Citat:
Ursprungligen postat av
gurkmejja112
Ett inlägg till alla som är nervösa inför testerna
Har nyligen gjort testerna. Jag gjorde UNIQ, personlighetstest och det medicinska testet dag 1. Psykologen, drogprov och säkerhetsprövning dag 2.
Vi var ca 15-20 st från start och efter UNIQ var vi 6-7. Alla klarade personlighetstestet som jag förstod det och alla utom 1 klarade medicinska testerna. Tror vi var 3 som klarade allt, lite oklart då testerna gjordes beroende på hur snabbt man var färdig.
Lite upplevelser och tips till er som är nervösa inför UNIQ, fys och Psykologen:
UNIQ: Ta din tid men stanna inte för länge. Stressa inte upp dig, jag gick ut och hämtade kaffe och pissade under tiden. TID FINNS. Frågorna i början på varje del är enkla. Sätter du dom får du typ en 3a.
Talserier: Skriv upp på papper och försök se samband som någon tidigare skrivit
Motsatsord: Tänk logiskt. Svårt att träna på. Bara att lita på det man kan. arg - glad.
Analogi: Tänk en extra gång: Bil - Garage = Patient - Sjukhus, inte Sjuksköterska - Sjukhus.
Följa instruktioner: LÄS NOGA och till punkt. Exempel: Är Stockholm större än Göteborg, och 5 x 2 är mindre än 10, klicka på Göteborg. Annars klicka på Stockholm. Desto längre in i testet desto krångligare fråga.
Fylla kvadrat med saknad del: Vänd och vrid på den saknade delen i huvudet. Du kan även vända biten i huvudet och rita upp på pappret så ser du ganska tydligt om den passar.
Vika figurer: Som någon nämnt tidigare. Gör några kubtester innan men snöa inte in dig för mycket. Tänk vart kommer den här kanten när figuren vecklas ut. Kan vara allt från kuber till trekanter och andra figurer.
Personlighetstest
Vad ska jag säga? Fyll i det som stämmer in på dig. Som folk sagt tidigare dyker samma fråga upp fler gånger men vinklat åt ett annat håll för att se att du svarar liknande.
Isokai:
Jag väger ca 70kg ca 175cm lång. Är ingen absolut ingen gymnisse och har inte tränat NÅGOT nu i inför prövningen då jag har varit sjuk till och från hela vintern. Kände mig riktigt riktigt svag i kroppen. Drog en 7a. Skulle tippa på att jag kanske marklyfter max 100kg. Alla klarar detta om man har någorlunda koll på sin kropp och inte har varit tokslö hela livet. Ta bara i allt du har, ge dig fan på det och slit i skiten. Visa lite vilja. Har du inte vilja i dig så har du antagligen ingenting på testerna att göra.
Cykeln:
Har bra grundkondition så detta var inga problem men allvarligt, har man en uns av jävlaranamma i sig så är en femma inget problem. En som prövade med mig gav upp utan att göra ett knyst ifrån sig. Hallå? KÄMPA vafan! du klarar detta LÄTT även om det kanske kan vara lite tungt för vissa.
Psykologen
Tänk på vad du kan bli bättre på och vad du är bra på, varför du vill bli polis, vad du hade gjort i olika situationer? hur upplever folk dig? Vad tänker du om att använda vapen som polis? Får en polis se ut hur som helst?, Har du haft jobbiga perioder i livet? vad gör dig arg? Rannsaka dig själv som andra skrivit. Svara inte alltid snabbt, tänk efter ibland, vissa frågor kräver lite eftertanke. FRÅGA om du inte riktigt förstår. Vi satt en timme och psykologen följde sitt dokument och gjorde anteckningar. Det är såklart svårt att förbereda sig alldeles för mycket då du är som du är som person.
Drogtest
Som att blåsa upp en ballong. Knarkar du inte kan du vara lugn.
Säkerhetsintervju
Sitta och fylla i ett dokument med en polis. Har du tagit droger? Är någon i din familj dömd för något? Är du dömd? Är dina vänner dömda? Tar någon av dina vänner droger? Får vi göra en sökning på dig? Vad gör du på fritiden? Hur ser din familj ut? Hur ofta dricker du alkohol?
Kan även tillägga att något av det som jag upplevde som jobbigast var all väntan mellan testerna. Dag 1 var vi flera som fick vänta från kl 10:00 till 11:30 utan att göra någonting för att sedan få reda på att vi ska äta lunch och vara tillbaka 12:30. Det tär på en att sitta där och inte veta när man får göra nästa del. Fick även sitta minst 30 min efter psykologen och bara vänta på mitt svar och under den tiden ramlade 2-3 bort på just psykologen. Tycker även det är lite lustigt att man får reda på UNIQ när psykologsamtalet är slut, nu visste jag att man var godkänd om man fick göra personlighetstestet men vissa fattade inte att vi klarat detta genom att göra personlighetstestet.
Hoppas detta hjälper och lugnar någon av er. Bara att fråga om något är oklart.
Stort tack för bra analys av allting.
Har gjort många olika IQ tester under senaste månaden och ligger i princip i alla tester på 110-112 IQ . Lite över normalbegåvad. Tror du det räcker för att klara testerna som du gjorde?
Cyklingen är jag mest orolig för då jag styrketränar mycket men konditionen är skit. Har dock en jävla anamma när det väl gäller, och tror jag klarar mig på det. Väger för stunden 103kg .
En annan sak är om dom frågar om man haft könssjukdomar eller liknande? Om man nekar det , kan dom sedan kolla upp vad man fått utskrivet eller dylikt från apotek osv? Jag hade en kort period en könssjukdom som jag behandlade och försvann men dök sedan upp igen och jag gjorde en till behandling och inte haft besvär sedan dess. Är alltså fri idag från det.Ska man bara vara ärlig och säga som det är ?
Sedan har jag astma och glutenallergi. Är det något jag kan falla på? Min astma är i princip obefintlig nu för tiden , använder enbart en medicin om jag är sjuk eller dylikt tar ingen medicinering på daglig basis utan det är bara i vissa fall jag kan ta en bricanyl som boost om jag ska göra ngt jobbigt. Fast väldigt "rare" att den används nu för tiden heller....