2025-04-22, 16:03
Medlem
Ankesaken går i Gulating lagmannsrett og skal vare i fem uker.
Mot slutten av rettsdagen ble det vist en hittil ukjent video.

Aktor Andreas Schei advarte retten før videoen ble avspilt.

– Det er til dels fryktelig tøffe bilder. Slik at retten er klar over det, og de pårørende er selvfølgelig varslet om dette.

Fedrene til de to jentene forlot salen før videoen ble avspilt.

Videoen er rundt 18 minutter lang og filmet av åstedsgransker Tom Luka dagen etter at de fant jentene. Den viser de to døde jentene liggende i et skogholt i Baneheia.

Jentene har klesplagg knyttet i nakken, som ligger over og dekker ansiktene. Videoen viser også nærbilder av stikkskadene jentene er påført i halsen og magen.
Kilde: https://www.aftenposten.no/norge/i/E...dal-paulsen-10

Andersen lastet ned noveller om overgrep mot barn høsten 2024. Senest høsten 2024, får man si. Tror ikke politiet har hatt særlig god kontroll på han etter at han ble prøveløslatt i januar 2016.
Statsadvokaten gikk også gjennom saken hvor Jan Helge Andersen ble ilagt et forelegg for å ha lastet ned noveller om overgrep mot barn. Dette skjedde høsten 2024. Han fikk et forelegg på 10.000 kroner for dette, samt at pc-en ble inndratt.
Kilde: https://www.vg.no/nyheter/i/B0Xld7/j...aneheia-drapet

Andersen må dømmes til forvaring nå. Det er ikke trygt at han går løs.

Selve drapene er forferdelige. Så er det rettsskandalen.

Det som mangler nå er at Andersen begår nye overgrep.
Citera
2025-05-04, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antiviken
Selv om jeg forholder meg til frikjennelsen i Tengssaken, så framstår den svært merkelig, sett i lys av dagens dom. DNA-beviset mot JHA har retten sett på som svært sannsynlig. Mens når JVs DNA ble funnet på Birgitte Tengs` strømpebukse, så var ikke det bra nok? I min bok er JV definitivt skyldig i drapet på Birgitte Tengs. Det er også svært sannsynlig at han drepte Tina Jørgensen. Jeg synes det er merkelig av tingretten ikke anså dna-beviset sterkt nok.
Men jeg forholder meg til at han er frikjent. Anerkjenner et liberalistisk, demokratisk rettsvesen.

Enig i dette, svakt at retten ikke etterspør sannsynlighetsberegning for hvordan JV DNA tilfeldigvis skulle ha havnet på offeret.
Jeg spør således, hvor sannsynlig er det for at akkurat JV`s DNA skulle havne akkurat der?
Citera
2025-05-04, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkNaits
Da kan jeg hvertfall nyte bollelukta på Torstrand med god samvittighet.
Thats a gold one...he he!!!
Citera
2025-05-04, 14:36
Medlem
Citat:
Enten måtte han tilstått, eller så måtte han anke. Får håpe det er en mer voksen lagmannsrett enn i Tengssaken.
Ja, hadde han ikke anket så ville det vært jevn godt med tilståelse!!
Citera
2025-05-20, 13:18
Medlem
Flere medier skriver i dag at rettspsykiatriske sakkyndige har satt pedofili-diagnose på Jan Helge Andersen.

Aftenposten i dag, 20. mai 2025.
Baneheia-saken: De sakkyndige er sikre på at Jan Helge Andersen har pedofilidiagnose

Jan Helge Andersen mener diagnosen er feil.

TV2 i dag, 20. mai 2025.
Jan Helge Andersen: Mener han ikke trenger behandling
De sakkyndige – både i Sør-Rogaland tingrett i fjor og i lagmannsretten i år – har konkludert med at Andersen er pedofil og lider av personlighetsforstyrrelse.

I tingretten uttalte psykiatrispesialist Terje Tørrissen at det var høy risiko for at Andersen ville begå nye overgrep.
Ankesaken går mot avslutning.
Ankesaken til Jan Helge Andersen avsluttes med prosedyrer senere denne uka.

