Citat:
* Han lät en av "rövarna" på korset komma till himlen så nog tolererade han tydligen synd.Suck... Egentligen borde jag låta bli att svara på dina hatiska haranger, men jag måste ändå påpeka tre saker:
* Många som gör som du och använder berättelsen om äktenskapsbryterskan för era egna syften, missar en viktig detalj: Jesus räddade i sin godhet hennes liv, men han släppte iväg henne med en skarp förmaning: att hon aldrig skulle synda mer. Därför att Jesus tolererade inte synd.
* Du får tycka vad du vill om Paulus i övrigt, men han levde sällan på församlingarnas bekostnad. Han arbetade som sadelmakare/tältmakare och var mycket stolt över att inte ligga andra till last. Han tog bara emot pengar från en församling: den i staden Filippi. Men de var ett stort undantag.
* Jag har inte på något ställe påstått att jag är syndfri. Jag har inte heller påstått att jag är kristen, utan jag är bara mycket intresserad av religion. Men du slänger ur dig fördomar och tror att du alltid vet bäst. Så tragiskt.
* Många som gör som du och använder berättelsen om äktenskapsbryterskan för era egna syften, missar en viktig detalj: Jesus räddade i sin godhet hennes liv, men han släppte iväg henne med en skarp förmaning: att hon aldrig skulle synda mer. Därför att Jesus tolererade inte synd.
* Du får tycka vad du vill om Paulus i övrigt, men han levde sällan på församlingarnas bekostnad. Han arbetade som sadelmakare/tältmakare och var mycket stolt över att inte ligga andra till last. Han tog bara emot pengar från en församling: den i staden Filippi. Men de var ett stort undantag.
* Jag har inte på något ställe påstått att jag är syndfri. Jag har inte heller påstått att jag är kristen, utan jag är bara mycket intresserad av religion. Men du slänger ur dig fördomar och tror att du alltid vet bäst. Så tragiskt.
Och "gå nu och synda inte mer" är väl knappast en skarp varning, mest en klapp på axeln.
Sedan om det var av godhet eller om han inte såg sig själv utan synd får vi aldrig veta.
Det blir bara spekulationer från eftervärlden.
* Det skrivs så, problematiken ligger i att jobba med läder, garveri var ett orent yrke något en rabbi inte skulle sysselsätta sig med, vilket utesluter möjligheten att göra tält med av skinn.
Så det påståendet kan inte stämma eller hur?
Och när man finner felaktiga påståenden som detta så börjar man undra varför man ens skrivit det.
Vad var deras agenda för att göra det?
* Jo då du har bland annat sagt, vi tar ett axplock:
"Jag håller dock med dig om att Svenska Kyrkan har tappat sin väg genom att vara så politiskt korrekt. På grund av det är jag inte heller medlem längre sedan flera år tillbaka."(FB) Martin Luther - största kättaren i mänsklighetens historia
Så du gick inte ur för att du hade förlorat tron utan för att SVK hade blivit för liberal...
Ett annat påstående där du hävdar att:
"Människan har synden i blodet."
(FB) Jesus återkomst (samlingstråd)
Märkligt påstående från en som inte är kristen...
Och här lägger du teologiska synpunkter om kyrkan och till och med ger den ett öknamn.
Märkligt att göra detta om man inte själv är religiös, eller hur?
"Hycklarkyrkan har inte mycket att komma med idag, nej. Det är dock så att den lutherska kyrkan i Sverige alltid har varit maktens redskap, så det är egentligen inte så konstigt att det är så."(FB) Smutskastningen av Heliga Birgitta
Så vem försöker du lura?
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
Det kommer man väldigt långt med, och ända fram när det gäller dig, imho.