2019-07-15, 15:56
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashybits
Örj@n Is@ksson är troligen en av de avlidna.
Stämmer inte, jag hitta hans facebook och han verkar vara vid liv.
Citera
2019-07-15, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashybits
Örj@n Is@ksson är troligen en av de avlidna.
Eller inte. Han har ju bytt bild på fb.
Citera
2019-07-15, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
och om då denna dörr börjat fladdra vid öppning och nu bultarna satt pissigt kan alltså skjutdörren slutligen ha slitits loss av vindraget och då ränt in i stabben, med påföljd att kärran kom i spinn så att ena vingen slutligen slets av.

Det var också min första tanke. FOD på horisontella stabben och därefter gick vingen. Inte för att det spelar någon roll. Alla är ändå tragiskt nog döda.
Citera
2019-07-15, 15:59
Medlem
duden83s avatar
ingen aning om din teori stämmer.
men verkar inte helt omöjlig iallafall. (och en ny teroi, inte som många andra här som upprepar samma teorier och frågor som redan ställts och bevsvarats innan i tråden).

Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Finns det några hoppare i tråden från denna klubb, har tre fråga:

1: Ska verkligen bultarna som håller skjutdörren på plats sitta så pissigt ?
Bild: https://imgur.com/a/4acg3BY

2: Även lite småbulor ovanför skjutdörren - är detta normalt ? (se bilden ovan)

3: Vänster flap verkar påvisa skada, har kärran fått några smällar i hangaren ?
https://imgur.com/a/Fb9liBu

(klicka på bilderna så förstoras dom upp)

Bilderna från juni i år, skjutdörren är på vänster sida i färdriktning och dras mot vinden vid öppning.
När jag såg bilderna här på saknad stabb och ena vinge trodde jag att dom smällt med något däruppe, men om det nu var 9 pers i planet har dom väl tangerat viktgränsen ? Då bör alltså golvet varit utsatt för hög belastning vilket kan ha medfört att styrskenan till skjutdörren glappat lite extra, och om då denna dörr börjat fladdra vid öppning och nu bultarna satt pissigt kan alltså skjutdörren slutligen ha slitits loss av vindraget och då ränt in i stabben, med påföljd att kärran kom i spinn så att ena vingen slutligen slets av.

Om min amatörmässiga teori stämmer bör man då ganska snart hitta skjutdörren väl skild från vraket och nedslagsplatsen.

Mina kondoleanser till de efterlevande och vänner till de omkomna.
Citera
2019-07-15, 15:59
Medlem
Om man granskar datat, ser jag avvikelser kring 14:00 (+- några sekunder), 7 minuter innan det fatala.
Mätfel, eller problem redan då? ZeroG i väntläge?
Citera
2019-07-15, 16:01
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Jag vet från en annan tråd att du har flugit

Har du länk till metadata?

Det finns nog inte, sök själv på webtrack(jag har postat länk innan

Citat:
Frågan kvarstår - varför gör piloten en tvär sväng om han är redo för fällning? Har någon fallskärmshoppare hoppat ut och fastnat i stabilisatorn?

Tex desorientering, p.ga att man är inne i moln eller nära, och blir lurad av molnformationer om vad som är nedåt.

Citat:
Överfarten inträffar endast om själva flygplanet är snabb, som inte i det här fallet, där Marschfart=222 km/h. Och vi vet inte alls om motorn fungerade, de första vittnen sa att flygplanet föll ljudlöst.
Att i ett flygplan bröts delar av beror på en dålig konstruktion. Ingen kräver att ett sådant flygplan ska utföra flygkonst men att hamna i spinn måste det klara av utan att falla sönder.

