2019-07-14, 18:35
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GR82BSTR8
Är det möjligt för en drönare att slå loss den vid en kollision?

Kan en drönare susa runt på 4000 meter?
Jag tyckte jag såg i tråden att det var den aktuella höjden?
Jag vet inget om drönare. Tänkte inte ens på det. Fy vad otäckt.
Citera
2019-07-14, 18:36
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Hur stabilisatorn kan slitas loss begriper jag däremot inte. Den sitter ju inte fast med tejp precis. Varje dag innan flygning görs dessutom en daglig tillsyn då alla skruvar och muttrar och roderfunktion kontrolleras noga.
Det slarvas ALDRIG med detta.

Man kontrollerar normalt inte skruvarna som håller fast ”bakvingen” på en daglig tillsyn. De brukar inte synas utan täckas av kåpor mm. Det finns ett fast schema som innefattar att kolla det tillverkaren bestämt.

Stabilisatorn brukar sitta med fyra skruvar och sitta tillräckligt för att den inte ska kunna lossna av luftkrafter men om en fallskärm kommer ut runt den så kan den slitas loss( hänt en hel del gånger över jordklotet, och ngt fall i sverige).
Citera
2019-07-14, 18:37
Medlem
Jag tycker dörren verkar sitta på andra sidan. Men säg om den öppnar sig in-flight, kan den ryckas av gängorna och smälla sönder stabilisatorn? Skjutdörren man hoppar ur alltså.
Citera
2019-07-14, 18:38
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Man kontrollerar normalt inte skruvarna som håller fast ”bakvingen” på en daglig tillsyn. De brukar inte synas utan täckas av kåpor mm. Det finns ett fast schema som innefattar att kolla det tillverkaren bestämt.

Stabilisatorn brukar sitta med fyra skruvar och sitta tillräckligt för att den inte ska kunna lossna av luftkrafter men om en fallskärm kommer ut runt den så kan den slitas loss( hänt en hel del gånger över jordklotet, och ngt fall i sverige).

Dörren kanske lossnade och klippte den när dom ville ut i panik för att motorn la av? Finns det 2 dörrar på den?
Citera
Avslutad
Citat:
Kan en drönare susa runt på 4000 meter?
Jag tyckte jag såg i tråden att det var den aktuella höjden?
Jag vet inget om drönare. Tänkte inte ens på det. Fy vad otäckt.
Jag vet inte hur högt konsumentdrönare kan flyga. Kanske inte så högt som 4000? Man vet dock aldrig.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Stabben stallar inte. Det är planet som stallar.
När ett plan viker sig pga av för låg fart, alltså stallar, betyder det att nosen först höjs innan planet "vippar" framåt med nosen neråt. Sedan går det i spinn som syns på filmen.

Hur kan en vinge lossna som i det här fallet? Vad beror det på?
Citera
Medlem
Citat:
Stabben stallar inte. Det är planet som stallar.
När ett plan viker sig pga av för låg fart, alltså stallar, betyder det att nosen först höjs innan planet "vippar" framåt med nosen neråt. Sedan går det i spinn som syns på filmen.

En stabbe kan visst stalla...
Citera
Medlem
Du är ju trög på riktigt. Ta reda på fakta innan du påstår saker.
Citat:
Ursprungligen postat av Eskapisterna
“I väntan på hoppbart väder” skriver en av dom som var på planet.

https://www.instagram.com/p/Bz5ZsgtIp-O/?igshid=169l4i0h14q0
Citera
2019-07-14, 18:40
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugeSackOfNachos
Vill du dela info om vilka som var med på planet? Känner några som brukar hoppa men inte några gemensamma att kontakta för info..

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, helt ofattbart. Beklagar sorgen. ❤️

Visste du att han skulle iväg och hoppa?
Jag visste att han skulle hoppa men vet inte mer än så. Vet tyvärr lika lite som alla andra gällande vilka som befann sig på planet men lär få reda på det. Vilken mardröm.
Citera
2019-07-14, 18:40
Medlem
TCGIs avatar
SE-MES w Stab: https://minfil.com/D69e59zcn2/SE-MES_W_STAB_jpg

SE-MES w/o Stab: https://minfil.com/Ga9c53z4n4/SE-MES_WO_STAB_jpg
Citera
2019-07-14, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MammasLillaFlicka
Enligt nya uppgifter.

Vittnen: Flygplanet
började spinna – då
bröts ena vingen av.

Är det en pilot som saknat erfarenhet och ansträngt planet genom att överstrida G kraften som planet klarar av eller är det vinden som ställt till det?
Vad kan det vara som hänt?

Ett senario skulle kunna vara TP-läget förskjuts (tex genom att några hoppare flyttar sig för långt bak), flygplanet som ligger i stigning med redan relativt låg fart och ett ganska högt alfa, överstegrar och går i spinn. Maskinen blir i detta flygläge överbelastad av någon anledning (höjdroderutslag?) stabilisatorn bryts av.

Detta är rena spekulationer men ej ett otänkbart senario.
Vi får nog vänta på att SHK har uttalat sig i ärendet.
Citera
2019-07-14, 18:41
Medlem
Citat:
Hur stabilisatorn kan slitas loss begriper jag däremot inte. Den sitter ju inte fast med tejp precis. Varje dag innan flygning görs dessutom en daglig tillsyn då alla skruvar och muttrar och roderfunktion kontrolleras noga.
Det slarvas ALDRIG med detta.

Nej men om en fallskärm utlöses för tidigt och trasslar in sig i stabilisatorn sedan vecklas skärmen ut och det tar stopp med ett kraftigt ryck som säkert kan slita av stabilisatorn. Det verkar till och med som att ena vingen har slitits loss av samma ryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in