2019-07-16, 14:21
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
En motsträvig dörr måste ju i alla varianter av verklighetsbaserat tänkande vara den minst sannolika förklaringen någonsin. Kan du namnge ens ett enda haveri i världen där en motsträvig dörr orsakat ett haveri som du tänker dig det har hänt? Bara nyfiken på hur du med logik kommer fram till tanken att just dörren är orsaken till olyckan?

Ja det håller jag med om. Något som är vanligt är dock en serie av var för sig små faktorer som tillsammans påverkar förloppet.
Filmer på hur dörren öppnas och närbilder på skruvar i dörrens glidskena samt små märken på den målade ytan på flygkroppen precis utanför skenan har någon länkat till igår.
Citera
2019-07-16, 14:26
Medlem
thetanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Med andra ord, ingen «spatial desorientering» som du envisats om 🤨

Det säger han inte. Tummar piloten på avstånden till molnen kan det gott å väl skita sig.
Att även argumentera mot sin egna hypotes är något som skall uppmuntras!
Senast redigerad av thetank 2019-07-16 kl. 14:33. Anledning: För->emot
Citera
2019-07-16, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inam
nej, ingen här VET något än, möjligen har haverikommissionen material som de inte delat med allmänheten. Här är det spekulationer inte vetskap.
Bra sagt! Det verkar som vissa här tror sig veta exakt vad som hände, en del tror sig även vara expertutredare i flygkrascher, experter på att flyga ett plan, experter på fallskärmshoppning, materialexperter, och verkar dessutom ha sett kraschen och även varit först på plats vid planet, och samtidigt även ha varit med i planet och lyckats hoppa ut som enda överlevande som dessutom har lyckats hålla detta hemligt, och som nu vill dela med sig av detta här på FB. Visst är det okej och tillåtet att spekulera men ibland går det över styr... Vi får avvakta haverikommetionens utredning inom 6-12 mån. Innan dess vet ingen vad som egentligen hände. Jag har själv spekulerat i tråden men det låter på vissa som att dom har svaret. Det vi egentligen bara vet är att ett flygplan med 9st ombord har störtat och samtliga av dessa har omkommit. Allt annat är rena rama gissningar. Jag föreslår att vi alla i stället skänker en tanke till dom omkomna och deras anhöriga R. I. P ❤️❤️❤️
Citera
2019-07-16, 14:27
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Med andra ord, ingen «spatial desorientering» som du envisades om 🤨
Allt har ju hänt tidigare och kan väl hända igen. De har nu övertygat mig om att det är spatial förvirring som orsakade kraschen och att piloten flög bort sig i ett fullt fungerande flygplan.
Två saker får mig övertygad: Dels att hastigheten rimligen var för hög för stallning, sedan att dykhastigheten var för hög för att kunna förekomma i ett trasigt flygplan.
Citera
2019-07-16, 14:31
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Snälla, kan du förklara vad du menar med det fetade? Alla som läser här är inte flygingenjörer!

Ingen pilot "saktar in" för något sådant, han åker en sväng runt...

Stallvarningen: Enklare maskiner har ofta ett luftinsläpp som ger en visselton när anfallsvinkeln är nära stall( säg från cirka 5 knop innan). Det finns även varianter med ett litet metallbleck som följer med luften och startar en elektrisk signal.
Vi pratar lilla fyrkantiga öppningen rätt nära där vingen gått av( ref: läng till bild i förra inlägget).

Korda-sprygel; korda: vingens form sett utifrån eller innifrån längs med vingen. Sprygel: delen som gör att vingen får den formen.

Positiv G-belastning: tex när piloten drar spaken mot sig och nosen vill höjas. Man trycks ned mot golvet. Negativ, tvärtom man trycks mot taket.
Citera
2019-07-16, 14:31
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
För att även om dörren var igensvetsad från utsidan är det djävulskt långsökt att det skulle leda till ett haveri.

Inte som enskild orsak nej.
I två av filmerna inifrån det aktuella planet ser det ut som man får kämpa med dörren för att öppna den (som jag skrivit tidigare kan det vara helt normalt - jag flyger inte med dessa plan). I ett av klippen ser det ut som om någon flyttar på sig lite för att den som öppnar dörren skall få bättre tag /kraft.
Det tillsammans med bilderna med skruvhuvudena i skenan och märken i "plåten" utanför skenan väckte tanken.
Naturligtvis inte ensam orsak till ett ett haveri men omfördelning av vikt? Bidrog till att 0 av 8 pers tog sig ut? Dvs en av en flera faktorer.
Citera
2019-07-16, 14:33
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfaaan
Är där information om att alla kroppar bärgats från olycksplatsen? Har för mig att man nämnde att alla inte var funna?
Men efter som man gått ut med 9 döda, så bör det således mena att man funnit samtliga..?