Här är du ute på en rejäl cykeltur. Med i storleksordningen 60 grader nos ned (som vi räknat fram av webtrackdata/FR24-data) hamnar alla flygplan utom stridsflygplan ganska fort i en fart som är över max tillåten, oavsett om de ser ut som en guldfisk eller något annat. Vi vet att flera vittnen hört motorn övervarva, tex Aldo här i tråden. Han har bekräftat likheten med en annan olycka där ett flygplansljud hörs när maskinen får överfart och bryts itu.

Alla flygplan, kan brytas sönder om de hamnar utanför den godkända envelopen, alla.
Citera
2019-07-15, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inam
Eller inte. Han har ju bytt bild på fb.
Mest troligen nära familj som bytt av respekt för personen, kolla bara på kommentarerna under bilden. *rj*n *s*kss*n är mest troligen en av dom också
Citera
2019-07-15, 16:03
Medlem
Om det vore vajern till stabben som va skadad så borde väll piloten märkt något innan den går av helt typ planet agerar annorlunda än normalt "då borde väll rimmligen piloten informerat tornet om tekniska problem vilket vi inte hört dom göra "eller märker man inte något är fel på vajern innan den brister helt.
Citera
2019-07-15, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I och för sig var det där väl inte "kommersiell" luftfart. Det var väl klubbens eget plan, specialdesignat just för fallskärmshoppning?

Den stod väl reggad på ett AB? Sen så erbjuds tandemhopp för allmänheten också.
Citera
2019-07-15, 16:06
Medlem
duden83s avatar
en fråga till någon som är pilot:
kan vingen på normalfungerande plan av denna typ gå av om det blir för skarpa svängar med fullastat plan?
d.v.s. om planet störtdyker t.ex.?
eller är det byggt för att klara av störtdykningar och extremt skarpa svängar?

det jag funderar på är om det måste till en kollision eller skada eller dylikt för att tappa vingen.
eller om bara extrema manövrer i sig kan få planet att tappa vingen.
känns spontant som det borde vara överdimensionerat så det klarar rätt skarpa svängar. men vad vet jag..
Citera
2019-07-15, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
en fråga till någon som är pilot:
kan vingen på normalfungerande plan av denna typ gå av om det blir för skarpa svängar med fullastat plan?
d.v.s. om planet störtdyker t.ex.?
eller är det byggt för att klara av störtdykningar och extremt skarpa svängar?

det jag funderar på är om det måste till en kollision eller skada eller dylikt för att tappa vingen.
eller om bara extrema manövrer i sig kan få planet att tappa vingen.
känns spontant som det borde vara överdimensionerat så det klarar rätt skarpa svängar. men vad vet jag..

För mycket positiva G (eller negativa) kan knäcka en vinge ja. Flygplansmoddellerna brukar ha max G specat. Dock långt under den teoretiska bristningsgränsen
Citera
2019-07-15, 16:12
Medlem
Starbacks avatar
Vittnen har uppgivit att dom tittat upp när dom hört motorn rusa. Dessutom säger räddningsmanskapet på plats att man bärgat flygplansdelar från flodens botten. Vad var det för en sån tung flygplansdel, så tung att den sjönk till botten?

Det låter otroligt men jag börjar omedelbart associera till flygplansmotorn när jag lägger ihop båda dessa saker. Jag vet att jag skenar iväg nu men vad ska man tro? Ett märkligt faktum som bara dök upp när jag började skriva det här är att en så pass tung del att den sjönk landade i vattnet medan själva planet störtade på land.

En logisk slutsats av dessa tre fakta tillsammans säger att något fick motorn att rusa därefter dalade något tungt ner i vattnet. Först därefter började flygmaskinen spinnande att ta sej ner till nedslagsplatsen på land. Efter motorrusningen och förlorad del fortsatte planet en bit i sin färdriktning av bara farten innan det störtade. Var det propellern som dykarna hittade på botten?

En fågelkollision + materialutmattning kan ha slagit ut propellern. Men vilka fåglar håller till på 4 km:s höjd?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?artikel=6995518
Senast redigerad av Starback 2019-07-15 kl. 16:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in