Citat:
Ursprungligen postat av
PlutoJ
Nu vill jag spekulera lite om A$AP Rockys agerande:
Efter att ha blivit förföljda och troligtvis trakasserade av afghanerna ett tag tycker man att nu får det vara nog. (Jag känner igen en hög pundare/tjackare på långt håll, tror nog att en hiphopartist från Harlem med entourage gör det samma, betydligt lättare. ) Man är inte intresserade av bråk, vilket visas av att de försöker avlägsna sig och även få afghanerna att avlägsna sig åt andra hållet, men till slut förstår man att det är lönlöst.
Det hör till allmänbildningen i en storstad att veta att påverkade idioter är totalt oberäkneliga, så till slut bestämmer sig Rocky & Co. för att markera ordentligt och avsluta den här lågintensiva konflikten. Efteråt tar sig Rocky självmant till polisen för att lämna sin redogörelse, och här tror jag att man resonerar som så att det är bättre att förekomma än att förekommas.
Rocky & Co. gör misstaget att tro att svensk polis kommer att resonera likadant som NYPD normalt gör: Ett par påverkade pundare försöker sälja narkotika, de trakasserar folk och uppträder helt bisarrt. Rocky & Co. markerar och nitar afghanerna ordentligt, vilket ett vakthavande befäl på en station i NYC högst sannolikt hade sett som "community service" och afghanerna hade helt enkelt fått skylla sig själva. Rätt eller fel, men den pragmatiken är gällande nästan överallt. Men nu råkade Rocky & Co. befinna sig i Stockholm, med polis utbildad vid Södertörn, och vips blev det som var tänkt att inte bli något alls en jätteaffär.
Hade Rocky & Co. inte gått till polisen själva hade saken nog inte ens kommit fram. En DA i NYC hade inte ens velat ta i skiten med tång.
Så långt mina spekulationer, vad tror ni?
Att pundiga typer ger sig i kast med random folk sker hela tiden, mestadels utan att det urartar i den här typen av våld,eller ens någon typ av våld. Möjligtvis om två pundiga typer ger sig på varann så blir det handgemäng.
Jag gissar att Rocky och hans följe ser och känner sig som biff, lite mer än andra. Lite större än andra.
Sätt titeln "livvakt" på någon som ser det som en hobby och är lite upphetsad över denna titel, och vips har man en hittepå-föreställning om att man då har mer auktoritet än någon annan.
Sätt titeln "världsartist" på en annan - samma resultat.
Blanda in att genren som dessa ovanstående rör sig i går ut på att vara lite kriminell tuff, stygg, gärna lite farlig osv.
Placera denna självupplevt tunga förpackning på stan bland vanligt folk, och i synnerhet nu då - ställt mot påflugna pundare.
Klart att dom kommer åka på misshandel, oavsett det blir av normalgrad eller grov.
Dom själva, precis som många skribenter här, liksom diverse politiker på andra sidan pölen ser Rocky och hans eskorter som något förmer, nog baserat på vilken genre dom lever i.
En villfarelse vilken svensk lagbok snart kommer ändra på.
Hela den här tråden, ärendet, och debatten är trams eftersom scenariot innehåller ovanstående.
Detta är ett helt vanligt misshandel-case, utrett på samma vis som vanligt med densamme erfarenhet. Nu har det gått till åtal. Klart att dom följdriktigt och lagenligt kommer åka dit på detta.