2019-06-10, 00:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Minssc
Det lät ju bra ialf. Så då kan jag ju undvika att ta med det i formuläret? Finns det någon chans att dom skulle kunna få reda på det förutom att man tabbar sig och råkar nämna det? Hur annars skulle dom kunna ta bort en ifall dom som dom säger har ljugit?

Dom lär inte märka det om du skiter i att säga det nej, dock lär dom märka att du är vek psykiskt när du skall leverera, så då blir du inte långvarig iaf.
Citera
2019-06-10, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Dom lär inte märka det om du skiter i att säga det nej, dock lär dom märka att du är vek psykiskt när du skall leverera, så då blir du inte långvarig iaf.

Tur att du är polis och inte läkare. Depression har inget med ett svagt psyke att göra.
Citera
2019-06-10, 11:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sparljuset
Tur att du är polis och inte läkare. Depression har inget med ett svagt psyke att göra.

Nähä, säger du det.

Skitsamma, söker man PHS ska man INTE ha psykiska besvär.

Lär bli tungt att klara polisyrket för dig grabben.
Citera
2019-06-10, 12:01
Medlem
Citat:
Nähä, säger du det.

Att tidigare ha haft en depression och blivit färdigbehandlad för det, är inte samma sak som att ha pågående psykiska besvär.
Däremot säger chefspsykologen på rekryteringsmyndigheten att man gärna ser att det var minst 2år sedan man var färdigbehandlad innan man söker till skolan.

Personligen tror jag att (nästan) alla erfarenheter är tillgångar inom polisen, någon som tidigare haft depression har en bättre förståelse när de träffar personer inom yrket med samma problem. Något som du verkar sakna erfarenhet av.
Tycker det är tråkigt att se vad du skriver med tanke på att du är polis. Du bör ju ha träffat ett flertal personer som inte mår bra.

Du vet ingenting om att "grabben" kommer tycka att yrket blir tungt pga tidigare dep. Det kan snarare stärka honom i hans roll som polis.
Citera
2019-06-10, 12:20
Bannlyst
Citat:
Att tidigare ha haft en depression och blivit färdigbehandlad för det, är inte samma sak som att ha pågående psykiska besvär.
Däremot säger chefspsykologen på rekryteringsmyndigheten att man gärna ser att det var minst 2år sedan man var färdigbehandlad innan man söker till skolan.

Och varför bör man ha varit besvärsfri i två år tror du?

Citat:
Personligen tror jag att (nästan) alla erfarenheter är tillgångar inom polisen, någon som tidigare haft depression har en bättre förståelse när de träffar personer inom yrket med samma problem. Något som du verkar sakna erfarenhet av.
Tycker det är tråkigt att se vad du skriver med tanke på att du är polis. Du bör ju ha träffat ett flertal personer som inte mår bra.

Jag har träffat flertalet personer med en massa olika "erfarenheter", därför vet jag också vilka erfarenheter som är lämpliga, och vilka som inte är det.

Men du kanske tycker att missbruk är en bra erfarenhet också? Då vet man ju hur en heroinist, amfetaminist eller haschtomte " tänker"

Citat:
Du vet ingenting om att "grabben" kommer tycka att yrket blir tungt pga tidigare dep. Det kan snarare stärka honom i hans roll som polis.

Nä det är sant, vad vet jag. Har ju bara jobbat med detta en massa år, liksom många av mina kollegor, dom som vet allra minst om detta är ju såklart vi
Citera
2019-06-10, 13:37
Medlem
Citat:
Och varför bör man ha varit besvärsfri i två år tror du?

Jag har träffat flertalet personer med en massa olika "erfarenheter", därför vet jag också vilka erfarenheter som är lämpliga, och vilka som inte är det.

Men du kanske tycker att missbruk är en bra erfarenhet också? Då vet man ju hur en heroinist, amfetaminist eller haschtomte " tänker"

Nä det är sant, vad vet jag. Har ju bara jobbat med detta en massa år, liksom många av mina kollegor, dom som vet allra minst om detta är ju såklart vi

Så man vet att det inte är återkommande förmodligen. Jag tror rekryteringsmnd har bättre koll på detta än vi.
Men att folk som varit nedstämda eller deprimerade inte ska få möjligheten att söka polis är befängt. Jag tror inte vi skulle få så många sökande då. Många har gått igenom tuffa saker i sina liv, endel har haft skyddsnät och vett att söka hjälp för det, andra inte. Det är inget konstigt i det.
Släpp macho inställningen, tycker personligen inte det hör hemma i en modern poliskår.