Selv står 44-åringen fast ved sin forklaring om hva som skjedde i Baneheia 19. mai 2000, at han ble tvunget til å begå drapet på Lena Sløgedal Paulsen av kameraten Viggo Kristiansen.

I dommen i fjor sommer slo imidlertid Sør-Rogaland tingrett fast at Andersen var alene på åstedet, og at han voldtok og drepte både Lena og Stine Sofie på brutalt vis.
JHA må dømmes til forvaring. Kan ikke skjønne annet.

Edit.

Må legge til notis fra nrk.no i dag.
– Det er høy risiko for gjentakelse av seksuelle overgrep og kriminelle handlinger, sier Tørrisen til retten.

Han og kollega Nordby er ikke i tvil.

– Diagnosen pedofili er til stede med sikkerhet, sier Tørrisen.

I tillegg mener de to sakkyndige at Jan Helge Andersen har flere alvorlige diagnoser.

– Han har en blandet personlighetsforstyrrelse med paranoid og alvorlig mellommenneskelige trekk fra dyssosial personlighetsforstyrrelse, sier Tørrisen.

Dersom Jan Helge Andersen nå blir dømt for drapet også på Lena Sløgedal Paulsen, vil det skjerpe diagnosen, påpeker Tørrisen.

– Da vil diagnosen dyssosial personlighetsforstyrrelse også være gjeldende, da kriteriene for disse er oppfylt med bakgrunn i nedlastning av seksualiserte noveller.
Kilde: https://www.nrk.no/vestland/rettspsy...lse-1.17424868
Senast redigerad av kornblomst 2025-05-20 kl. 13:40. Anledning: Edit.
Citera
2025-05-22, 16:40
Medlem
Dessverre så har ikke aktor lagt ned påstand om forvaring. Bare til to års fengsel - som er det maksimale han kan dømmes til. Synes det er ekstremt ynkelig av JHA å ikke innrømme sine handlinger. Til og med forledrene til Lena tror det bare er ham som har gjort det.
Citera
2025-05-22, 18:32
Medlem
Citat:
Dessverre så har ikke aktor lagt ned påstand om forvaring. Bare til to års fengsel - som er det maksimale han kan dømmes til. Synes det er ekstremt ynkelig av JHA å ikke innrømme sine handlinger. Til og med forledrene til Lena tror det bare er ham som har gjort det.

Jeg håper og tror at når skyldspørsmålet er avgjort og straff skal utmåles, at aktor da kan ta hensyn til nye opplysninger som har kommet frem under rettssaken. Som at JHA lider av pedofili og div personlighetsforstyrrelser. Og feks legge ned påstand om forvaring i stedet for tidsbestemt straff. Tilpasset diagnosene hans.

De sakkyndige er veldig tydelige på det er høy risiko for gjentakelse av seksuelle overgrep og kriminelle handlinger.

At JHA nå skal få to nye år i fengsel og så slippes fri igjen. Nei det kan da ikke være riktig.

Vi får følge med og se hva som skjer fremover.
Citera
2025-05-22, 19:38
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg håper og tror at når skyldspørsmålet er avgjort og straff skal utmåles, at aktor da kan ta hensyn til nye opplysninger som har kommet frem under rettssaken. Som at JHA lider av pedofili og div personlighetsforstyrrelser. Og feks legge ned påstand om forvaring i stedet for tidsbestemt straff. Tilpasset diagnosene hans.

De sakkyndige er veldig tydelige på det er høy risiko for gjentakelse av seksuelle overgrep og kriminelle handlinger.

At JHA nå skal få to nye år i fengsel og så slippes fri igjen. Nei det kan da ikke være riktig.

Vi får følge med og se hva som skjer fremover.
Det borde ha varit så att det för så allvarliga brott automatiskt fanns ett straff per brott, två mord i den här stilen gav då upp till 2 x 21 års fängelse/forvaring...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in