2019-07-15, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
Du har mer rätt än jag har, en människokropp är tung
Är väl ganska låg hastighet frammåt vid hopp? Typ lägsta möjliga över stallhastighet?

Man brukar ju sakta in, hur när stallgränsen låter jag vara osagt.
Citera
2019-07-15, 21:11
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av necklaces
Blir de medvetslösa redan i luften under rådande omständigheter?

Nej, såvida man inte slår i något eller utsätts för en mycket kraftig rotation.
Citera
2019-07-15, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Har uppdaterat listan på omkomna. Strukit en person. Enligt polisens uppgifter på presskonferensen är det 2 kvinnor och 7 män som befunnit sig på planet. Pilot och en kvinna saknas det fortfarande namn på. Observera att det är en preliminär lista och namnen är inte fullt ut säkerställda.

Alexande* Ka*lsson (r)
Benjam*n W*lk*nson (i)
Christ*r H*lg*son (e)
E*il Söderhol* (m)
Fredr*k Sandgr*n (i, e)
Kvinna okänd (inget namn ännu)
Pilot (inget namn ännu)
Ras*us Ny*erg (m,b)
Sti*a Hägglö* (n,f)

Bekräftad och stämmer 100%. Ja jag är säker på Peter så snälla säg inte emot..

Alexande* Ka*lsson (r) - pilot
Benjam*n W*lk*nson (i)
Christ*r H*lg*son (e)
E*il Söderhol* (m)
Fredr*k Sandgr*n (i, e)
C*rl Edlin* (a,g)
Pet*r Joh*nsson (e,a)
Sti*a Hägglö* (n,f)
En kvinna okänd
Citera
2019-07-15, 21:12
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
"En kvinna i 25-årsåldern från Haparanda finns bland de omkomna, det bekräftas av anhöriga till kvinnan som vi har varit i kontakt med. Hon var dock inte den enda norrbottningen ombord. En kvinna i 40-årsåldern från Piteå var också med på planet vilket Piteå-Tidningen har rapporterat om.

De avlidna har ännu inte identifierats."

Edit: Det verkar alltså vara Piteåkvinnan som var född på 80-talet. Inte Haparandakvinnan.

Det innebär att det trots allt kan vara vackra Fa**y (n)?
Citera
2019-07-15, 21:13
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MILFMAN
Ja det finns sådana också. Vet du hur många hopp de hade gjort och vad de⁸ hade för utrustning? För om du för det så kan du ju skingra röken genom att redogöra för hur det ligger till istället för att vara en viktigpetter. Min poäng är att JAG tror att det är mer sannolikt att ngn form av skärmhaveri orsakade detta. Jag har inga belägg för det men planen sköts ofta minutiöst och jag bedömer att teorin om att vingen föll av eller liknande är mindre sannolik. Incidenten inträffade strax efter att klartecken för hoppning givits. Givet att planet var i rätt läge innebär det att dörren öppnas och att 8 personer börjar ställa sig i ett mkt trångt utrymme. Jag har gjort 4 hopp för ganska länge sedan (kalott plus Sentinel-utlöst (krutdriven) reservskärm) så jag vet mkt lite om ny teknik men jag vet vilket bök det är i planet inför ett hopp om det är fullt. Vet även hur det är att landa i hög hastighet och att knappt kunna styra skärmen, lite annorlunda idag.
Ja, jag vet med hundra procents säkerhet att de som hoppade hade den typen av aad som jag pratar om och inget som du använde under dina fyra hopp förra årtusendet.

Som jag skrivit flera gånger i tråden tror jag också att en vådautlöst skärm kan vara orsaken till olyckan, men det betyder inte att dina påståenden om att fallskärmar trycks ut av krutladdningar eller vad du fått för dig ska stå kvar oemotsagda.
Senast redigerad av buzzkillington 2019-07-15 kl. 21:16.
Citera
2019-07-15, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Men planet har ju tappat en vinge skriver media..

