2017-12-15, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsproblem
Vad tråkigt att höra!

Nu minns jag inte vad som stod när man svarade på webbformuläret men jag kommer ihåg att en rad olika sjukdomar fanns med, men stod det något om att man kunde ha med sig ett läkarintyg på att sjukdomen inte påverkar dig i vardagen? Tycker att det är lite lustigt att sjukdomen ska inverka på om du kan bli polis, men jag förstår att det inte är så bra om man stora problem med sina händer/fötter eller om man har psoriaisartrit (ledsjukdom).

Sök igen och lycka till!

Nej, det stod inget om att jag kunde komplettera med ett läkarintyg. Jag har full förståelse för dem som lider av större problem på grund av sjukdomen, själv har jag knappt märkt av den på de 17 år jag haft den.
Tack
Citera
2017-12-15, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caho88
Ringt dem idag och det var endast min psoriasis som låg till grund för deras beslut, allt annat var grönt. Även fått det på mail så att jag har det på pränt.
Och nej, jag svarade inte nej på dem frågorna. Mitt psyke är "normalt"
Har även fått veta att tidigare som ifrågasatt detta fått svar att lindrig psoriasis inte skulle påverka utbildningen, och att om man hade lindrig skulle man svara nej. Kan ju tänka att de behöver en tilläggsfråga på den. Känns förvisso märkligt att man inte ska vara ärlig...

Om så är fallet tycker jag att det är otroligt klantigt att RM formulerar sig så dåligt när det skriks efter poliser. Trots det är det märkligt att de inte lyckas fylla alla platser trots flera tusen ansökningar.
Citera
2017-12-15, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrischuck
Om så är fallet tycker jag att det är otroligt klantigt att RM formulerar sig så dåligt när det skriks efter poliser. Trots det är det märkligt att de inte lyckas fylla alla platser trots flera tusen ansökningar.

Lite det som är min poäng.. Om jag faller bort på något som jag själv tycker är helt befängt, tänk då så många andra som fallit bort på grund av liknande anledningar..

Skrämmande.
Citera
2017-12-15, 14:02
Medlem
Är det någon som har koll på hur det funkar när man tackar nej till platsen?

Vill verkligen detta men kan inte flytta på mig just nu så behöver en distansplats :-(

Har ansökt inför även denna omgång. Kan jag fortfarande falla bort på meritvärde i det första skedet trots att jag klarat alla tester och blivit erbjuden en plats?

RM säger ju olika saker beroende på vem man pratar med känns det som.

Någon som har erfarenhet eller kunskap ang. detta?
Citera
2017-12-15, 15:48
Medlem
Citat:
Hej på er!
Fick hem ett brev från Rekryteringsmyndigheten igår om att jag inte var uttagen för tester till våren.
Ringde dem idag för att få anledningen och då var det på grund av att jag har psoriasis.

Tjej, ok fysik, meritvärde 18, laglig upp till tänderna..
Känns skrämmande att man blir bortgallrad på grund av något man själv knappt märker av.
Tänker på alla de andra bra människor som ej fått chansen.

När jag pratade med dem idag så sa han att det enda han kunde se var att jag hade svarat att jag hade psoriasis, allt annat såg grönt ut. Tolkade dem som att de tyckte att jag skulle ljuga vid nästa antagning och svara nej på frågan, och sedan ha med mig ett läkarintyg på att sjukdomen inte påverkar mig i det vardagliga livet.

Känns surt att man blir nekad denna gången på grund av detta. De kunde ju bett mig ha med mig läkarintyg till testerna om de ändå kommer vilja kalla mig nästa gång.

Men så att ni är beredda på att ni som sökt HT -18, de negativa kommer ut redan nu.
Lycka till alla ni andra!

Jag har också sökt med start aug-18, bra att veta att dom redan nu är igång och gallrar!
Hur gammal är di då? Vet att dom går mycket på ålder.
Lycka till nästa gång!
Citera
2017-12-15, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiho1567
Jag har också sökt med start aug-18, bra att veta att dom redan nu är igång och gallrar!
Lycka till nästa gång!

Ålder tror jag spelar mindre roll i webbansökningen, snarare kan det vara till fördel hos psykologen med lite livserfarenhet. Känner till att det är flertalet unga (runt 20 år) som studerar till polis idag. Själv kan jag tycka att yrket kräver lite mera livserfarenhet än vad en 20-åring har. Dock kan en 20-åring mycket väl vara lika, om inte mer mogen än en 30-åring.
Citera
2017-12-15, 17:37
Medlem
Jag kom in på Södertörn. Ville ha distans. Fick mitt förstahandsval på aspiranten nere i Götet.

Hur ser schemat ut? Läste att någon skrev tidigare i tråden om det. Men kan någon skriva på ett ungefär hur dagarna ser ut? Hur stora är basgrupperna? Gör man saker i storklass eller i basgrupperna? Är skolan ens bra? Tacksam för all info!
Citera
2017-12-15, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiho1567
Lycka till nästa gång!

Jag är 27 👍
Citera
2017-12-15, 20:07
Medlem
Citat:
Jag har ringt, fått det bekräftat men inte mer än så.
Har mailat och bett dem redogöra varför detta skulle vara ett hinder för mig, men ännu inte fått svar.

Hur som haver är det kört för denna gången.. Just nu känner man sig inte särskilt taggad att försöka igen, men jag vill det fortfarande lika mycket. Känner mig bara så otroligt kränkt..
Svårt att tro det beror på din psoreasis. RM kan bekräfta vad du svarat i formuläret, men får inte berätta om anledning till beslutet.
Citera
2017-12-15, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopper
Jag kom in på Södertörn. Ville ha distans. Fick mitt förstahandsval på aspiranten nere i Götet.

Hur ser schemat ut? Läste att någon skrev tidigare i tråden om det. Men kan någon skriva på ett ungefär hur dagarna ser ut? Hur stora är basgrupperna? Gör man saker i storklass eller i basgrupperna? Är skolan ens bra? Tacksam för all info!
Klassern är ca 24 st, grupper om 6 st.
Schemat ser olika ut varje dag/varje vecka. Allt från en föreläsning på 2h till heldagar. Förra veckan hade vi något varje dag, men vissa dagar bara en lektion.
Skolan är bra, polislärarna är fantastiska!
Citera
2017-12-15, 22:49
Medlem
Någon mer än caho88 som har blivit bortgallrad redan nu av RM?
Citera
2017-12-15, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ButterPopcorn
Klassern är ca 24 st, grupper om 6 st.
Schemat ser olika ut varje dag/varje vecka. Allt från en föreläsning på 2h till heldagar. Förra veckan hade vi något varje dag, men vissa dagar bara en lektion.
Skolan är bra, polislärarna är fantastiska!
Jag tackar och bockar för att du tog dig tid! Campus kanske inte är helt galet ändå. Ska ringa RM och kolla alternativen! Tack 👍🏻
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in