2025-03-25, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
En fråga till er som läser till polis eller är utbildade poliser. Jag har gamla klasskamrater som studerar eller jobbar som poliser, många av dessa tar bort mig som vän på Facebook och byter namn. Heter personen Erik Persson så byter dom namn till Er Pe eller liknande.

Får man instruktioner på utbildningen att rensa sina vänlistor? Detta är ju mina gamla barndomskamrater som man gått i grundskolan med, även om man inte haft kontakt med varandra på 15 år så känns det lite tråkigt.
Jag har jobb och är själv en vanlig svennebanan utan ett belastningsregister.

Det kan bero lite på lärare och lärosäte om detta tas upp i större utsträckning, men inom myndigheten kan din möjlighet till vissa tjänster bli begränsad eller så gott som obefintlig om du har en omfattande närvaro på sociala medier eller har gjort uttalanden i media/intervjuer.
Det kan vara så att folk inte vill riskera att bli utsatta för denna begränsning.

Men jag kan tycka att vissa tar det lite väl långt. Ett fullständigt förnamn är ju kanske trevligt och gör det lättare för personer du faktiskt vill behålla kontakt med att hålla reda på dig, såvida du inte har ett extremt ovanligt förnamn.

Heter man Erik Svensson är det egentligen inte någon större vits att besvära sig med det, då det finns tusentals personer med det namnet.

Värt att nämna är att man egentligen sticker ut mer om man skriver som ditt exempel "Er Pe".
Senast redigerad av EliteIntermediate 2025-03-25 kl. 23:31.
Citera
2025-03-31, 14:09
Medlem
Hej Alla!

Nu vet jag inte om jag gör rätt haha, första gången jag skriver på flashback. Ska göra testerna på pliktverket om ca 1 vecka, har läst mycket tips på denna tråd. Finns det någon som gjort testerna i närtid och kan förklara lite hur begåvningstestet var?

Finns ju squidfactor/jobbtestprep men ej köpt de, gjort mycket gratis övningar på nätet istället. När det gäller det fysiska har jag tränat så gott jag kan.
Citera
2025-04-01, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theonly1220
Hej Alla!

Nu vet jag inte om jag gör rätt haha, första gången jag skriver på flashback. Ska göra testerna på pliktverket om ca 1 vecka, har läst mycket tips på denna tråd. Finns det någon som gjort testerna i närtid och kan förklara lite hur begåvningstestet var?

Finns ju squidfactor/jobbtestprep men ej köpt de, gjort mycket gratis övningar på nätet istället. När det gäller det fysiska har jag tränat så gott jag kan.

När jag gjorde det så testade jag både squidfactor och jobtestprep. Jag tyckte jobtestprep gav bra tips för hur man kan tänka vid t.ex. kubvikning. Men hamnade långt över gränsen så hade nog klarat mig utan tipsen. Hittade aldrig något som var exakt som Uniq, men har du testat det mesta gratis som finns så har du nog en bra grund.
Går liksom inte att förbereda sig för det testet tycker jag, kan man inte svara på frågan man har framför sig så kan man bara inte. Det är inte några ekvationer du ska räkna så att säga.
Citera
2025-04-02, 11:49
Medlem
Citat:
Hej Alla!

Först ett personlighetstest. Tips är att svara ärligt och inte som du tror att du borde svara. Psykologen kommer kunna referera till dina svar, så det framgår lätt för de om inte svarat ärligt.

De andra testerna skulle man kunna säga ämnar att testa dina språkkunskaper och ditt logiska problemlösande. För språkdelen är ett exempel bland annat motsatsord. Typ, du ser ordet ”liten” och ska välja ett av fyra alternativ som är motsatsord till liten. I detta fall skulle det vara ”stor”

Ett exempel ur den logiska biten är att du får se bilder på ett gäng utvikta figurer, (en i taget) och så ska du välja det alternativ av fyra olika som den utvikta figuren skulle se ut som när den är ihopvikt.

Ber om ursäkt om det är luddigt, gjorde mina tester för snart ett år sen så kan ha glömt av lite
Lycka till med din ansökan!
Citera
2025-04-07, 22:31
Medlem
Stort tack för svaren! Om 2 dagar gäller det!
Citera
2025-04-09, 23:13
Medlem
Citat:
Stort tack för svaren! Om 2 dagar gäller det!

Hur gick det?
Citera
2025-04-10, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliteIntermediate
Hur gick det?

Tja man!

Tyvärr gick inte testet bra denna gång. Var riktigt nervös innan iq testet. När jag satt där önskade jag att jag hade köpt squidfactor haha kanske hade hjälpt. Men är stolt jag försökte, vi får se ifall det blir nya tag till nästa år!

Jag fick sex frågor om kubvikningarna, men de var tvärtom på det jag hade tränat på. Fick bild på kuber med siffror på och en bild när den var utvikt, skulle placera ut siffrorna på rätt kanter.

Tråkigt att man måste vänta 12 månader nu, men man lever och lär
Citera
2025-04-10, 22:11
Medlem
Citat:
Tja man!

Tyvärr gick inte testet bra denna gång. Var riktigt nervös innan iq testet. När jag satt där önskade jag att jag hade köpt squidfactor haha kanske hade hjälpt. Men är stolt jag försökte, vi får se ifall det blir nya tag till nästa år!

Jag fick sex frågor om kubvikningarna, men de var tvärtom på det jag hade tränat på. Fick bild på kuber med siffror på och en bild när den var utvikt, skulle placera ut siffrorna på rätt kanter.

Du tar det nästa gång!
Citera
2025-04-11, 01:18
Medlem
Citat:
Tja man!

Ajdå, men nu har du ju tid att träna i alla fall. Blev själv underkänd första gången men då hos psykologen. Där och då så kände jag att 12 månader är sååå långt bort, men tiden går fortare än man tror.
Bara fortsätta kötta!
Citera
2025-04-11, 09:18
Medlem
DoxMingos avatar
Ni som genomfört utbildningar och gått klart, vilka kurser är det de olika terminerna dvs vad börjar man med när man blivit antagen och i vilken ordning kommer kurserna?
Väldigt många sidor att gå igenom och hittar inte om någon skrivit om detta.
Citera
2025-04-11, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoxMingo
Ni som genomfört utbildningar och gått klart, vilka kurser är det de olika terminerna dvs vad börjar man med när man blivit antagen och i vilken ordning kommer kurserna?
Väldigt många sidor att gå igenom och hittar inte om någon skrivit om detta.

Detta går att få fram på varje lärosätes hemsida skulle jag vilja påstå.
Mycket teoretiska kurser första terminen, med en del praktiska moment.
Du läser många kurser parallellt, alltså inte en kurs i taget.
Citera
2025-04-11, 14:19
Medlem
Tack för de fina orden! Det värmer verkligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här