Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Känner ingen nutida psykolog som hyllar Freud som världens störste psykolog, låter löjligt tycker jag.
Dessutom myntade han inte begreppet "det undermedvetna" utan detta förekom redan innan hos div filosofer.
Precis vad jag misstänkte! Sökte info efter begreppets historia men hittade bara info om Freud och antog därför att han hittat på någonting vettigt i alla fall.
Förresten menade jag inte att Freud hyllas av nutida psykologer, men att han med sin särställning i media och är den mest välkända, ofta med ensamrätt på A-kurser, som tidigare nämndes.
Citat:
Ursprungligen postat av trille

Albert Ellis, rational emotive therapy,RET.Punkt.Glömd.

Carlo Perris med fru snodde hans upplägg och barnen Perris fortsätter stjäla...

Utveckla gärna
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
finns en massa intressant hos freud. Dock förekommer i regel pseudotolkningar vilka utgör grunden för sk "kritik". Sanningen är att moderna psykodynamiker inte på något sätt använder Freud rakt av.
Jag personligen tycker teorier kring sublimering osv är väldigt intressanta. Dock finns den mänskliga viljan att hitta kausala kopplingar mellan företeelser ständigt mellan raderna i Freuds verk.
Nietzsche nämnde mycket av det intressanta Freud tar upp.
Inte för att vara besserwisser, men: menar du inte tvärt om - att Freud inspirerades av Nietzsche, inte Nietzsche av Freud. Jag minns inte var jag läste det, men någon gång - innan han slog igenom - oroades Freud lite av att läsa Nietzsche, då han trodde att snart fanns det inget mer att upptäcka hos det mänskliga psyket.
De teorier du nämner känner jag inte till. Berätta gärna om dem, så jag kan förstå varför Freud blev känd.
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Nej, han myntade begreppet det "omedvetna". Det undermedvetna är en Jungiansk term.
Googlade lite på "det omedvetna" och tydligen har det funnits sen upplysningen.