2019-07-30, 01:56
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Troligen ja, men så som det är nu så kan vi nog släppa hela knivdebatten för ingen såg kniv och ingen hotade med kniv.

Det fanns gott om tid och utrymme för att dra kniv och det skedde aldrig, vilket pekar mot att kniv inte var en faktor i det här fallet.

...Borsett från det du själv skrev nyss, ASAP anade att jJafari hade kniv..
Citera
2019-07-30, 01:56
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Jag skulle vilja se någon presentera bevis för att man inte kan ta hänsyn till Rocky & Co:s förmåga att avgöra vilka element som är farliga på gatan. Det handlar inte om att bevisa att aphanerna hade kniv. Utan att Rocky bör ges en hel del utrymme för att freda sig själv given den bedömning han själv gör och den hotbild aphanerna lyckas framställa.

Att aphanerna nu visat sig vara det kriminella slem de är visar ju på att vi inte kan bortse det Rocky pratar om i FUPen.

Om något lyckas få en person att uppleva en viss hotbild och personen agerar i enlighet med den hotbilden och att det visar sig att personens intuition om hotbilden har stark relevans borde man kunna hävda självförsvar eller vad ni nu kallar det.

Ett exempel är ju om jag är hotad med en pistolattrapp och slår ihjäl gm med ett slag så kommer jag ju inte åka dit om det visar sig vara en attrapp.

Mycket bra inlägg.
Poliser själva missar ju att göra korrekta bedömningar, men agerar hellre än att råka illa ut. Ibland har de råkat försvara sig i överkant mot någon som är totalt oförarglig.

Men hur ska de veta? Hur lätt är det isåfall att göra en korrekt riskbedömning, för medborgare, då inte ens polisen "fixar det" och gör fel ibland.
Citera
2019-07-30, 01:57
Avstängd
Citat:
Vilket inte är ett hållbart argument, han vågade slå med knyten näve och han vågade kasta/slå med sina hörlurar, varför skulle han inte våga dra kniv om han hade?

Det är inte riskfritt att dra kniv. Man kan skada sig själv.

Man måste vara jävligt klantig för att skada sig själv på sin egen knytnäve.
Citera
2019-07-30, 01:58
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Har du varit med om det många gånger?
Aphannen har det och har en del rutin.

Jag har varit med om liknande situationer, det har jag redan nämnt tidigare, jag har även nämnt att jag lever i Södertälje vilket betyder att jag även är van vid folk från mellanöstern och hur de tenderar att uppföra sig.

Så, ja jag har erfarenhet kring detta, jag har dock inte varit i en situation där 3-4 personer har samlats och stampat på en person, men jag har varit med när folk har hållit fast folk tills polis kommer för väldigt liknande saker.
Citera
2019-07-30, 01:58
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Jag skulle vilja se någon presentera bevis för att man inte kan ta hänsyn till Rocky & Co:s förmåga att avgöra vilka element som är farliga på gatan.

Till skillnad från Amerikansk rättvisa, så tar Svensk rättvisa endast hänsyn till Presenterade Fakta i ett mål, snarare än som i USA, där den som är bäst på att manipulera juryns känslotillstånd är den som vinner.

I Sverige kan du inte anlita en autist-advokat med fullt psykopatsyndrom i syfte att vinna en rättegång.
That's a good thing.

Citat:
Om något lyckas få en person att uppleva en viss hotbild och personen agerar i enlighet med den hotbilden och att det visar sig att personens intuition om hotbilden har stark relevans borde man kunna hävda självförsvar eller vad ni nu kallar det.

Sveriges alla dödshotade vänsterjournalister tackar dig för den supporten. Du gav dem just rätten att komma undan med att skjuta högern rakt av om de så närmar sig dem för att fråga hur mycket klockan är...
Citera
2019-07-30, 01:59
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
...Borsett från det du själv skrev nyss, ASAP anade att jJafari hade kniv..

Vilket jag vet, det är inte det jag har ett problem med, det är att det finns en trådsanning om att det absolut fanns en kniv med i det hela.
Citera
2019-07-30, 01:59
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Det är inte sånt man brukar tänka på när adrenalinet pumpar, har man någonsin varit i en situation där det börjar närma sig våld eller där våld förekommer så brukar man inte tänka på olika scenarion utan man börjar gå in i ett djuriskt tillstånd. (Detta gäller även svenskar)

Nyss var BO påtänd, nu kallt beräknande. Allt enligt de som "laddar" brottmålet med allt annat det det faktiskt handlar om.
Citera
2019-07-30, 02:00
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Dessutom brukar svenska domstolar inte acceptera argument av typen "men jag trodde ju att han hade kniv/en laddad pistol/en giftspruta osv och agerade utifrån detta hot, alltså ska det bedömas så". Jag påminner mig fall där någon har viftat med en hyfsat välgjord revolverattrapp och försökt begå rån, med följd att den angripne svarat som om ett dödligt hot förelåg - det har inte accepterats fullt ut som nödvärn.
Vänligen länka till det fall du hänvisar till, om du nu inte påminner dig själv om tidigare fria fantasier.

Det finns länkar i tråden till just liknande fall där domstolarna går helt på tvärs med vad du påstår.

Här är en jag själv postat tidigare, med fall och resonerande samt diskussioner kring begrepp och utfall.

Nödvärnsrättens gränsland - putativsituationer

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:722176/FULLTEXT01.pdf
Citera
2019-07-30, 02:01
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Nyss var BO påtänd, nu kallt beräknande. Allt enligt de som "laddar" brottmålet med allt annat det det faktiskt handlar om.

Exakt, var han påtänd (vilket jag har starka misstankar om att han var) så tar det även bort en del av moralkompassen samt gör en dummare, vilket betyder att kniv hade med stor lätthet kunnat komma fram om han bar på en.
Citera
2019-07-30, 02:02
Medlem
Citat:
Jag har varit med om liknande situationer, det har jag redan nämnt tidigare, jag har även nämnt att jag lever i Södertälje vilket betyder att jag även är van vid folk från mellanöstern och hur de tenderar att uppföra sig.

Så, ja jag har erfarenhet kring detta, jag har dock inte varit i en situation där 3-4 personer har samlats och stampat på en person, men jag har varit med när folk har hållit fast folk tills polis kommer för väldigt liknande saker.

Då borde du inse att aphannen sannolikt inte skulle klara av att hugga ner alla tre och sedan fly platsen. Det var rimligt att inte dra kniv i det läget så det är inget som tyder på att han inte hade kniv.
Citera
2019-07-30, 02:03
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Till skillnad från Amerikansk rättvisa, så tar Svensk rättvisa endast hänsyn till Presenterade Fakta i ett mål, snarare än som i USA, där den som är bäst på att manipulera juryns känslotillstånd är den som vinner.

Det är ju fel. Tvärtom har vi friare bevisprövning.
Citera
2019-07-30, 02:04
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Då borde du inse att aphannen sannolikt inte skulle klara av att hugga ner alla tre och sedan fly platsen. Det var rimligt att inte dra kniv i det läget så det är inget som tyder på att han inte hade kniv.

Det är inte så verkligheten ser ut, man tänker inte klart när adrenalinet pumpar och var han drogpåverkad så tänker han ännu mindre klart.

Eller menar du på att Jafari var helnykter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in