De har gått ut med att alla dog i olyckan vilket innebär att alla är funna. Däremot så är inte alla fullt ut identifierade.

Edit: det betyder inte att kropparna är så skadade att man inte kan se vem det är utan det kan vara så enkelt så att man inte hittar körkort eller någon som kan verifiera vem det är.
Citera
2019-07-16, 14:34
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Inte som enskild orsak nej.
I två av filmerna inifrån det aktuella planet ser det ut som man får kämpa med dörren för att öppna den (som jag skrivit tidigare kan det vara helt normalt - jag flyger inte med dessa plan). I ett av klippen ser det ut som om någon flyttar på sig lite för att den som öppnar dörren skall få bättre tag /kraft.
Det tillsammans med bilderna med skruvhuvudena i skenan och märken i "plåten" utanför skenan väckte tanken.
Naturligtvis inte ensam orsak till ett ett haveri men omfördelning av vikt? Bidrog till att 0 av 8 pers tog sig ut? Dvs en av en flera faktorer.
Ok, fair enough. Börjar nog bli lite utbränd av att följa med i den här tråden.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ge dig nu!!! G-krafter kan uppstå i alla riktningar, vid någon typ av rotation ( certrifugal- och centripetal-krafter). Jordens dragningskraft, är konstant och i riktning mot jordytan. Läs på, och förstå.

I detta fall är det nog mer så att de ombord kastats runt, inte varit tryckta mot någon vägg i planet.

Ska man vara petig så är centrifugalkraft ingen ”riktig” kraft.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Ja det håller jag med om. Något som är vanligt är dock en serie av var för sig små faktorer som tillsammans påverkar förloppet.
Filmer på hur dörren öppnas och närbilder på skruvar i dörrens glidskena samt små märken på den målade ytan på flygkroppen precis utanför skenan har någon länkat till igår.
Har du sett de videofilmer som lagts ut från klubbmedlemmarna? Det är fullkomligt osannolikt att dörren inte skulle ha öppnats lång tid före uthoppet, dörröppning är ju den första handlingen man gör inne i planet inför uthopp.

Jag blir nästan fascinerad över hur du tänker, det blir som en exkursion i mänsklighetens psyke in i hur det irrationella blir rationellt för vissa människor. Släpp sargen och kom med i matchen nu, du lägger för mycket tankemöda på dörren i detta. Det måste ju finnas minst 100 mer troliga händelsekedjor dom leder fram till ett haveri. Till och med tropiska sjukdomar hos piloten torde vara mer troliga, eller en geting i cockpit...
Citera
2019-07-16, 14:37
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Har du sett de videofilmer som lagts ut från klubbmedlemmarna? Det är fullkomligt osannolikt att dörren inte skulle ha öppnats lång tid före uthoppet, dörröppning är ju den första handlingen man gör inne i planet inför uthopp.

Jag blir nästan fascinerad över hur du tänker, det blir som en exkursion i mänsklighetens psyke in i hur det irrationella blir rationellt för vissa människor. Släpp sargen och kom med i matchen nu, du lägger för mycket tankemöda på dörren i detta. Det måste ju finnas minst 100 mer troliga händelsekedjor dom leder fram till ett haveri. Till och med tropiska sjukdomar hos piloten torde vara mer troliga, eller en geting i cockpit...

Såg nån film från någon av hopparna och då öppnades dörren någon minut innan hoppet och det beror nog på att man inte vill ha ljudet/kylan Så länge innan man får ok på att hoppa
Citera
2019-07-16, 14:37
Medlem
jjagares avatar
En annan men sjuk teori jag hoppas är bara en teori.

Piloten kanske lyssnat på senaste avsnittet (19/07/08) på massmördarpoden-germanwings 9525. Piloten kör ett fullastat plan rätt in i en bergvägg.

Kan det som hänt i Umeå vara en medveten handling av någon anledning???

Jag vet inte men det är en annan sida på myntet och jag hoppas att det är en olycka av något slag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in