Missbruk är en annan femma. Personligen tror jag återfallsrisken är för stor i yrket då man ofta träffar på narkotika.
Citera
2019-06-10, 14:02
Medlem
Citat:
Nähä, säger du det.

Jag tror helt ärligt inte riktigt att du vet vad du talar om. Jag vet många som öppet talat om sin depression på psykologsamtalet och klarat det. Vem som helst kan drabbas av depression vid olika tillfällen i livet. Det är högst mänskligt.
Citera
2019-06-10, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minssc
Det lät ju bra ialf. Så då kan jag ju undvika att ta med det i formuläret? Finns det någon chans att dom skulle kunna få reda på det förutom att man tabbar sig och råkar nämna det? Hur annars skulle dom kunna ta bort en ifall dom som dom säger har ljugit?

Det är alltid bäst att vara ärlig. Bättre att du märker att du inte passar som polis nu än om några år när du har studieskulder och en oanvändbar utbildning i bagaget.
Citera
2019-06-10, 14:43
Bannlyst
Citat:
Så man vet att det inte är återkommande förmodligen. Jag tror rekryteringsmnd har bättre koll på detta än vi.
Men att folk som varit nedstämda eller deprimerade inte ska få möjligheten att söka polis är befängt. Jag tror inte vi skulle få så många sökande då. Många har gått igenom tuffa saker i sina liv, endel har haft skyddsnät och vett att söka hjälp för det, andra inte. Det är inget konstigt i det.
Släpp macho inställningen, tycker personligen inte det hör hemma i en modern poliskår.

Missbruk är en annan femma. Personligen tror jag återfallsrisken är för stor i yrket då man ofta träffar på narkotika.

Släpp kuratorsköret och låt soc kärringarna sköta den biten, det funkar kanske i termin 1 på PHS, men för eller senare är det DU som skall leverera, och då gör du bäst i att tänka om. Enklast om du gör det på en gång

Jag säger inte att man alltid och hela tiden måste ha varit fri från besvär, men har man en gång varit i så dåligt skick psykiskt att man inte tex klarat torka sig i röven under långa perioder, då ska man fråga sig mer än en gång om det är polis man bör bli. Fråga dig själv varför du ställer frågan här huruvida du kan mörka sin tidigare sjukdomsbild
Citera
2019-06-10, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stenkvasten
Jag tror helt ärligt inte riktigt att du vet vad du talar om. Jag vet många som öppet talat om sin depression på psykologsamtalet och klarat det. Vem som helst kan drabbas av depression vid olika tillfällen i livet. Det är högst mänskligt.

Ok. Grattis till dom

Jag vet många som har haft fina högskoleutbildningar, som säkerligen fått psykolog att klappa händerna av hänförelse, men lik förbannat har dom inte klarat att leverera då det gäller. Ofta klarar dom inte praktiken, eller så förpassas dom till någon utredare tjänst, eller "ansvarig" i repan.. Eller på "stöd och service".
Citera
2019-06-10, 20:01
Medlem
Citat:

Skulle inte säga att jag är vek psykiskt direkt. Det var x antal år sedan jag tog lite tabletter under en kort period för depression men inget som är aktuellt nu. Jag var bara orolig att det skulle komma fram på något sett då det knappast har något med min nuvarande mående Det står såhär på rekryteringsmyndigheten tex:

"Hur vet ni att jag inte hittat på svar?

- Vi har all anledning att tro att alla svarar sanningsenligt på frågorna. Du tjänar inget på att överdriva din förmåga eller försöka undanhålla skador, sjukdomar eller annat som kan påverka dina förutsättningar att genomföra utbildningen. Det kommer ändå fram i nästa steg i uttagningsprocessen. "

Om dom inte kan får tag i mina tidigare journaler, så kan dom ju knappast få reda på det?
Senast redigerad av Minssc 2019-06-10 kl. 20:20.
Citera
2019-06-10, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenkvasten
Det är alltid bäst att vara ärlig. Bättre att du märker att du inte passar som polis nu än om några år när du har studieskulder och en oanvändbar utbildning i bagaget.

Du har kanske rätt. Jag får ta det på intervjun isåfall, för det finns bara "ja" och "nej" på frågorna i formuläret. Man hade ju velat förklara vad det var för isåfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in