Flashback bygger pepparkakshus!
2024-07-02, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Ja, verkligen - och mordrättegången om Birgitte Tengs,17, Norge är färsk och diskuteras även om det var några månader sedan gärningsmannen friades av högre instans.
Selv om jeg forholder meg til frikjennelsen i Tengssaken, så framstår den svært merkelig, sett i lys av dagens dom. DNA-beviset mot JHA har retten sett på som svært sannsynlig. Mens når JVs DNA ble funnet på Birgitte Tengs` strømpebukse, så var ikke det bra nok? I min bok er JV definitivt skyldig i drapet på Birgitte Tengs. Det er også svært sannsynlig at han drepte Tina Jørgensen. Jeg synes det er merkelig av tingretten ikke anså dna-beviset sterkt nok.
Men jeg forholder meg til at han er frikjent. Anerkjenner et liberalistisk, demokratisk rettsvesen.
Citera
2024-07-02, 14:17
Medlem
Endelig stemmer bevisene i saken med dommen.

Det var én drapsmann, Jan Helge Andersen, som drepte både Lena Sløgedal Paulsen og Stine Sofie Sørstrønen. Jan Helge Andersen er nå dømt for begge drapene.

Det stemmer også med den empiri FBI hadde om denne type seksualdrap, at det i alle kjente tilfeller var én GM, og ikke to. FBI viste allerede ved pågripelsen av JHA og VK stor interesse for saken fordi den var den eneste i verden i sitt slag med to mistenkte og etter hvert dømte GM.

Et kvart århundre etterpå viser det seg at det var en forutinntatt og vridd politietterforskning sammen med manipulerte og feiltolkede beviser som førte til at VK feilaktig ble tiltalt og dømt.

Det er stor skam for norske myndigheter, at et så grovt justismord kunne skje i så nær fortid. Og at enkeltpersoner som har begått grove tjenestefeil har kunnet trenere gjenopptagelse av saken i 20 år. Det er uforståelig.

For ikke å snakke om all den unødvendige lidelsen som ofrenes foreldre og familier har vært nødt til å leve med. Jeg håper de får ro nå. Og at de slipper nye runder i retten. At JHA har anstendighet og vett til å godta dommen og lar være å anke.
Citera
2024-07-02, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Vilken underbar nyhet! Först Emilie M-domen i Danmark och idag denna. Fortsätt gärna länka allt om saken från norsk media idag.
"Jan Helge Andersen dømmes til fengsel i to år for drapet på Lena Sløgedal Paulsen.
Det kommer frem i en enstemmig dom fra Sør-Rogaland tingrett."
https://www.nrk.no/norge/jan-helge-a...sen-1.16943562
Citera
2024-07-02, 19:35
Moderator
Chantres avatar
Utgången rubrik: Baneheia morden (Norge) justitiemord?

Ny rubrik: Flickor, 8 och 10 år, mördade 2000 i Baneheia i Norge. Man dömd 2024

/Mod
Citera
2024-07-02, 19:48
Medlem
TheDarkNaitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trude3245
Dette er feil med Bakers i Larvik . Han jobber mest sannsynlig på Tangent i sandefjord .
Da kan jeg hvertfall nyte bollelukta på Torstrand med god samvittighet.
Senast redigerad av TheDarkNaits 2024-07-02 kl. 19:53.
Citera
2024-07-03, 11:05
Medlem
Hadde vært intressant å vite eksakt hvor han bor ! Tenker om det er i samme område har man rett å vite at det bor såpass farlig person blant oss . Tenke på barnas beskyttelse etter alt som har kommet frem .
Citera
2024-07-03, 11:18
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Hadde vært intressant å vite eksakt hvor han bor ! Tenker om det er i samme område har man rett å vite at det bor såpass farlig person blant oss . Tenke på barnas beskyttelse etter alt som har kommet frem .

Är folkeregistret offentligt?
I domen uppges endast namn och födelsedag, inte adress som uppges i domar i Sverige (som har offentligt folkbokföringsregister)
Citera
2024-07-03, 23:53
Medlem
TheDarkNaitss avatar
Citat:
Nå er han jo dømt og har to uker på seg til å anke, da burde han vel være under varetekt til evt den endelige dommen faller? Uansett, av ren nysgjerrighet, vil jeg gjerne vite hvor han bor, hvis det er i nærheten.
Citera
2024-07-05, 13:05
Medlem
Nottelitens avatar
Från Dagbladet :
Jan Helge Andersen har besluttet å anke dommen for drapet på Lena Sløgedal Paulsen (10) i Baneheia
länk till artikeln :
https://www.dagbladet.no/studio/nyhe...87?post=166122

som förväntat alltså...
Citera
2024-07-05, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Från Dagbladet :
Jan Helge Andersen har besluttet å anke dommen for drapet på Lena Sløgedal Paulsen (10) i Baneheia
länk till artikeln :
https://www.dagbladet.no/studio/nyhe...87?post=166122

som förväntat alltså...
Enten måtte han tilstått, eller så måtte han anke. Får håpe det er en mer voksen lagmannsrett enn i Tengssaken.
Citera
2024-07-05, 18:06
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antiviken
Enten måtte han tilstått, eller så måtte han anke. Får håpe det er en mer voksen lagmannsrett enn i Tengssaken.
Ja, och den fega jäveln kommer inte att erkänna, så vi får bara hoppas att lagmannsretten hamnar på samma straff då...
Citera
2025-04-22, 10:38
Medlem
Nottelitens avatar
Från Vg :
I dag startet ankerettssaken i Gulating lagmannsrett. Andersen er ikledd en burgunderrød genser med et gullkjede.

Det starter med opplesning av tiltalen, der Andersen nekter straffskyld.
länk till artikeln :
https://www.vg.no/nyheter/i/B0Xld7/j...aneheia-drapet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in