2019-07-25, 22:50
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
FUP:en ägnade rätt mycket tid åt just denna saken. Jag lusläste och analyserade inte det i minsta detalj, men jag fick intrycket av att det är rätt väl bevisat att nån av rapparna skadade afganen med en flaska. I vilket fall tror jag rätten kommer att gå på den linjen.

Detta är av betydelse. Försvarsadvokaten insinuerade samtidigt att detta inte stämmer. Fallet skulle bli ännu mer intressant om det stämmer som jag tror och andra påstår. -Skärskadorna är självförvållade.
Citera
2019-07-25, 22:50
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Nu vill jag spekulera lite om A$AP Rockys agerande:

Efter att ha blivit förföljda och troligtvis trakasserade av afghanerna ett tag tycker man att nu får det vara nog. (Jag känner igen en hög pundare/tjackare på långt håll, tror nog att en hiphopartist från Harlem med entourage gör det samma, betydligt lättare. ) Man är inte intresserade av bråk, vilket visas av att de försöker avlägsna sig och även få afghanerna att avlägsna sig åt andra hållet, men till slut förstår man att det är lönlöst.

Det hör till allmänbildningen i en storstad att veta att påverkade idioter är totalt oberäkneliga, så till slut bestämmer sig Rocky & Co. för att markera ordentligt och avsluta den här lågintensiva konflikten. Efteråt tar sig Rocky självmant till polisen för att lämna sin redogörelse, och här tror jag att man resonerar som så att det är bättre att förekomma än att förekommas.

Rocky & Co. gör misstaget att tro att svensk polis kommer att resonera likadant som NYPD normalt gör: Ett par påverkade pundare försöker sälja narkotika, de trakasserar folk och uppträder helt bisarrt. Rocky & Co. markerar och nitar afghanerna ordentligt, vilket ett vakthavande befäl på en station i NYC högst sannolikt hade sett som "community service" och afghanerna hade helt enkelt fått skylla sig själva. Rätt eller fel, men den pragmatiken är gällande nästan överallt. Men nu råkade Rocky & Co. befinna sig i Stockholm, med polis utbildad vid Södertörn, och vips blev det som var tänkt att inte bli något alls en jätteaffär.

Hade Rocky & Co. inte gått till polisen själva hade saken nog inte ens kommit fram. En DA i NYC hade inte ens velat ta i skiten med tång.

Så långt mina spekulationer, vad tror ni?

Att pundiga typer ger sig i kast med random folk sker hela tiden, mestadels utan att det urartar i den här typen av våld,eller ens någon typ av våld. Möjligtvis om två pundiga typer ger sig på varann så blir det handgemäng.

Jag gissar att Rocky och hans följe ser och känner sig som biff, lite mer än andra. Lite större än andra.
Sätt titeln "livvakt" på någon som ser det som en hobby och är lite upphetsad över denna titel, och vips har man en hittepå-föreställning om att man då har mer auktoritet än någon annan.
Sätt titeln "världsartist" på en annan - samma resultat.
Blanda in att genren som dessa ovanstående rör sig i går ut på att vara lite kriminell tuff, stygg, gärna lite farlig osv.
Placera denna självupplevt tunga förpackning på stan bland vanligt folk, och i synnerhet nu då - ställt mot påflugna pundare.

Klart att dom kommer åka på misshandel, oavsett det blir av normalgrad eller grov.
Dom själva, precis som många skribenter här, liksom diverse politiker på andra sidan pölen ser Rocky och hans eskorter som något förmer, nog baserat på vilken genre dom lever i.
En villfarelse vilken svensk lagbok snart kommer ändra på.

Hela den här tråden, ärendet, och debatten är trams eftersom scenariot innehåller ovanstående.
Detta är ett helt vanligt misshandel-case, utrett på samma vis som vanligt med densamme erfarenhet. Nu har det gått till åtal. Klart att dom följdriktigt och lagenligt kommer åka dit på detta.
Citera
2019-07-25, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasilevo
Aktbilaga 99,98 & 97 Stämningsansökan & förundersökningsprotokoll
https://docdro.id/FXq0y4n
https://docdro.id/z0hv0yQ
https://docdro.id/OwIo3xB

Citat:
Ursprungligen postat av Iknowit
Sorry, men finns det en FUP?,

Här!
Citera
2019-07-25, 22:51
Medlem
[quote=dudek|68202122]
Citat:
Ursprungligen postat av framtidsmannen

Nu är det ju så att afghanen blev slagen och stampad på av det här gänget och hade skärsår på armarna. Åklagaren menar att det är asap med vänner som orsakat skadorna, medan asaps advokat säkert kommer att beskriva situationen ungefär som du, men en gnutta mer artikulerat och välformulerat.

