Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Jag måste bara börja att fråga dig, helt uppriktigt: Varför lägger du orden i mun på mig? Och vad vet du om vad jag tycker och tänker?
Förutom att personen blivit misshandlad (och dessutom uthängd här som målsägande i ett misshandels-mål) så tycker jag inte speciellt synd om denna killen!? Jag ger inte "sådana som han" pengar - Och gör Jag det så gör Du det också (eftersom jag utgår från att vi båda betalar skatt?)
Däremot tycker jag att man skall se skillnad på sak och person, eller i vart fall ha lite koll på verkligheten! Det fungerar ju inte så att man "får vara målsägande", "att man har rätt till skadestånd", "rätt till en advokat/målsägandebiträde", "rätt till en rättvis rättegång" (etc) för lång och trogen tjänst eller för att man har varit en god samhällsmedborgare - Utan det får alla! Just nu är ju t ex Rakhmat Akilov målsägande i ett misshandels-mål på anstalten och det var inte många år sedan Haga-mannen var målsägande i ett misshandelsmål efter att han blivit frigiven.
På punkten 2 pratar jag om gemene man som fälls, vare sig det är en etisk svensk, invandrare eller flykting.
Men i Sverige får man ju utvisa personer och det gör man också. Däremot utvisar man inte personer till länder där dom riskerar dödsstraff, tortyr, förtryck, förföljelse eller annan inhuman behandling. Det kan man ju tycka vad man vill om. Men så ser EU-överenskommelserna ut och Sverige tycker väl inte man skall stötta länder som ligger typ 150 år efter i synen på mänskliga rättigheter etc.
Du underlättar att dessa får bidrag och pengar genom att vara motståndare till en annan typ av politik. Jag vet inte vilka ord jag lägger i din mun, du har ju dina åsikter och jag mina. Punkt två gäller även för mig alla i fängelset.
Det abslolut bästa om vi nu ska ha en generös flyktingpolitik vore att en ny myndighet skapades där dom helt enkelt fick tigga pengar till sin verksamhet av dom som gillar att vara "goda", företag och individer. Att helt enkelt låta oss som inte vill bidra till vansinnet slippa. Det vore förmodligen inte lika roligt då att betala ur egen ficka utan att krav ställs på verksamheten och människorna. Den skulle helt enkelt bli självreglerande.
Migration och arbetskraftsinvandring är en helt annan sak som kan få vara skattefinansierad eftersom det i grunden är en form av god planering för samhället om brist på människor uppstår.
Visst kan man tycka synd om afghanen att han hängts ut här men han kan ju alltid flytta hem till Iran om det blir för jobbigt, något svenskar inte ofta har som val då dom hängs ut här. En rättvis rättegång fick han ju även om det blev en cirkus. Han har ju deltagit i en del sen förut och borde ju i en sund värld redan ha varit utvisad till det land han åkte på semester till. Vi vet båda att detta troligen inte är slutet på hans kriminella bana i vårt land.