Det går att se flera faser i förloppet om man kollar på de tillgängliga data som finns från flygningen.
* Först verkar allt normalt
* Planet girar tvärt vänster och tappar höjd
* Planet dyker brant, men håller en någorlunda rak horisontell kurs
* Planet störtar rakt nedåt (alltså utan eller med låg horisontell fart) samtidigt som det roterar

Det förefaller sannolikt att vingen lossnat under den sista fasen (kanske det som initierar den sista fasen), men i de tidigare faserna är det inte lika självklart att vingen har lossnat. Det är alltså inte nödvändigtvis så att den avbrutna vingen är det som initierar olycksförloppet.
Senast redigerad av mulpac 2019-07-15 kl. 21:23.
Citera
2019-07-15, 21:17
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
"En kvinna i 25-årsåldern från Haparanda finns bland de omkomna, det bekräftas av anhöriga till kvinnan som vi har varit i kontakt med. Hon var dock inte den enda norrbottningen ombord. En kvinna i 40-årsåldern från Piteå var också med på planet vilket Piteå-Tidningen har rapporterat om.

De avlidna har ännu inte identifierats."

Edit: Det verkar alltså vara Piteåkvinnan som var född på 80-talet. Inte Haparandakvinnan.

Ja Stina men hon är född 1978
Citera
2019-07-15, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollisbakar
Bekräftad och stämmer 100%. Ja jag är säker på Peter så snälla säg inte emot..

Alexande* Ka*lsson (r) - pilot
Benjam*n W*lk*nson (i)
Christ*r H*lg*son (e)
E*il Söderhol* (m)
Fredr*k Sandgr*n (i, e)
C*rl Edlin* (a,g)
Pet*r Joh*nsson (e,a)
Sti*a Hägglö* (n,f)
En kvinna okänd

Hur är du säker på pet*r han är ju inne på messenger och delat en länk i morse ? Är bekant till honom och jag har inte hört något
Citera
2019-07-15, 21:19
Medlem
Ja, den siste omkomne som än så länge är ”okänd” är Fan*y Jo*iaho. *=n, k. 25 år, från Haparanda.
Citera
2019-07-15, 21:20
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motorolamicrotac
Men stämmer det verkligen? Enligt presskonferensen förr -80 denna tjej är född -93

Ja det verkar stämma det var en kvinna från Haparanda boende i Umeå i 25-årsåldern. F*nny Joki*ho *a är född -93.
Citera
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Det går att se flera faser i förloppet om man kollar på de tillgängliga data som finns från flygningen.
* Först verkar allt normalt
* Planet girar tvärt vänster och tappar höjd
* Planet dyker brant, men håller en någorlunda rak horisontell kurs
* Planet störtar rakt nedåt (alltså utan eller med låg horisontell fart) samtidigt som det roterar

Det förefaller sannolikt att vingen lossnat under den sista fasen, men i de tidigare faserna är det inte lika självklart att vingen har lossnat. Det är alltså inte nödvändigtvis så att den avbrutna vingen är det som initierar olycksförloppet.
Så kan det iofs vara.
Hursomhelst blir rapporten intressant
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Ja, jag vet med hundra procents säkerhet att de som hoppade hade den typen av aad som jag pratar om och inget som du använde under dina fyra hopp förra årtusendet.

Som jag skrivit flera gånger i tråden tror jag också att en vådautlöst skärm kan vara orsaken till olyckan, men det betyder inte att dina påståenden om att fallskärmar trycks ut av krutladdningar eller vad du fått för dig ska stå kvar oemotsagda.

Menar du att personen vars fallskärm vådautlöst klarat av att hålla i sig i planet medan fallskärmen sliter planet i stycken då? Jag hade trott att den med en vådautlöst fallskärm skulle slitas med, omedelbart bums. Men ändå hittades alla i och omkring vraket. Och ingen fallskärm syns någonstans på några bilder, varken på delarna som fiskas upp ur vattnet eller på någon av alla bilder från vrakplatsen.

Tycker man borde sett iallafall en tillstymmelse av fallskärm isåfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in