2019-07-15, 16:38
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Vittnen har uppgivit att dom tittat upp när dom hört motorn rusa. Dessutom säger räddningsmanskapet på plats att man bärgat flygplansdelar från flodens botten. Vad var det för en sån tung flygplansdel, så tung att den sjönk till botten?

Det låter otroligt men jag börjar omedelbart associera till flygplansmotorn när jag lägger ihop båda dessa saker. Jag vet att jag skenar iväg nu men vad ska man tro? Ett märkligt faktum som bara dök upp när jag började skriva det här är att en så pass tung del att den sjönk landade i vattnet medan själva planet störtade på land.

En logisk slutsats av dessa tre fakta tillsammans säger att något fick motorn att rusa därefter dalade något tungt ner i vattnet. Först därefter började flygmaskinen spinnande att ta sej ner till nedslagsplatsen på land. Efter motorrusningen och förlorad del fortsatte planet en bit i sin färdriktning av bara farten innan det störtade. Var det propellern som dykarna hittade på botten?

En fågelkollision + materialutmattning kan ha slagit ut propellern. Men vilka fåglar håller till på 4 km:s höjd?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?artikel=6995518

Vid presskonferensen sa man att motorn fortfarande gick när räddningsmanskapet kom fram.
Citera
2019-07-15, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
På ett sätt tror jag att det kan vara en vådautlösning, eftersom det ligger så nära till hands. Det är sällsynt med flygolyckor av det här slaget. När det inträffar, och man vet att man haft bagaget fyllt med dynamit, så går tankarna gärna till att det har varit någon inblandning.

Men sen är det som du säger, om det är en vådautlösning så borde minst en hoppare ha kommit ur planet, antingen med eller utan vilje. Dras skärmen ut så åker hopparen med, om man inte är väldigt snabb på att koppla loss skärmen. Man får heller inte intryck av att det hänger någon skärm eller liknande på utsidan av planet på filmerna.
Det jag funderar på ät om skärmen har hakat i dörren så att den har stängts. Sedan blir det ganska svårt att öppna den i så fall.
Citera
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papaemeritusIII
Mest troligen nära familj som bytt av respekt för personen, kolla bara på kommentarerna under bilden. *rj*n *s*kss*n är mest troligen en av dom också
Nej. Hans anhöriga skriver ju "förstår att det var dina vänner" och de beklagar sig.

Varför är det så jävla mycket troll i den här tråden?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vid presskonferensen sa man att motorn fortfarande gick när räddningsmanskapet kom fram.

Men det stämmer NATURLIGTVIS inte.
Citera
2019-07-15, 16:40
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Då förstår jag inte hur dom utanför omkom, dom hade ju fallskärm för bövelen.

Jag ser att det flyger konstiga uppgifter härinne. Om de nu hade rätt så sa en ur räddningsmanskapet i går att alla 9 hade följt med i planet ända tills det slog i backen.
Senast redigerad av Starback 2019-07-15 kl. 16:43.
Citera
2019-07-15, 16:41
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:

Dom kan ju ha kastats ut vid nedslaget
Citera
2019-07-15, 16:41
Medlem
Citat:

Om du inte är smartare så låt bli att skriva..
Dom föll troligen ur i kraschen.
Citera
2019-07-15, 16:42
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

Jag antar att man hört motorn rusa på grund av att piloten försökt rädda situationen genom att gasa upp den ordentligt för att få lyftkraft eller är det av nån annan anledning motorn rusat?
Citera
Medlem
K.Blomkvists avatar
Jag har följt denna tråden hyfsat bra hittills. Men jag har säkert missat en del.
De där 2 filmer som är tagna (Aftonbladet), där hör man tydligt en jetmotor i bakgrunden.

Jag har provat Flightradar men jag kan tyvärr inte få den att backa i tiden.
Men däremot på Swedavia kan man se vem som landade och startade.

https://www.swedavia.se/umea/ankomster/#/2019-07-14

Stockholm BMA
TF282 BRA
Tid 14:05
Status
Landat 14:05

Stockholm ARN
SK034 SCANDINAVIAN SAS
EY7524
LH6241
OS7544
TK8242
Tid 14:15
Status
Landat 14:34

Kan de ha råkat ut för turbulens?
Citera
Medlem
Citat:

Nu verkar det som att jag har missförstått din fråga. När planet störtade så var samtliga inne i planet. Sedan när den kraschade låg vissa av kropparna utanför planet och andra inne.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

De var inte fastspända. När planet slog i marken och gick sönder ännu mer, så flög kroppar ut ur det. Det händer samma sak med passagerare som inte är fastspända i bilar. De kan flyga ut vid en krock.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Jag ser att det flyger konstiga uppgifter härinne. Om de nu hade rätt så sa en iur räddningsmanskapet i går att alla 9 hade följt med i planet ända tills det slog i backen.

precis, men i samband med kraschen gick planet sönder och kroppar kan ha hamnat utanför? Därför man hittat kroppar i planet och vid sidan gissningsvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in