2005-11-07, 15:31
Medlem
_Rainbow_s avatar
Håller på med ett skolarbete i psykologi A, och jag har just nu fått hjärnsläpp och blivit väldigt förvirrad gällandet detet, jaget och överjaget samt det omedvetna, det förmedvetna och det medvetna.
Är detet,jaget och överjaget samma sak som det omedvetna, det förmedvetna och det medvetna?
Vi har tyvärr knappt haft genomgångar på lektioner så jag har noll koll, och är stort behov av hjälp!
Tacksam för svar!
Citera
2005-11-07, 15:41
Medlem
Robert_Goatses avatar
Här får du!
Läs!

http://utbildning.lhm.lu.se/student/exarbete/psy/psyket/Psykoanalys_lit..html
Citera
2005-11-07, 18:15
Medlem
runars avatar
Jag har koll, vad vill du veta?
Citera
2005-11-07, 18:16
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Rainbow_
Är detet,jaget och överjaget samma sak som det omedvetna, det förmedvetna och det medvetna?
Är vad han vill veta..
Citera
2005-11-07, 18:28
Medlem
runars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Rainbow_
Håller på med ett skolarbete i psykologi A, och jag har just nu fått hjärnsläpp och blivit väldigt förvirrad gällandet detet, jaget och överjaget samt det omedvetna, det förmedvetna och det medvetna.
Vi har tyvärr knappt haft genomgångar på lektioner så jag har noll koll, och är stort behov av hjälp!
Tacksam för svar!

Nej inte alls, enkelt utryck är detet det omedvetna. Jaget det medvetna som skapats som en "kompromis" mellan detet och överjaget.Det förmedvetna är material som inte är direkt medvetet men som relativt enkelt kan bli medvetet.
Citera
2005-11-13, 18:39
Medlem
lilla_egos avatar
Hoppas detta kan vara till någon hjälp

Detet (0-18 månader)
- Det bildas först hos barnet
- Detet följer lustprincipen; gör det det känner för, tillfredsställer sina drifter och behov
- Drifter: sexuallitet och aggression
- Saknar moral och uppfattning om tid och rum

Jaget
- Medveten om tid och rum
- Utvecklas under barnets andra år, då barnet får en realistisk syn på livet.
- Jagets roll är att uppnå en kompromiss mellan detet och överjagets krav

Överjaget
(2-6 år)
- Representerar samvetet och barnets moral, de regler och värderingar som finns i samhället och som föräldrar överför genom barnuppfostran
- Perverkas av omgivningen; kompisar, lärare…

Medvetna
- Det vi vet tänker på just nu

Förmedvetna

- Sånt som vi vet men oftast inte tänker på, saker vi kommer ihåg utantill.
Tex. tele nr, adresser, koder

Omedvetna

- Största delen av oss
- Här finns tankar, idéer och händelser som är hotande för individen.
- De är bortträngda och kan komma fram senare i livet --- psykiska problem
Citera
2006-03-06, 08:34
Medlem
Yppsilons avatar
Sigmund Freud.

Hejsan alla FB på psyk forumet

För er som har läst om Freud eller rent ut av läst hela hans samlade värk "vilket jag håller på med förtillfället"
Vad anser ni om hans ideologi.

Hans teorier har träffat mig på nästan alla punkter han beskriver.
Och nu e jag oehört självkännande.

Speciellt hans Sexualanalys känns mycket tilltalande,
Speciellt med temat fetisher vilket man kan känna igen sig själv och med tankarna bakåt till barndommen.

Vad anser ni om hans teorier =)
Citera
2006-03-18, 02:20
Medlem
herr freuds teorier passar bäst att ha i bakhuvudet om man ska skriva en roman eller skriva manus till en film. Modern psykologisk forskning slår hål på den ena efter den andra
Citera
2006-03-18, 02:30
Medlem
Daddy Dajmkryzzs avatar
Ahhh...Freud är både överskattad OCH underskattad, mina vänner....jag skall banne mig ta och utveckla det där för Er en natt när jag är nykter...har nämligen haft det tveksamma nöjet att studera mannen ifråga lite närmare under min utbildning....och min slutsats går inte här att sammanfatta i några rader. Men jag kan säga följande tills vidare:

Freud var ett geni och en fullständig banbrytare under sin tid. Lade grunden för en stor del av den terapi som idag utövas runtom i världen.

Han var dessutom otroligt slug genom att han formulerade en teori om det mänskliga psyket som varken är möjlig att falsifiera eller verifiera.

Han var kokainist.

Jag återkommer!
Citera
2006-03-18, 02:35
Medlem
Daddy Dajmkryzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Modern psykologisk forskning slår hål på den ena efter den andra

App App App, min sköna dam...där är jag tvungen att säga emot dig....ingen modern forskning kan visa på att vi människor INTE styrs av något undermedvetet. Puss på dig!
Citera
2006-03-18, 03:21
Bannlyst
Freud ar underbar, ett geni for att citerare Daddy D.

Gallande det undermedvetna haller jag med honom mycket langt. Vi styrs till en stor del av detta enligt mig med. Hans ideer gallande egot och ID't e geniala.

Sen haller jag ju inte med honom till punkt och pricka, men kommer inte ihag tillrackligt mycket detaljer for att borja snacka om det, kommer bara blanda ihop alla olika teorier jag har hort :P

Peace.

edit, ar ni intresserade av hans teorier finns "A General Introduction to Psychoanalysis" att lasa. Detta ar den korta versionen av hela hans stora teori, som om jag inte missminner mig heter: "Standard Edition of the Complete Works of Sigmund Freud"
Citera
2006-03-18, 09:55
Medlem
jag har bara läst sammanfattningar och olika tolkningar av freud. min åsikt är att han la en brilljant grund men kom inte mycket längre än så. utan en massa experiment som kunde verifiera vidare utveckling blev det bara grekisk filosofi av allt, väldigt förenklat alltså.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in