2019-08-03, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jo men om samtliga trodde snubben var påtänd och samtidigt beväpnad med kniv där när "livvakten" får skador så börjar vi nosa i området nördvärnsexcess om dom ville avbeväpna målsäganden.

Jag tror inte det når upp iallafall, men så himla långt borta är det inte.

Vad är skillnaden på nödvärn och nödvärnsexcess?
Självklart ska man kunna försvara sig för att undvika att bli dödad eller misshandlad! Sedan är gränsdragningen svår när man inte vet hela scenariot. Övervåld är förkastligt!
Citera
2019-08-03, 14:37
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Självklart ska man kunna försvara sig för att undvika att bli dödad eller misshandlad! Sedan är gränsdragningen svår när man inte vet hela scenariot. Övervåld är förkastligt!

Nödvärnsexcess innebär att man går fri trots att man använt mer våld än nöden krävde. Detta beroende på omständigheter som gjorde att man inte kunde behärska sig. Tex extrem provokation eller att nån närstående utsatts för nåt riktigt grovt.
Citera
2019-08-03, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nödvärnsexcess innebär att man går fri trots att man använt mer våld än nöden krävde. Detta beroende på omständigheter som gjorde att man inte kunde behärska sig. Tex extrem provokation eller att nån närstående utsatts för nåt riktigt grovt.

Stort tack för svar! Man lär sig något nytt varje dag på Fb. Intressant!
Citera
2019-08-03, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killercan1
Hörlurarna och svingarna mot livvakten som började blöda. Knuffarna som livvakten gör utanför Max anser inte jag som våld då hans uppgift var att hålla borta. Jag kan däremot köpa att Afghanen gjorde som han gjorde för att han trodde det var vanliga personer som höll på med honom. Som sagt, missförstånd och kommunikationsproblem skapade hela soppan, och förmodligen narkotika påverkade sinnen, benzo har erkänts.

Jag är nog inte såå övertygad av att afganen inte förstod vem det var. Vem som helst går inte omkring med en bastant livvakt. Nu kan ha få ett rejält skadestånd. Afganistan är ju ett av jordens fattigaste länder där inte ens en knarksmugglare tjänar 100 000 på en livstid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vi väljer alla våra öden. Har han ett jobb som diskare så är det en början, spara och försöka ta sig uppåt. Nu gör han inte det för han vet att någon som du har sympatier och ger honom pengar och chans efter chans. Det är lätt för honom att bara knarka på och driva omkring utan ansvar. Detsamma gäller våra svenska barn där föräldrarna inte bryr sig ett skit. Nu har ju vi inte så många av dom barnen för samhället försökte en gång i tiden få bort det problemet. Nu fylls det på i en aldrig sinande ström och det är de få inom exportindustrin som får betala kalaset då penagrna som rullar omkring i välfärdssytemen läker ut.

1. Han och hans familj flyttade från Afganistan till Iran som är säkrare och har liknande kultur och religon, det var ett bra val. Vårt land är ett mycket dåligt val för alla parter för här kommer han att knarka sönder sig med våra pengar och senare sitta längre perioder i fängelse. För övrigt så finns det många miljarder människor som gärna skulle vilja komma ur fattigdom eller krigshelveten och som inte skulle bete sig på detta vis om dom fick möjlighet att komma. Det får dom sällan, dom har inga pengar och är inte risktagare som lämnar sina familjer bakom sig.

2. Ja, dom flesta i våra fängelser har vållat sitt eget elände, de flesta är numera ocskå av utländsk härkomst, besök valfritt fängelse för en egen uppfattning. Dom skulle ju kunna använda tiden i fängelset för att studera men det är ju svårt då det inte är den typen av människor som kommit hit. Det är ju ofta också svårt med svenska språket, ett krav som sådana som du inte ställer på dom utan det ska bekostas tolkar resten av deras liv.

3. Man skickar helt enkelt hem dom efter x antal brott om dom inte förändrat sitt beteende. Att dom dör här eller dör "hemma" spelar för de flesta ingen som helst roll men vi sparar pengar och lidanden för oss svenskar.

Du måste ändå någonstans inse att du är en del av problemet, ni som inte ställer krav, ni som tycker synd om dessa människor. Jag tycker också synd om många människor i vår värld men inte dessa som har fått en god chans till ett bättre liv och sen spottar oss alla i ansiktet!

Jag måste bara börja att fråga dig, helt uppriktigt: Varför lägger du orden i mun på mig? Och vad vet du om vad jag tycker och tänker?

Förutom att personen blivit misshandlad (och dessutom uthängd här som målsägande i ett misshandels-mål) så tycker jag inte speciellt synd om denna killen!? Jag ger inte "sådana som han" pengar - Och gör Jag det så gör Du det också (eftersom jag utgår från att vi båda betalar skatt?)
Däremot tycker jag att man skall se skillnad på sak och person, eller i vart fall ha lite koll på verkligheten! Det fungerar ju inte så att man "får vara målsägande", "att man har rätt till skadestånd", "rätt till en advokat/målsägandebiträde", "rätt till en rättvis rättegång" (etc) för lång och trogen tjänst eller för att man har varit en god samhällsmedborgare - Utan det får alla! Just nu är ju t ex Rakhmat Akilov målsägande i ett misshandels-mål på anstalten och det var inte många år sedan Haga-mannen var målsägande i ett misshandelsmål efter att han blivit frigiven.