Sedan förekommer sådant här dagligen utan att det leder till rättegång, men är man en världsartist så borde man räkna med att man snabbare än vanligt löst folk kan identifieras och anhållas.
Och här kommer vi in på en del i problemet: varför i hela friden anställer asap så kass säkerhetspersonal? Hans tjocka medarbetare ska genast se till att asap genast kommer från platsen utan att behöva dras in i detta trams. Vilken seriös människa som helst kan planera ett upplägg för kvällen där det hela tiden finns möjligheter att snabbt låta ens klient lämna en situation. Fetknoppen kostar inte bara i lön, utan också i sommarens uteblivna konsertintäkter. Jag hoppas att asap inser att han har ett ansvar i att omge sig med rätt medarbetare, i alla fall någon som kan tänka åt honom.

Du har nog inte hängt med i denna tråden. Jag är en av få som tycker som du, att ASAP Rocky och co skall dömas och att nödvärn inte förelegat. Vad menar du egentligen?????????
Citera
2019-07-25, 22:52
Medlem
Playmaker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeHazaren
Det där är versionen A$AP Rocky vill vi ska tro. Mer än så har hänt.

OM nu livvakten eller någon annan tog strypgrepp på afghanen så fanns det säkerligen en stark anledning till det. Jag kan garantera dig att ASAP har mer att förlora på attackera någon annan än afghanen har. Menar du att ASAP & Co skulle ha en anledning att använda våld/värja sig mot en helt obetydlig påtänd flykting för skojs skull?
Afghanen säger själv att han bara ville ”ha tillbaka” sina stulna hörlurar som han kastar med kraft i livvaktens ansikte.
Tiggeri på en ny nivå med våld inkluderat. Oacceptabelt såklart.
Citera
2019-07-25, 22:53
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Om jag har någon som är efterhängsen, oavsett orsak, så kan jag med all rätt skada denna person? Slå ned personen även fast jag inte är i underläge eftersom jag uppfattar personen på ett visst sätt? Har jag förstått det rätt? Helt ok även fast jag inbillar mig? I plea quilty of insanity...That's my next defense

Nej, knappast.

Men om en person som är drogpåverkad och trots upprepade tillsägelser förföljer och ger sig på dig fysiskt i allt ökande grad och där du befarar att vederbörande bara eggar upp sig för att till slut kunna angripa dig med dödligt våld, ja, då måste man få freda sig.

Tyvärr handlar det inte om att ge en näsbränna, som om den är för svag bara skulle accelerera förloppet. Man måste se till att angriparen inte kan fortsätta angreppet. Vad gäller den afghanska heroinisten innebar det att man gav honom ordentligt med stryk.

Han lär inte heller vara missnöjd. Enligt FUP befinner han sig på sin årliga solsemester i Iran, landet där han var förföljd och flydde från.

Det är inte alla som kan unna sig en semesterresa till sydliga breddgrader, om man nu inte är kriminell barnlajvande fejkflykitng med all-inclusive status i Sverige på skattebetalarnas bekostnad.
Citera
2019-07-25, 22:55
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Att pundiga typer ger sig i kast med random folk sker hela tiden, mestadels utan att det urartar i den här typen av våld,eller ens någon typ av våld. Möjligtvis om två pundiga typer ger sig på varann så blir det handgemäng.

Jag gissar att Rocky och hans följe ser och känner sig som biff, lite mer än andra. Lite större än andra.
Sätt titeln "livvakt" på någon som ser det som en hobby och är lite upphetsad över denna titel, och vips har man en hittepå-föreställning om att man då har mer auktoritet än någon annan.
Sätt titeln "världsartist" på en annan - samma resultat.
Blanda in att genren som dessa ovanstående rör sig i går ut på att vara lite kriminell tuff, stygg, gärna lite farlig osv.
Placera denna självupplevt tunga förpackning på stan bland vanligt folk, och i synnerhet nu då - ställt mot påflugna pundare.

Klart att dom kommer åka på misshandel, oavsett det blir av normalgrad eller grov.
Dom själva, precis som många skribenter här, liksom diverse politiker på andra sidan pölen ser Rocky och hans eskorter som något förmer, nog baserat på vilken genre dom lever i.
En villfarelse vilken svensk lagbok snart kommer ändra på.

Hela den här tråden, ärendet, och debatten är trams eftersom scenariot innehåller ovanstående.
Detta är ett helt vanligt misshandel-case, utrett på samma vis som vanligt med densamme erfarenhet. Nu har det gått till åtal. Klart att dom följdriktigt och lagenligt kommer åka dit på detta.
Kanske mycket inslag av vad du beskriver, men släng in naivitet i att tro att svensk polis fungerar så som man är van vid att polis fungerar (t.ex. NYPD) så hamnar man i en bajstornado man inte ens kunde drömma om.
Citera
2019-07-25, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Men Rocky hade inte kunnat slänga runt honom med en flaska i handen !!!

Jag förutsätter att flaskan inte varit fastsydd på hans hand. Om det antagandet är riktigt kan han ha tagit upp flaskan innan eller efter han kastat afghanen. På en av bilderna syns tydligt att han håller i en flaska. Andra anser kanske att det är otydligt. Men hur det är med det, får domstolen ta ställning till.
Senast redigerad av dudek 2019-07-25 kl. 22:59.
Citera
2019-07-25, 22:57
Medlem
dialektikers avatar
Jag har för mycket egna problem för att sätta mig in i ASAP:s problem, efter att fupen kommit, men står ni fast vid era ståndpunkter ni som hade en uppfattning innan, sen ni läst fupen?

