Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Eftersom du fortfarande inte lyckats säga vad "det här stället" skall heta och vad det skall vara för något, men att det verkar som att det skall fungera ungefär som ett häkte, så är de det jag får kalla det tills vidare....
Åklagaren kom fram till att afganen inte var misstänkt för brott. Är man inte misstänkt så ska man inte häktas.
Jag tycker däremot att afganen gjort sig skyldig till ofredande och kanske ringa misshandel. Men med dagens regler ska han fortfarande inte häktas. Det var detta jag skrev i mitt första inlägg (
länk), där du sedan undrade varför jag tyckte att han skulle häktas, trots att jag skrev raka motsatsen??? (
länk)
Om jag fick bestämma så skulle man göra om systemet. I såna här småmål där man inom nån vecka kan slutföra hela utredningen tycker jag alla misstänkta ska sitta häktade så att de inte kan snacka ihop sig, ändra sina berättelser, radera filmer i mobilen, avvika, hota vittnen, osv. Gör klart utredningen så fort som möjligt, och håll rättegång direkt. I bästa fall kan man döma samma dag i väldigt enkla mål. Lås sedan in de dömda direkt så att kommer bort från gatan.
Givetvis kan man inte häkta nån i många veckor för enkla brott som inte drabbar tredje person bara för att nån labaratorieåtgärd dröjer eller nåt vittne är på jorden runt resa. Men vid misshandel tycker jag definitivt inte att man ska släppa ut de misstänkta för lättvindigt.
Så i detta fallet tycker jag man skulle tagit in även afganen, gjort alla möjliga blodprov på honom, kollat med vittnen osv om även han kan dömas. Isåfall skulle även afganen kunnat hållas borta från gatorna.
I dagens Sverige där man får lägga barnvåldtäkter åt sidan för att man har för många mord inser jag att ovanstående är en ren utopi. Men det är dit jag tycker vi borde sträva. Ser vi till att hålla de värre förbrytarna inlåsta längre tid så kommer med tiden polisens och domstolarnas arbete att minska.