länge du håller farten uppe vill säga.
På bilderna ser det ut som om stabilisatorn där också höjdrodret är monterat, har brutits loss. Då tappar flygplanet fart och viker sig och går i spinn. En spinn kan hävas om du har full roderfunktion. Men utan höjdrodret kan du inte häva spinn, höja nosen och få ner farten, så då är det ganska kört.
Njae, en tappad stabilisator medför att planet ställer sej på nosen och dyker rakt ner. Det var det som hände i Kälvesta då stabben stallade pga is och planet störtdök i marken.
Citera
2019-07-14, 18:28
Medlem
Grollarens avatar
Hur stabilisatorn kan slitas loss begriper jag däremot inte. Den sitter ju inte fast med tejp precis. Varje dag innan flygning görs dessutom en daglig tillsyn då alla skruvar och muttrar och roderfunktion kontrolleras noga.
Det slarvas ALDRIG med detta.
Citera
2019-07-14, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
.

Vill du dela info om vilka som var med på planet? Känner några som brukar hoppa men inte några gemensamma att kontakta för info..
Citera
2019-07-14, 18:30
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Jag kommer från Umeå. En av mina bästa vänner omkom i olyckan. Detta är bland det svåraste jag någonsin har hanterat. Chocken är total.

Ja, helt ofattbart. Beklagar sorgen. ❤️

Visste du att han skulle iväg och hoppa?
Citera
Medlem
Olyckan kan bero på en snabb balansrubbning som fått planet att vika sig i luften. Det säger flygexperten Jan Ohlsson till Aftonbladet.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Hur stabilisatorn kan slitas loss begriper jag däremot inte. Den sitter ju inte fast med tejp precis. Varje dag innan flygning görs dessutom en daglig tillsyn då alla skruvar och muttrar och roderfunktion kontrolleras noga.
Det slarvas ALDRIG med detta.
Är det möjligt för en drönare att slå loss den vid en kollision?
Citera
2019-07-14, 18:31
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugeSackOfNachos
Handledare för fallskärmshoppningen idag, enligt kalender på http://skydiveumea.se/kalender/

https://www.facebook.com/Rete*oj

* = p

Ja ett av inläggen han skrivit står det : När man hoppar av på lågan och är alldeles själv i luften, då kan man leka lite .

Nu har han kanske lekt färdigt då?
Citera
2019-07-14, 18:31
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Jo men det är ändå 8 personer som ska ha budet inom ett par timmar, tycker ändå att det är orimligt snabbt.
Håller med, men om "alla ringer alla" så kan det nog gå så snabbt
Citera
2019-07-14, 18:32
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rigor Mortis
Njae, en tappad stabilisator medför att planet ställer sej på nosen och dyker rakt ner. Det var det som hände i Kälvesta då stabben stallade pga is och planet störtdök i marken.

Stabben stallar inte. Det är planet som stallar.
När ett plan viker sig pga av för låg fart, alltså stallar, betyder det att nosen först höjs innan planet "vippar" framåt med nosen neråt. Sedan går det i spinn som syns på filmen.
Citera
2019-07-14, 18:34
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
I ett gammalt klipp såg det ut som om filmaren stod i dörröppningen och filmade ett tandem-hopp-par, och hoppade själv före.
Vid normalt uthopp på hög höjd kan man göra lite hur som helst. Jag pratar om vad som händer vid starten. Då bör dörren vara stängd, men det är den inte alltid.
Citera
2019-07-14, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Flygexpert i VK:

https://www.vk.se/2019-07-14/flygexpert-ovanligt-allvarlig-olycka

Synd att det inte finns nån baklucka som går att öppna så man bara sugs ut då. Hade ju vart perfekt i ett sådant läge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in