Han (Rakim) är väl lite mer slagskämpe-aktig än det getts intryck av innan?
Känns det som att han tror det är i sin ordning att klå upp folk, som trakasserar?

Samtidigt blir man förbannad på den våldsbenägna afghanen som brukar bära kniv på sig och kniva folk?
Senast redigerad av dialektiker 2019-07-25 kl. 23:02.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klutz99
Nu har utländsk media börjat gräva i afghanernas bakgrund, men ännu inte ifrågasatt om deras identiteter och uppgivna ålder är korrekt eller fiktiv. Jag har dock lämnat dem vissa tips att följa upp.

Länkat är engelska Daily Mails artikel om Mustafa J.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-7285369/A-AP-Rockys-victim-Afghan-immigrant-drug-conviction.html

Vi lär få läsa mer om den knarkande Afghanen Mustafa Jafari med en hals tatuering som nu tydligen lägligt åkt på semester till Iran.

Vad säger Mustafas blodprov, var han hög? Vad var han hög på?

Varför trodde Mustafa att Artisten Rocky o livvakterna skulle ha koll på hans kompisar?

Likaså så blir det intressant att få höra om Mustafas övriga karriär o levene i Sverige sedan 2014.

Övriga brott han är dömd för.
Övriga brott som polis o myndigheter valt att lägga ned pga resursbrist, gissar att det finns en del brottsoffer som är villiga o berätta sin historia.
Citera
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Tack för ditt svar :-) Det är sådana här diskussioner jag vill ha (denna tråden har nämligen börjat spåra ikväll!

Då undrar jag: Säg att du står i en korvkiosk kl.02:30 på natten och Kalle går före dig. Du säger då till Kalle vänligen men bestämt att han gick före. Kalle slår då ned dig. När polisen griper Kalle svarar han att du ofredade honom och att han därför slog. Åklagaren utreder detta och kommer fram till att du inte ofredat Kalle och att du inte gjort något brott, dock vidhåller Kalle detta.
(Fråga) Är du då beredd, att trots detta, sitta "i någon slags förvaring" 1-2 veckor?

Inga problem, man kan alltid tycka olika så länge som man debatterar vettigt.

Gränsdragningar är alltid svåra, men det innebär inte att man inte kan ändra systemet i en annan riktning.

Men ja, i detta fallet skulle jag tycka att polisen anhåller alla som är skäligen misstänkta. Genomför sedan förhör så fort som möjligt, helst samma kväll, men kanske efter tillnyktring. Direkt efter kan åklagare ta beslut om åtal som går omedelbart till jourdomstolen som har öppet 24/7.

Så om det sker 02:30 natten till lördag kan domstolen döma lördag eftermiddag/kväll. Var man oskyldigt anklagad får man alltså sitta inlåst ett knappt dygn.

Tar det sen en vecka att få ett DNA-svar och det bara finns en svag misstanke om ofredande så blir det ett gränsdragningsproblem. Jag tycker man ska se till att ge så mycket resurser till labben att de kan ge svar så fort det är tekniskt möjligt. Den som var svagt misstänkt ska åtminstone hållas så länge att man kan få ur honom alla möjliga vittnesmål utan att han kan snacka ihop sig med andra eller tänka efter för mycket. Sen kanske man får släppa honom beroende på hur stark misstanken är.

I just detta fallet så undrade jag tidigare varför man inte slutförde utredningen på någon/några dagar. Nu när man ser omfattningen på FUP:en så inser man vilket hästjobb det var. Men det borde fortfarande gått att göra klart på under en vecka med tillräckliga resurser. Vilket vi tyvärr inte har idag.

Man blir ju rätt frustrerad när man läser denna FUP:en, och polisen tar flera veckor på sig att återkomma med kompletterande förhör. Det märks tydligt hur folk ändrar sina berättelser, blir mer återhållsamma med att svara, osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Nej, knappast.

Men om en person som är drogpåverkad och trots upprepade tillsägelser förföljer och ger sig på dig fysiskt i allt ökande grad och där du befarar att vederbörande bara eggar upp sig för att till slut kunna angripa dig med dödligt våld, ja, då måste man få freda sig.

Tyvärr handlar det inte om att ge en näsbränna, som om den är för svag bara skulle accelerera förloppet. Man måste se till att angriparen inte kan fortsätta angreppet. Vad gäller den afghanska heroinisten innebar det att man gav honom ordentligt med stryk.

Han lär inte heller vara missnöjd. Enligt FUP befinner han sig på sin årliga solsemester i Iran, landet där han var förföljd och flydde från.

Det är inte alla som kan unna sig en semesterresa till sydliga breddgrader, om man nu inte är kriminell barnlajvande fejkflykitng med all-inclusive status i Sverige på skattebetalarnas bekostnad.
Och när hände allt detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in