2009-08-03, 11:25
Medlem
Styrbjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bungie
Pliktverket skickade ut sina kallelser idag som tidigast. Går man inte vidare får man ett brev med texten "Du är inte tillräckligt konkurrenskraftig". Så jag rekommenderar dig att titta en gång till.

Jag fick ett positivt svar för övrigt.

Nix, ingen nu heller. Jag antar att dom på internet kommer samtidigt iaf.
Som sagt, det var väntat, men tråkigt ändå.

Kul att du gick vidare iaf, lycka till på pliktverket.
Citera
2009-08-04, 01:13
Medlem
Polisrekryteringen/-högskolan

Idag fick jag det länge efterlängtade mailet från polisrekryteringen att jag var kallad till vidare tester på pliktverket, d.v.s psykologtester, något sorts intelligenstest samt samtal med två poliser.
Min fråga är alltså vad jag kan vänta mig utifrån dessa samtal.
Vilka typer av frågor kommer jag få, hur kommer dessa dagar vara upplagda och liknande.
Vore kul att få höra från någon som har varit där, både de som tagit sig vidare och de som fortfarande försöker.
Ska tilläggas att det är fjärde gången jag söker men första gången jag kommer såhär långt ;D
Citera
2009-08-04, 01:49
Medlem
skalizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maestarn
Idag fick jag det länge efterlängtade mailet från polisrekryteringen att jag var kallad till vidare tester på pliktverket, d.v.s psykologtester, något sorts intelligenstest samt samtal med två poliser.
Min fråga är alltså vad jag kan vänta mig utifrån dessa samtal.
Vilka typer av frågor kommer jag få, hur kommer dessa dagar vara upplagda och liknande.
Vore kul att få höra från någon som har varit där, både de som tagit sig vidare och de som fortfarande försöker.
Ska tilläggas att det är fjärde gången jag söker men första gången jag kommer såhär långt ;D

Du får sitta i ett litet rum med två poliser i en timma som grillar dig med frågor om allt möjligt. Dom frågar typ om vilka brott du har begått och hur du förklarar det. Man kan få scenarion också, typ vad man skulle göra i olika situationer. Dom försöker dra ur dig dina åsikter och fördomar kan man nog sammanfatta det som. Så upplevde jag det iaf

Största delen av tiden går dock ut på att göra läkarundersökningar och framförallt att vänta mellan alla olika testmoment, ta med ipoden!
Citera
2009-08-04, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skaliz
Du får sitta i ett litet rum med två poliser i en timma som grillar dig med frågor om allt möjligt. Dom frågar typ om vilka brott du har begått och hur du förklarar det. Man kan få scenarion också, typ vad man skulle göra i olika situationer. Dom försöker dra ur dig dina åsikter och fördomar kan man nog sammanfatta det som. Så upplevde jag det iaf

Största delen av tiden går dock ut på att göra läkarundersökningar och framförallt att vänta mellan alla olika testmoment, ta med ipoden!

Sitter just och beställer en skinande ny iphone ;D
Mm, lär ju bli nån fråga om när jag blev av med körkortet då, fast det var ju ett tag sen nu, så man har ju hunnit lugna sig sen man var 18.

Hur gick det förresten skaliz, kom du in?
Citera
2009-08-04, 02:07
Medlem
skalizs avatar
Citat:
Sitter just och beställer en skinande ny iphone ;D
Mm, lär ju bli nån fråga om när jag blev av med körkortet då, fast det var ju ett tag sen nu, så man har ju hunnit lugna sig sen man var 18.

Hur gick det förresten skaliz, kom du in?

Mm jag kom in som reserv men tackade nej, var ett par år sen nu. Kom på att jag hellre ville plugga nåt annat.
Citera
2009-08-04, 09:17
Medlem
Bungies avatar
Det finns en tråd om PHS:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=654175
Citera
2009-08-04, 14:46
Medlem
Ytterligare en tanke som kom upp under dagen.
Vad jag har förstå så kallas de cirka 900 personer till denna omgång på pliktverket, ca 300 kommer in, 600 blir kvar.
Och de som varit till pliktverket de två senaste omgångarna behöver inte gå igenom alla tester igen utan konkurrerar med sina gamla resultat.

Innbär det då alltså att jag konkurrerar med 900 + 600 + 600 = 2100 personer till 300 platser?
Citera
2009-08-04, 23:21
Medlem
Bungies avatar
Citat:
Ytterligare en tanke som kom upp under dagen.
Vad jag har förstå så kallas de cirka 900 personer till denna omgång på pliktverket, ca 300 kommer in, 600 blir kvar.
Och de som varit till pliktverket de två senaste omgångarna behöver inte gå igenom alla tester igen utan konkurrerar med sina gamla resultat.

Innbär det då alltså att jag konkurrerar med 900 + 600 + 600 = 2100 personer till 300 platser?

Ser inte bättre ut. Så gissa hur långt ner i högen man hamnar om man inte lyckas komma in direkt...

Mig veterligen så har ingen jag samtalat med som läst eller läser på PHS kommit in som passiv sökare.
Citera
2009-08-04, 23:23
Medlem
sweepdawgs avatar
Får lag inflika med en fråga; Hur lätt/svårt är det att avancera inom polisen? Måste man göra sina hundår på varje position för att höjas eller kan man snabbt hoppa upp om man har talangen och ambitionerna osvosovs.
Citera
2009-08-05, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Det finns andra jobb än polis här i världen, eller hur ?
Jag menar att de uniformskåta unga pojkarna med 4mm stubb på huvet inte alltid är de mest lämpade att tilldelas laglig rätt (och skyldighet) att bruka våld mot civila. Jag tror de svalt intresserade, som inte är besatta av polis-statusen som sådan är mer lämpade. Intresset och engagementet växer med uppgiften, när man kommer in i yrket. Någon som söker 5 ggr i rad skulle jag gissa har något slags problem som personen behöver diskutera med en professionell terapeut.

Lite kul att jag då bara är inne på min fjärde sökomgång
Dock första gången jag ska ner till pliktverket.
Citera
2009-08-05, 00:13
Bannlyst
Citat:
Lite kul att jag då bara är inne på min fjärde sökomgång
Dock första gången jag ska ner till pliktverket.

Mönstring likt lumpen ?
Citera
2009-08-05, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Mönstring likt lumpen ?

njao, ett databaserat intelligenstest, antagligen nånting liknande som i mönstringen, samtal med psykolog samt två poliser och avslutningsvis en uppsatsskrivning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in