På punkten 2 pratar jag om gemene man som fälls, vare sig det är en etisk svensk, invandrare eller flykting.

Men i Sverige får man ju utvisa personer och det gör man också. Däremot utvisar man inte personer till länder där dom riskerar dödsstraff, tortyr, förtryck, förföljelse eller annan inhuman behandling. Det kan man ju tycka vad man vill om. Men så ser EU-överenskommelserna ut och Sverige tycker väl inte man skall stötta länder som ligger typ 150 år efter i synen på mänskliga rättigheter etc.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1

Det finns att läsa i Brottsbalken 24 kapitlet §1 och §6.

Kortfattat så är nu nödvärn när man agerar med t ex. våld i en situation där man måste försvara sig. man får inte använda mer våld än vad som behövs.

Nödvärnsexcess är en förlängning av detta, man har hamnat i en situation där det är svårt att besinna sig på grund av gärningen. T ex. ser du någon bli utsatt för våldtäkt och man agerar med kraftigt våld, eller någon slår ditt barn och du ser det osv.
Citera
2019-08-03, 14:43
Medlem
Det är klart att det är Trumps politiska påtryckningar som ligger bakom ASAP Rocky:s frisläppande.
Vem skulle det annars vara?

https://www.instagram.com/p/B0rAYCoHwUM/
Citera
2019-08-03, 14:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Jag är nog inte såå övertygad av att afganen inte förstod vem det var. Vem som helst går inte omkring med en bastant livvakt. Nu kan ha få ett rejält skadestånd. Afganistan är ju ett av jordens fattigaste länder där inte ens en knarksmugglare tjänar 100 000 på en livstid.
han kommer från iran till sverige inte afghanistan
Citera
2019-08-03, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Det finns att läsa i Brottsbalken 24 kapitlet §1 och §6.

Kortfattat så är nu nödvärn när man agerar med t ex. våld i en situation där man måste försvara sig. man får inte använda mer våld än vad som behövs.

Nödvärnsexcess är en förlängning av detta, man har hamnat i en situation där det är svårt att besinna sig på grund av gärningen. T ex. ser du någon bli utsatt för våldtäkt och man agerar med kraftigt våld, eller någon slår ditt barn och du ser det osv.

Tack!
Citera
2019-08-03, 14:47
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Det tror jag också. Tre svenskar hade definitivt fått fängelse. Det återstår att domen men jag tror att Trumps inblandning påverkat Löfven som sedan påverkat åklagare, domare.

Jag tror inte det är på Löfvén - Trump-nivå. Däremot på våningen under. Gisslansändebud O'Brien har pratat med Morgan och Palestina-Margot och skickat "Hotell Tack"-brevet till Riksåklagaren med hot om att "bilatterala relationen kan påverkas till det sämre".

Tänk om Sverige skulle nedgraderas av USA och inte får vara med i Visa-waiver programmet längre pga. allsköns Benzo-Afghaner och andra med svenska pass som inte går att lita på. Den nedgraderingen skulle få Sossarna att få en kollektiv hjärtattack så partiet skulle försvinna i den totala skammen...

Kom ihåg att Morgan satt i TV när SD hade skrivit nån insändare i Washington Post eller vad det var, och han satt och tjatade om Sverigebilden. Den är viktigast. Det är därför Morgan och Margot nog har en hand i att stänga ner SwebbTV från JewTube också. Dom har också varit "oförsiktiga" i sina publiceringar och kan skada "Sverigebilden".
Citera
2019-08-03, 14:47
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Flytt för sitt liv? Driver du med oss?

Han har ju invandrat från Iran och brukar åka dit på semester varje sommar. Han har kommit till Sverige för att höja sin levnadsstandard. Genom att kombinera bidrag med brott.

Han bör naturligtvis utvisas omedelbart. Han saknar helt asylskäl.

Må så vara.
Men eftersom ingen invandrare kan bli svensk, så lär ju ingen afrikan kunna bli amerikansk.
Eftersom afrikaner tycks vara impopulära i det hör landet så är ju försvarandet av afroamerikanen något märklig.

Samtidigt är ju säkert många nöjda och glada över att afroamerikaner blivit populära bland folk som vill utge sig för att vara främlingsfientliga och stå för svenska värderingar.
För slumfödda Asap och svenskar som gått ”livets hårda skola” blev tydligen slutet en gruppkram och en orgie i spretande fingrar och ett jävla ey:ande, så jävla svenskt vet jag inte om jag vill kallad det.

Det ser brunt ut bland dom påstådda sverigevännerna !
Senast redigerad av locknloll 2019-08-03 kl. 15:00.
Citera
2019-08-03, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medlemskap
Men om åklagaren yrkade på 6 månader, så borde han alltså avtjänat 5. Fast han har ju inte dömts än givetvis.

Vad röstade rätten om? Eller är det inte offentliggjort kanske?

Aha ok, men är det inte konstigt att åklagaren inte kan påverka lite mer?

När det gäller straff/påföljd överlägger (inte "röstar") rätten egentligen kring hela skalan, för att sedan komma fram till det bästa och lämpligaste i det aktuella fallet.

Samtliga parter (åklagare, målsägandebiträde och advokater) får ju yrka fritt - Men rätten avgör helt och hållet. Säg då att man beslutar att fälla, så har rätten ändå rätt att gå både under och över åklagarens yrkande. Men oftast finns åklagarens yrkande (som är grundat på objektivitetsplikt) där som en bra vägledning/riktmärke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in